Cooler Master ATC-110 (Aluminium) Review

BalusC 10 februari 2006, 2.671 views

Cooler Master ATC-110 (Aluminium)

Pluspunten

• ruimte voor een extended ATX moederbord n minimaal 6 schijven in een miditower
  • looks

Minpunten

• extended ATX moederbord schuift 3cm achter de harddisks door met een tussenruimte van 1cm

Introductie
Sinds half april 2003 heb ik deze kast in mijn bezit. In feite gaat het in deze survey om een ATC-110B. Deze kast is technisch identiek aan de ATC-110, echter is voorzien van een pre-modded window op de zijpaneel. De ATC-110B was/is in tegenstelling tot de ATC-110 niet leverbaar in Nederland. Ik had diverse mailtjes gestuurd richting diverse webshops die meerdere Cooler Master behuizingen in hun assortiment hadden met de vraag of ze de ATC-110B op speciaal verzoek konden leveren. Niemand was hiertoe in staat. Maar Freezinghardware.nl kwam met de suggestie om een standaard ATC-110 te bestellen en daarnaast een los verkrijgbare pre-modded zijpaneel met window te bestellen. Aldus geschiedde.

De keuze van de kast
Tijdens mijn zoektocht naar de ideale kast voor mijn Dual Xeon configuratie had ik de volgende eisen opgesteld, in de volgorde van prioriteit:
- miditower
- ondersteunt Extended ATX moederborden
- goede airflow mogelijkheden
- biedt ruimte voor 6 harddisks, 2 opticals en één FDD
- gemaakt van aluminium
- window in zijpaneel

Dit leverde toentertijd slechts 2 resultaten op, vooral de combinatie Extended ATX miditower en 6 harddisks was vrij veeleisend:
- Cooler Master ATC-110B
- Lian-Li PC-62

Ik ging uiteindelijk overstag voor de Cooler Master ATC-110B, omdat deze was voorzien van een pre-modded window en een deurtje aan de voorkant om de opticals en de FDD te afdekken, waardoor de kast veel strakker eruitziet.

Mini-casemods
Naast de fabriek-af geleverde window heb ik twee blauwe 30cm CCFL buizen in de kast gebouwd, aan de onderkant en bovenkant aan de kant met de window. Daarnaast zijn er twee 80mm CCFL fans in het vooronder achter de luchtrooster gezet om de HDD's te koelen.

Ervaringen
Tijdens het inbouwen viel me op dat het Extended ATX moederbord circa 3 centimeter achter de harddisks doorschuift, met een tussenruimte van slechts 1cm. Dit is een niet te onderschatten minpunt. Stel dat bijvoorbeeld de geheugensloten praktisch op de rand van het moederbord zitten, dan zou het boeltje gewoonweg niet passen. Ik had de mazzel dat alles nét past, zie ook de foto's. Voor de rest ben ik tevreden over de inrichting van de kast. Er is dan wel officieel ruimte voor 4 harddisks, maar de resterende twee harddisks kunnen makkelijk in een 3,5" FDD bay en (in een tray) in een 5,25" bay weggestopt worden. De regeling van de airflow is ruim voldoende. In het vooronder is zoals eerder beschreven ruimte voor tweemaal 80mm fans. Daarnaast kun je nog twee 80mm'ers kwijt boven-midden en achter-midden de kast. Op het moment is daarvan enkel die ene boven-midden aangesloten, omdat die ene achter-midden de aangevoerde lucht van de CPU's wegzuigt. De praktijkervaring leerde dat het uitschakelen van de fan achter-midden zo'n 3°C oplevert. Voor de rest niks dan lof voor het kastje. Vooral de looks zijn prachtig.

Beoordeling
Bouwkwaliteit en afwerking: zeer goed. Niets dan lof voor deze kast.
Inbouwmogelijkheden: goed. Ruim voldoende genoeg voor een miditower. Ik kan op de kop af een Extended ATX moederbord, 6 harddisks, 2 opticals en 1 FDD erin kwijt. En dan heb ik nog net één 5,25" bay over.
Koelingsmogelijkheden: zeer goed. Er is ruimte voor viermaal 80mm fans. Meer dan genoeg. De harddisks krijgen direct koele lucht aangevoerd middels tweemaal 80mm fans in het vooronder. Een niet te onderschatten pluspunt, aangezien koeling van de schijven de levensduur aantoonbaar bevordert.
Vormgeving: zeer goed. Ik vind de kast prachtig. Maar vergeet niet: smaken verschillen, dus dit is een vrij kritiek punt qua beoordeling.
Installatiegemak: goed. Ik ben geen narigheden tegengekomen tijdens het installeren. Voor de sloten en de panelen worden af-fabriek duimschroeven geleverd, hetgeen zeer prettig is. Toch verdient dit punt geen "zeer goed", omdat de Extended ATX moederbord circa 3cm achter de schijven doorschuift, met een tussenruimte van slechts 1cm, wat bij bepaalde combinaties echt niet gaat passen.
Modbaarheid: voldoende. Sja, een window'tje is mogelijk, hetgeen de af-fabriek levering ook bewijst. Hier en daar een CCFL'tje doet wonderen. Niks bijzonders. Meer heeft de kast toch niet nodig.
Kwaliteit van voeding: geen mening. De kast wordt zonder voeding geleverd.
Prijs: goed. De prijs is prima in verhouding tot de geleverde kwaliteit.

Update
Sinds mei 2005 heb ik twee Atlassen erbij gekocht, waarmee het totaal 8 stuks komt. Er was nog een 5,25" bay over, maar na het verwijderen van de Samsung SD-608 8x40 8500rpm DVD-R uit een 5,25" bay -die ik toch maar 1x per jaar gebruik- kwam een tweede 5,25" bay vrij. Daarin had ik de laatste twee Atlassen weggewerkt. Ze zitten in een 3,5" » 5,25" converter die ik uit een oude IBM server had gehaald. Nu zit de Coolermaster écht propvol. Zie ook deze mooie foto.

Klein minpuntje is dat de bovenste schijven nauwelijks worden gekoeld, maar de 80mm fan die bovenop de kast zit zuigt de warmte wel voldoende weg. Terwijl de onderste 4 schijven rond 35°C hangen, neemt de werktemperatuur toe naarmate je naar boven gaat. De bovenste schijf wordt het heetst: 45°C. Gelukkig nog ruim binnen de marge van de fabrieksspecificatie: 55°C.

• Iwill DP533-S
  • Dual Xeon 3,06GHz (Prestonia B)
  • 4x Corsair CM72SD512-2100 512MB PC2100 unbuffered ECC, 2,5-3-3-6 @ 2-2-2-5
  • Vantec Stealth 520W EPS voeding met triple fan
  • 6x Maxtor Atlas 15K 18GB U320 harddisks
  • NEC ND-2510A 2.4x DL, 8x4x DVD±RW, 32x16x40x CD-RW
  • Samsung SD-608 8x40 8500rpm DVD-R
  • 2x 30cm CCFL buizen en 2x 80mm CCFL fans

Heb jij ook een Cooler Master ATC-110 (Aluminium)?

Ik heb deze kast ook gehad en was er ook zr tevreden over. Mooie review die aansluit bij mijn bevindingen. Van het nadeel dat genoemd wordt had ik geen last, maar ik ben dan ook in bezit van een normaal ATX mobo.

Reden dat ik hem verkocht heb is dat ik een premodded silent case gekocht heb (Nexus Breeze). Maar als Coolermaster ooit een kast uitbrengt die dat ook heeft, ben ik zo weer terug bij ze, want hun cases zijn in mijn mening gewoon King. :) Alleen al de Powerknop indrukken is een genot. :9~