LG UltraGear 34GN850-B Rood, Zwart

€ 649,-
Specificaties 34" • 3440x1440 • 160Hz • Nano IPS • 1ms - Bekijk alle specificaties

LG UltraGear 34GN850-B Rood, Zwart Review

JeroenNietDoen 11 juni 2020, laatste update op 14 juni 2020, 6.343 views Product gekocht

LG UltraGear 34GN850-B Rood, Zwart

Zeer mooie scherm met een uitstekende performance en na calibratie uitstekende kleurweergave.

Pluspunten

• Simpel doch elegant design
  • Met kalibratie bijna perfecte weergave
  • Uitstekende performance
  • Stevige voet
  • Prettige curve

Minpunten

• Lichte backlightbleeding in 1 bovenhoek
  • Inclusief voet best diep

Eind 2019 had ik al de wens om over te stappen naar ultrawide, ik had toen een 27" Benq 60hz scherm. Maar voor het toenmalige budget waren er wat mij betreft weinig opties. Toen de Gigabyte Aorus AD27QD, een QHD scherm overigens, met Black Friday in de sale was bij Alternate heb ik die gekocht. En hoewel een goed scherm voelde de upgrade niet als een hele grote stap aan. Deze week ging ik nog eens oriënteren en waren er meer opties waaronder deze nieuwe 34GN850-B van LG. Nog niet goed leverbaar en toen ik hem beschikbaar zag staan bij CoolBlue dacht ik "Fuck it" en bestelde hem gewoon.

Unboxing

De monitor komt in een stevige verpakking, goed ingepakt in piepschuim en in de doos zit tevens een mooi doosje welke alle kabels en boekjes bevat,

Montage

De voet bestaat uit 2 delen en dien je in elkaar te zetten middels de 2 schroeven welke toolless zijn. De monitor klikt met zijn VESA100 uitsparing op de voet.

Design

Wat mij een beetje stoorde aan mijn Gigabyte AD27QD was het gamer design. Hoewel ik zeker geen tegenstander ben van RGB vind ik RGB op een monitor wel een beetje too much. Nog net niet zoveel als RGB op je headset overigens!

Het design van LG is een stuk simpeler met een overal zwart design op de typische rode rand op de achterkant na, en daarmee spreekt het meer mensen aan. Dit scherm heeft een 1900R curve. Voor mij is dit mijn eerste curved scherm en ik moet zeggen, het is prettig en voegt wat mij betreft zeker iets toe.

Dit scherm is in hoogte verstelbaar en hij kan behoorlijk hoog. Vanaf werkblad tot bovenkant scherm is het 58CM. Het scherm kan kantelen en roteren, maar niet draaien. Voor sommigen is dit een minpunt, voor mij persoonlijk niet. Sterker nog, ik vind het irritant als mijn scherm gedraaid staat en niet recht voor mijn neus zit.

Het I/O panel achterop de monitor ligt verzonken en is haaks. Ik persoonlijk vind dit prettiger dan een I/O panel wat op de onderkant zit. Mocht je het op een wandbeugel plaatsen die heel dicht op je muur zit moet je even rekening houden met je bekabeling. Dit scherm gaat bij mij komend weekend gemonteerd worden op een Vogels WALL 3115. Foto's daarvan zal ik later toevoegen. Dit scherm heeft VESA100. EDIT: foto toegevoegd.

Werking

De LG 34GN850-B is een 1MS 3440*1440 IPS scherm wat standaard op 144Hz draait. Middels de OSD is deze te overklokken naar 160Hz en die frequentie wordt dan zichtbaar binnen je controlpanel. Kanttekening is wel dat de overclock alleen gedaan kan worden wanneer je een displayport aansluiting gebruikt.

Leuk feitje, ik gebruikte een displayport kabel van mezelf en het scherm herkent wanneer dit niet de meegeleverde kabel is, het geeft dan met regelmaat een OSD melding dat het aan te raden is de meegeleverde kabels te gebruiken. Na plaatsing meegeleverde kabel bleef de melding weg. Bijzonder...

Het scherm is Freesync maar tevens gecertificeerd voor Gsync. Mijn Nvidia controlpanel pikte het scherm direct op met de juiste instellingen.

Ik heb vervolgens via de OSD enkele settings aangepast zoals vermeld stonden in de review van Rtings.com over dit scherm om zo tot een betere kleurweergave te komen. Out of the box doet dit scherm vooral iets teveel rood. De zwartwaarde vond ik opvallend goed, beter dan mijn AD27QD. Ook het wit oogde meer wit. Ik heb de overdrive op "normal" gehouden.

Ik speel zelf enkel Total War: Warhammer 2 en World of Warcraft. Met name met deze games in gedachte wilde ik graag UltraWide. Bij het starten van een Warhammer 2 savegame en de campaign map voorgeschoteld krijgen was het toch wel even wauw. Zoveel meer realestate.

Mijn huidige build is als volgt:
AMD Ryzen 3700XX
16GB Corsair DDR4 3600MHz
Asus X570 Strix-E
Asus GTX1080 Gaming

Deze build is van Januari en ik heb er voor gekozen nog even te wachten op de volgende generatie grafische kaarten. Zodoende trok mijn GTX1080 in battle de game met 3440*1440 en high settings niet boven de 70FPS. In campaign mode kom ik aan de 100FPS. Dat is voor nu voldoende.

Old vs New

Heb jij ook een LG UltraGear 34GN850-B Rood, Zwart?

Vraag & Aanbod

Bedankt voor de korte review en foto's.. Ik wil dit jaar mijn inmiddels 5 jaar oude Acer XB270HU gaan vervangen voor een widescreen.. Ik twijfel op dit moment tussen deze LG 34GN850 of de grotere 38GN950 of 38WN95C.. Verschil is hoofdzakelijk het formaat, de iets hogere resolutie (3840x1600 ipv 3440x1440) en de betere HDR (600 ipv 400). Ook heeft de 38GN950 RGB verlichting achterop.. De keuze zal ook van de prijs afhangen, de 38" modellen zijn weer minstens 500-600 euro duurder.. 900 euro voor de 34GN850 is een nette prijs vind ik. Ik wacht de reviews van de 38" modellen nog even af en de prijzen ook..
Ik zou zelf voor de 34GN850 gaan. Ik heb nu een 34' ultrawide en vind het formaat perfect. 38' lijkt mij te groot.

Het scheelt ook weer 24% pixels dus heb je met het kleinere scherm een hogere framerate. Toch leuk als je die 160hz wil aantikken.
Ik heb inmiddels al een 38GN950 gekocht bij Coolblue voor 1399 euro.. Staat sinds gisteren op mijn bureau.. :P

Draait ook op 160Hz, alleen trekt mijn huidige RTX 2080 dat natuurlijk niet in de nieuwste games.. Dat probleem wordt later dit jaar wel weer grotendeels opgelost als ik over ga naar een RTX 3080(Ti/Super)..
Jeetje, wat een prijs... Daar krijg je dan ook wel heel wat moois voor terug!

En? Hoe bevalt die?

Niet te groot? Wat voor FPS ongeveer met een rtx2080?
Tja, hobbies kosten geld.. Het blijft veel geld voor een monitor, maar iets beters vind je gewoon niet op dit prijspunt.. Het Gsync model de 38GL950G is zelfs nog veel duurder en die heeft slechts HDR400 zonder local dimming (De GN heeft 12 zones local dimming voor HDR600), om het over de FALD modellen Acer X35 en de Asus PG35VQ maar helemaal niet te hebben.. Dan is 1400 euro nog een koopje..

Hij bevalt heel goed tot nu toe.. Net groot genoeg denk ik, zal er wel aan wennen.. Veel groter moet je denk ik niet hebben qua breedte voor wat betreft fanatiek FPS gamen.. Voor race en RTS games etc is het echter fantastisch denk ik..

Prestaties met een RTX 2080 (non-super) zijn 'ok'.. In CoD:MW haal ik nog ruim 80+ fps met bijna alles max (RT uit).. Ga je echter games als RDR2 of The Division 2 etc spelen dan moet je echt zaken naar beneden gaan zetten om de 60 fps te halen.. Dat wordt dus een upgrade naar een RTX 3080 later dit jaar, dan ga ik weer richting de prestaties die ik gewend was op 2560x1440.. 3840x1600 is 66% meer pixels, dus je kan vrij makkelijk zelf inschatten wat de prestaties dan zullen zijn..

[Reactie gewijzigd door Inflatable op 2 juli 2020 18:59]

Thanks voor je uitgebreide berichtje. Ik ga zelf denk ik gewoon voor de 34GN850B. Scheelt een hoop geld, en 24% minder pixels dus dat scheelt weer frames.

Desondanks zijn het beide supergave schermen met 160hz (!!!) refreshrate. Dat is ongekend hoog voor een ultrawide.

Een maatje van me heeft ook een rtx2080 non-super, en haalt ongeveer 100-120fps in de meeste games op 3440x1440p.

Ik denk dat we allemaal wel interesse hebben in de volgende generatie Ampère videokaarten... Smooth 160fps!!
Onder de 1000 euro is de LG 34GN850 de beste widescreen die je kan kopen op dit moment, ga je geen spijt van krijgen..

[Reactie gewijzigd door Inflatable op 2 juli 2020 23:06]

RGB verlichting achterop moet je van houden. Mijn vorige scherm, de Gigabyte AD27QD had dat ook maar je ziet er alleen niks van.

Ergens wilde ik ook wel graag het 38" scherm, maar behalve dat het een stuk duurder is, krijg je een echte oddball resolutie erbij. En dan maar afwachten of je games die ondersteunen.
Ik heb inmiddels de LG 38GN950 en ik kan je melden dat je de RGB daarop heel erg goed ziet.. Vooral de sync functies vind ik erg gaaf (soort Ambilight).. Hier 2 voorbeelden waarbij hij eerst op geluid en daarna op beeld reageert, en dat was nog niet eens in een volledig donkere kamer..

De 3840x1600 resolutie werkt ook prima in alle games die ik speel, geen probleem.. Moet alleen wel naar een snellere videokaart weer, want zit nu meer richting en rond de 60 fps i.p.v. de 90+ fps die ik gewend was op 2560x1440 met een RTX 2080 (non-super).. Logisch ook, want 66% meer pixels.. Dat wordt wel weer grotendeels opgelost als ik later dit jaar een RTX 3080(Ti/Super) kan kopen..
Aangeschaft dus ook! ;) Nice review!

Je set-up lijkt wel veel op die van mij, zelfde kast (zwart hier), bijna zelfde keyboard en ook de config matched behoorlijk. Leuk te zien nu compleet met dit scherm. :Y)
Ja, wilde al heel lang UW maar pas de laatste maanden komen er echt degelijke UW schermen uit. Mijn 144Hz 1440P scherm verkocht en deze gehaald. Geweldig scherm!
Hey tweakers,
Speelt er toevallig iemand flight simulator op dit scherm? Hoe zijn de prestaties?

Ik ben van plan om ook dit scherm aan te schaffen voor enkel flight simulator.
Met een RTX 3080 of een nieuwe kaart van AMD wil ik deze sim boven de 50 fps draaien op de native resolutie van dit paneel.

Iemand hier toevallig al een ervaring hierin?

Greetz Mark
Mark,

Indien je enke fligh simulator speelt zou ik zeker de Samsung LC49RG9 overwegen. De immersie is immens op dit scherm. Nadeel uiteraard net iets meer pixels weer om aan te sturen.
Ja het liefst ga ik ook voor zo’n paneel, maar idd wat meer pixels dan de LG. Ik denk daarom dan ook dat de LG de wat meer veiligere keuze zal zijn. Maar ook dit is een mooie ultrawide.
Nette review, bedankt! Weet je misschien nog hoe lang ongeveer de meegeleverde Displayport, stroom en USB pass-through kabels zijn?
USB en display volgens mij 1.5M. De stroomkabel is schat ik 2-2.5M.

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.