Creative Zen Touch, 20GB (USB 2.0) Review

marapuru 19 april 2005, 2.390 views

Creative Zen Touch, 20GB (USB 2.0)

Pluspunten

• Veel ruimte
  • Snel zoeken naar muziek

Minpunten

• Touchpad presteert minder bij lage batterijinhoud

Geluidskwaliteit Score: 4
Na al een flinke tijd op zoek te zijn geweest naar een MP3 speler stuitte ik op een aanbieding bij de Paradigit tijdens de opening van een nieuw filiaal in Apeldoorn. Voor ¤ 179,- verkochten ze daar de Zen Touch 20GB! Meer dan genoeg geheugen dacht ik al. Na een poos in de rij te hebben gestaan voor het apparaat en het gekocht te hebben snel naar huis gegaan om de hele meuk uit te kunnen testen.

Software

De bijgeleverde software ben ik niet zo'n vreselijke fan van geworden, om het apparaat te kunnen gebruiken zul je eerst Creative drivers moeten installeren en daarbij krijg je een boel andere meuk meegeleverd waar je in eerste instantie liever nee tegen zegt (Creative mediaplayer etc.). Eenmaal geïnstalleerd het programma opgestart en de nodige bestanden naar de MP3 speler gekopiëerd, dit ging redelijk snel (USB2.0) hoewel je bij het kopiëren van 9GB aan muziek gerust even een kopje koffie kunt gaan zetten ! Over de bijgeleverde software ben ik opzich best tevreden, alleen is het altijd zo jammer dat ze er altijd een boel troep bijdoen omdat ze zo graag een complete "media-oplossing" willen aanbieden.

Speler

Na het apparaat aan te hebben gezet mbv de power knop aan de zijkant verschijnt in het scherm dat de Database wordt bijgewerkt, dit duurt een klein minuutje en vervolgens begint de eerste track af te spelen. Op de voorkant van de Zen Touch zitten een zes-tal knoppen, volgend en vorig nummer, play/pause, Back, Menu en Random. Met deze knoppen is het makkelijk om de speler te bedienen en ze werken ook perfect, door gebruik te maken van de hold knop bovenop de speler zijn de knoppen uit te schakelen om songskipping in de jaszak te voorkomen!
Aan de voorkant van de speler zit ook de Touchpad, dit leuke dingetje is denk ik een beetje afgekeken van de Ipod maar werkt erg lekker. Door er zacht met je vinger overheen te bewegen kun je door je playlists heen scrollen en door op de OK knop te drukken speel je het gekozen nummer af. Een probleem wat bij mij al wel is voorgekomen is dat de Touchpad bij een lage batterijstand wel eens vreemd reageerd (naar boven scrollen als je naar beneden indrukt). Verder is de speler redelijk van gewicht, maar dat is niet zo vreemd als je je bedenkt dat er een HD van 20GB inzit met de nodige behuizing eromheen.

Geluid

Ik ben niet zon geluidskenner dus helaas moet ik hier een beetje op passen, ikzelf ben ruim tevreden over het geluid. Er is een Equalizer aanwezig die je geheel zelf kunt instellen en uiteraard zijn er ook de nodige presets. De bijgeleverde oordopjes leveren prima geluid hoewel ik de zachte beschermkapjes die eromheen zaten erg snel kwijtraakte...

Batterij

De ingebouwde Lithium-Ion Batterij presteert heel goed, regelmatig heb ik de speler de hele dag aanstaan (10 á 12 uur) en is de batterij dan slechts half op. Dus je doet er met gemak een week mee als je niet de hele dag aan het luisteren bent. De bijgeleverde lader doet zijn werk ook uitstekend aangezien de speler in ongeveer 3,5 uur geheel is opgeladen.

Heb jij ook een Creative Zen Touch, 20GB (USB 2.0)?