Specificaties Bedraad Azerty - Bekijk alle specificaties

Logitech K300 Compact Keyboard (Azerty) Review

tommm. 22 juni 2010, 322 views

Logitech K300 Compact Keyboard (Azerty)

Pluspunten

• werkt gewoon meteen, plug & play
  • strak design
  • prijs

Minpunten

• setPoint installatie faalt
  • spatiebalk maakt ander geluid als andere toetsen

Om te beginne wil ik zeggen dat dit mijn 1e review is. Ik zal mijn best doen mijn mening voldoende goed uiteen te zetten.

Algemeen

Ik ben dit toetsenbord gaan halen omdat mijn oud toetsenbord het nog amper deed (registreerde niet alles wat je intypte,...). Ik was gewoon op zoek naar een simpel toetsenbord zonder veel extra's, dat gewoon lekker typt. Dus ik ging gewoon een random pc winkel binnen en kocht deze logitech compact k300. Het was een redelijke gok aangezien ik hem niet eerst ergens heb uitgeprobeerd.
Nu moet ik zeggen dat ik redelijk tevreden ben over mijn gok!

Ergonomie

Het is een eenvoudig toetsenbord dus veel is er niet gedaan voor de ergonomie. Er is een kleine polssteun aanwezig, en er zijn onderaan steuntjes die je kan in en uitklappen. Zelf heb ik nooit problemen gehad wat betreft ergonomie bij een toetsenbord, ik typ ook flink wat uren achter een laptop en dat bevalt mij prima terwijl een laptop toetsenbord 0.0 ergonomie heeft imho :)

Functionaliteit

De extra functionaliteit bestaat uit een aantal handig sneltoetsten. Via het inhouden van de "FN" toets (er zijn er 2 die goed zichtbaar zijn) en een "F-toets", kan je verschillende acties laten uitvoeren. Een aantal van die acties zijn: volume up en down, homepage, mail, diverse media toetsen (play / pause,...) en wat ik nog het beste vind: rekenmachine :D . Als je de FN toets indrukt lichten de verschillende icoontjes van de verschillende acties op wat handig is in het donker, de rest van het toetsenbord heeft geen backlight. Het grote voordeel is dat je geen drivers moet installleren, het is plug&play. Het nadeel is dan dat je ook geen sneltoetsen kan programmeren (maar dit kan je uiteraard altijd redelijk uitgebreid in windows zelf).

Vormgeving

Vind het toetsenbord wel een leuk design hebben; gewoon strak zwart, rode achtergrond achter de toetsen en boven de "F-toetsen" lichten de icoontjes van de verschillende acties op, als je de "FN toets" indrukt dan lichten deze icoontjes nog harder op. Wat ook nog belangrijk is om te vermelden is dat het een compact keyboard is, dus niet echt fullsize. DIt merk ik persoonlijk enkel aan de pijltjes toetsen die nogal klein zijn en op een iets andere plaats zitten dan een normaal toetsenbord.

Bouwkwaliteit

Stevige kunststof, de onderkant is voorzien van rubbertjes, ook onderaan de uitklapbare pootjes zitten rubbertjes zodat er belemmert wordt dat het toetsenbord gaat schuiven. Ook de pootjes blijven netjes uitgeklapt, je moet ze niet om de haverklap terug uitklappen.

Drivers en ondersteuning

Er zijn geen (extra) drivers, het is gewoon plug & play. Het aanpassen van toetsen via bijgeleverde software zit er dus niet in. Wel kan je setpoint downloaden. Echter de installatie faalt bij mij keer op keer dus ik kan niet zeggen of het een toevoeging is of niet. Mogelijk doet de installatie het wel op de pc waar ik hem uiteindelijk ga gebruiken, dan update ik mijn review wel.
De garantie is een mooie 3 jaar.

Heb hem zelf gehaald voor 30, maar het kan nog een stuk goedkoper als je naar de pricewatch kijkt. Ik vind het 30 wel waard dus als je hem voor nog minder kan halen is dat zeer mooi meegenomen.

Geluid

Het geluid valt best mee, er zijn stillere toetsenborden, maar zolang je niet op de toetsen begint te rammen is het niet storend. Wat misschien wel irritant is als je er op gaat letten is dat de spatiebalk een heel ander geluid maakt dan de andere toetsen, de andere toetsen geven een dof geluid terwijl de spatiebalk een eerder irritant tik geluid geeft. Het valt mee zolang je er niet op begint te letten.

Bedraad

Het toetsenbord is bedraad, dat was een bewuste keuze, ik haat batterijen vervangen aangezien die er niet zijn of je ze niet vind als je ze nodig hebt. Een enige andere optie voor mij is dan een toetsenbord met een accu, maar die zitten in een andere prijsklasse.

Heb jij ook een Logitech K300 Compact Keyboard (Azerty)?