Specificaties 2,4GHz WiFi + router, 4x 1Gbps switch - Bekijk alle specificaties

TP-Link TL-WR1043ND-450Mbps Wireless N Gigabit Router (NL model) Review

rapture 20 juni 2010, laatste update op 22 juni 2010, 24.902 views

TP-Link TL-WR1043ND-450Mbps Wireless N Gigabit Router (NL model)

Pluspunten

• lage prijs
  • 120 Mbit/s routing
  • lage en stabiele ping
  • bandbreedte per gebruiker beheren
  • tot 80 Mbit/s draadloos met 9+ draadloze netwerken rond je huis

Minpunten

• Bepaalde dingen in de webinterface kan net ietsje handiger.

Beheerbaarheid Score: 4
WLAN-bereik Score: 5
Er komt een einde aan de datalimieten in BelgiŽ en het beleid moet niet meer zo strak. Een oude Pentium 3 met ClearOS (Linux router distro) kon P2P-traffiek temmen, downstream/upstream limiteren om congestie te voorkomen, cachen met een proxy-server,... Maar het leverde ook lawaai, verbruik, warmte en af en toe sleutelen op.

De goede ervaringen, lage prijs en goede prestaties sprak mij aan. Ik fietste snel naar de Antwerpse Alternate om deze draadloze huishoudrouter te halen.

Featureset
Gigabit WAN-interface, 4-poorten gigabit switch, vervangbare antennes en 802.11n is voor mij interessant. Jammer dat het niet op 5 GHz kan werken, maar daarop kan je geen oude b of g apparatuur draaien. Tegelijkertijd op 2,4 GHz en 5 GHz laten werken zou de prijs van de huishoudrouter te hoog opdrijven.

De mogelijkheid tot DD-WRT of OpenWRT draaien is er. Maar OpenWRT heeft niet graag proprietary code van de chipfabrikanten en DD-WRT ondersteunt 802.11n niet echt. DD-WRT vraagt geld voor bandbreedte per gebruiker opknijpen, terwijl de stock firmware dit wel kan. Er is geen noodzaak tot het gebruiken van alternatieve firmware.

Prestaties
Routing snelheid is rond 120 Mbit/s gemeten met iperf en window sizes tussen 64k en 512k.

Switching snelheid is 900+ Mbit/s, maar dan moeten je netwerkkabels, netwerkkaarten, netwerkaartdrivers en besturingssystemen piekfijn in orde zijn. Anders wordt een processorcore overbelast. Een bidirectionele test laat duidelijk zien dat de gemiddelde computer niet gebouwd is om meer dan bv 900 Mbit/s heen en 400 Mbit/s terug omdat een processorcore helemaal overbelast is. Daarvoor moet je naar multithreaded netwerkkaartdrivers en "buiten categorie netwerkkaarten" grijpen. Jumbo frames heb ik buiten beschouwing gelaten voor backward compatibiliteit.

Wireless met WPA2-PSK en AES testen doe ik in een buurt met 9 draadloze netwerken op 2,4 GHz vanaf mijn bureau gemeten en 20 als ik met de laptop voorbij alle ramen wandel. Met het kanaalinstelling op auto ipv 40 MHz, backward compatibiliteit met b en g en een plafond van gewapend beton ertussen, meet ik vanaf een Dell Studio 1555 laptop met Intel WiFi Link 5100 via de huishoudrouter, een 3Com OfficeConnect 16 poorten gigabit switch en een desktop met HP NC360T Intel dual Gigabit bij:
  • 8 KB window size: 37,6 Mbit/s,
  • 16 KB window size: 45,4 Mbit/s,
  • 32 KB window size: 50,9 Mbit/s,
  • 64 KB window size: 56,0 Mbit/s,
  • 128 KB window size: 55,3 Mbit/s.
(cijfers zijn gemiddelden van 3 metingen van 10 seconden)
In bepaalde lokaties op een andere verdieping kan ik 61,8 Mbit/s meten met de laptop op mijn schoot en in dezelfde kamer als de huishoudrouter meet ik tussen 72 en 82 Mbit/s.

Door de draadloze netwerkkaart op een 20 MHz kanaal af te dwingen valt de performance terug tot 42,6 Mbit/s in dezelfde kamer en met een plafond ertussen 36,5 Mbit/s.

Draadloos bereik
Het kan door een gewapend beton plafond of een bakstenen muur geraken zonder dat de snelheid onder de gemiddelde Internetaansluiting van 20 ŗ 30 Mbps te zakken. Daarvoor is het ook bedoeld, ik zou niet graag iemand een backup over WiFi zien maken. Daarvoor is er een bedraad Gigabit netwerk.

Betrouwbaarheid en stabiliteit
Het heeft nog niet een hete dag moeten doorstaan in de geinstalleerde positie. Met 2 schroeven heb ik de huishoudrouter opgehangen. De schroeven zijn niet volledig ingedraaid zodat de onderkant niet volledig tegen de muur hangt om de verluchtingsgaten vrij te laten. Het hangt met de poortjes en antennes naar beneden gericht zodat er geen stof in de poortjes komen. Het voelt tot nu toe nog niet heet en het is zelfs minder warm dan een 3Com 3C1671600 (16 poorten Gigabit switch).

Tot nu toe is het stabiel en de ping is rond 20 ms vanuit wireless tot aan Telenet (kabel). 20x tweakers.net pingen levert een gemiddelde van 15 ms, 13 ms min en 22 ms max. Dat is moorddadig goed op een zondagavond voor first person shooter. Het begint niet in de wilde weg rond te slingeren.

Beheerbaarheid
De webinterface is eenvoudiger en vooral responsiever dan die van ClearOS op een oude Slot 1 Pentium 3 Katmai. Permanente DHCP leases maken gebeurt nu door MAC-adres copy/pasten en IP-adres invoeren, dat kan beter door ergens een "maak deze DHCP-lease permanent" knop toe te voegen. Bandbreedte kan op IP-niveau afgeknepen worden, zowel in downstream als in upstream. De minimale bandbreedte van een gebruiker is gegarandeerd en de maximale bandbreedte kan bereikt worden, als er weinig traffiek is.

Het subnetmasker kan aangepast worden om een 32-2=30 hosts subnet aan te maken, zo moet ik niet 254 mogelijke adressen beheren als ik minder dan 10 hosts heb. Uiteraard kan je hele IP-adres bereiken met een regel limiteren. Als gebruikers een andere IP-adres uitproberen, dan zullen ze merken dat die IP-adressen een eeuwige smalband hebben. De webinterface login is gewoon HTTP zodat de wachtwoorden plaintext doorgestuurd worden en dat is met Wireshark bevestigd.

Ondersteuning
Met ondersteuning heb ik nog niet te maken gehad. Ik heb alleen een firmware update gedaan en de kinderziektes zullen in de 7 maanden na de eerste firmware release opgelost zijn? Ik heb het wachten op firmwareupdates waarschijnlijk overgeslagen.

Ik heb 61,90 euro ervoor betaald, de concurrentie is op z'n minst +50% duurder en de kwaliteit van bv Linksys is ook dubieus (een centje besparen op koelvin zodat BEFSR41 routers zonder koelvinupgrade niet tegen een belgische zomer kunnen).

Algemene beoordeling
Het vervangt een zelfbouwrouter in een BelgiŽ met lossere datalimieten uitstekend en wat is mijn kamer stil geworden zonder een Pentium 3 onder mijn bureau. De performance is goed van routing tot aan wireless om de gemiddelde Internetaansluiting te delen. Pingstabiliteit is moorddadig goed voor de first person shooter en bandbreedtebeheer kan voorkomen dat anderen voor je voeten lopen met bv hun P2P-clients. Dit allemaal voor weinig geld. Alleen de hete zomerdagtest moet nog gedraaid worden.

Heb jij ook een TP-Link TL-WR1043ND-450Mbps Wireless N Gigabit Router (NL model)?

Grappig deze lijkt erg op de nieuwe ICIDU router, waar ik mijn oog op heb laten vallen. Zou deze van dezelfde fabrikant afkomstig zijn?
Lijkt er inderdaad veel op. Helaas kan ik geen reivews vinden.
Zelfs de manuals zijn nagenoeg gelijk, :+
Lijk me dezelfde router.
:) Mooie review, zelf mag ik deze router morgen bij mij op kantoor installeren ter vervanging van een Linksys WRT160N

Met name de prijs en gigabit swich in deze router is interessant :)
Goeie review, kan me er helemaal in vinden.

Heb deze router pal achter een 50 Inch plasma TV en een berg randapparatuur opgehangen, ondanks dat heb ik een hele stabiele draadloze verbinding met een flink bereik.
62 euro? Wow je kon hem voor 15 euro minder krijgen. Geef des te meer aan wat een koopje het is.

Ik zelf heb een model eronder staan. Prima ding, alleen wireless loopt niet lekker.
Ik wil deze router gaan gebruiken om draadloos HD films te gaan streamen naar mijn laptops in huis. Kun je zo uit gebruikerservaring vertellen of hij hier snel genoeg voor is?
Vind het raar waarom jij maar 120Mbit haalt van wan-lan, zit hier dik op 340Mbit zonder probleem waarbij de load ook nog eens netjes onder de 0,10 blijft.
Kun je met deze router verkeer dat binnenkomt op poort X naar een IP adres in je netwerk op poort Y sturen? Dat is iets wat een Netgear bijvoorbeeld niet kan.
Ik kwam het antwoord op je vraag tegen in de meuktracker: Icekiller2k6 in 'meuk: TP-Link WR1043ND 1_100820'
Toch raar dat sommige maar 120Mbit/s routing halen van lan/wan en omgekeert, trek hier bijna 470Mbit van wan naar lan(met laatste firmware), getest met 2 ftp servers.