Specificaties 40" Full HD LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

Samsung UE40C5100 Rood, Zwart Review

TwisteR 20 juni 2010, laatste update op 20 juni 2010, 7.617 views

Samsung UE40C5100 Rood, Zwart

Pluspunten

• Instellingen, aansluitingen, WMV & AVI, 3cm dikte, ondersteuning firmware

Minpunten

• Ghosting, trage opstart van TV

Een korte omschrijving nu ik deze TV een week in bezit heb.
Voor dit model gekozen omdat ik onder de 1.000,- een CI+ LED TV wilde hebben met 100Hz en 4x HDMI, en de Sony modellen niet leverbaar waren (helaas).

Ik heb de TV nog niet aangesloten op HDTV van Ziggo, het blijkt namelijk dat de 2010 modellen van Samsung nog niet zijn gecertificeerd :( . Dat was de eerste tegenslag met deze TV. Op dit moment dus analoog kijken naar o.a. voetbal en andere programma's. En dit valt erg tegen kijkend naar de ghosting. Mijn hemel wat is dat slecht, hier had ik echt veel meer van verwacht. Eigenlijk zijn alleen de cartoons die goed worden weergegeven op de TV, de rest is echt onder de maat.

Ik hoop dat dit beter wordt bij HDTV, maar dat is dus afwachten op de Ziggo certificatie.

Positieve zaken over deze TV? Ja, die zijn er gelukkig ook.
Hij was niet erg duur (Plasmadiscounter), heeft veel instelmogelijkheden (wat nodig is, uit de doos erg fel beeld), speelt WMV en AVI af via USB en laat de foto's vanuit mijn camera erg mooi zien.

Instellen van de 100Hz gaat hopelijk automatisch, want hier is niets over te lezen in de handleiding.
Inmiddels versie 1015 van de firmware geïnstalleerd (wat vlekkeloos verloopt overigens), en zie dat de 1016 al beschikbaar is. Dus of de support van Samsung is erg goed, of er moet nog het e.a. worden opgelost bij dit model :?

Meer info volgt wanneer ik HDTV heb, en laten we dan zien of dit model een miskoop is of niet.

Heb jij ook een Samsung UE40C5100 Rood, Zwart?

Is er een hoorbare buzz te horen? Veel hd tvs geven een irritante zoomgeluid af.
Nee, bijgeluiden heb ik bij deze tv nog nooit gehoord.
Dit is geen review te noemen, hoe kun je nou de algemene beoordeling nou zeer matig laten uitvallen, als de schuld van jouw problemen niet eens bij Samsung ligt? De ghosting is natuurlijk niet goed te praten, maar kun je van een 40" HDTV nou verwachten dat hij SD beeldmateriaal perfect weergeeft?
ja daar heb je gelijk in citomaster ik ben het met je eens,
je moet niet zomaar iets de schuld geven als je zelf nog geen hdtv hebt.
en iets van een sd kaartje op sd ziet er ook minder uit omdat daar ook resolutie verschil in zit.
waarom stap je niet over naar upc of sx4all (of iets anders natuurlijk)
of vraag je buurman/vriend of je het bij hem mag testen .
dat zou super zijn dan kan je ons vertellen hoe het met hd er uit ziet
|:(
Vriend, dit is een 50hertz.. Geen 100 hertz. Had je beter voor de 40C6000 kunnen kiezen. Misschien gebruik maken van je 2 weken niet goed geld terug garantie of heb je de tv via internet gekocht?
Bij de specs links van tweakers staat toch echt 100 hertz
Zo, dat zijn in een dag al een boel kijkerts :*)

@Neefdave: Dit is een 100Hz TV, check de site van Samsung + Pricewatch

Spec's: EDGE LED / HyperReal Engine / 100Hz Motion Plus / AllShare / DVB-T/C CI+

@Citomaster/Razerfreak: Overstappen in een Ziggo gebied is helaas niet mogelijk (monopolie kabelbedrijven bestaat nog steeds), daarnaast worden cartoons wel goed weergegeven. Aan de andere kant, ik heb hem pas een week en inderdaad zonder HDTV zoals gemeld. De "buren" hebben geen HDTV dus even checken hiernaast is geen optie.

Dus ja, ik ben wellicht wat kort door de bocht met mijn 1e review, aan de andere kant valt de TV nu even tegen maar staat erbij dat ik een vervolg post als HDTV is geactiveerd wanneer Ziggo de certificatie van de 2010 modellen heeft afgerond.

De nogal negatieve reacties vindt ik dan ook wat overdreven. Maar bedankt voor het bekijken in ieder geval!

[Reactie gewijzigd door TwisteR op 20 juni 2010 22:22]

@TwisterR
incorrect, dit is een 50hertz tv.
Zie ook http://www.samsung.com/nl..._detail&tab=specification

of kieskeurig. Daarnaast word het ook niet aangegeven op de doos van deze tv. Dit zal je ook kunnen beamen. Deze functie is ook niet terug te vinden in het menu (Motion Plus) van de tv wat je bij de 6000+ series wel kunt vinden. Zie ook blz. 50 van de nederlandse gedeelte in de handleiding bij specificaties.

[Reactie gewijzigd door Deef_K op 20 juni 2010 23:34]

Ik heb deze TV ook, sinds kort, en ik kan me helaas volledig vinden in de review. Omdat LCD TV's tegenwoordig al bij 500 euro beginnen had ik een premium product verwacht voor deze prijs, en dat is het duidelijk niet...

Het belangrijkste punt is wel de ghosting. Ik snap de opmerking van citomaster, maar de hoeveelheid ghosting is echt niet normaal. Met de standaardinstellingen is voetbal niet normaal te kijken (beetje onhandig met het wk), ik heb het idee dat de elekronica compleet op hol slaat van de witte lijnen op het veld. Ik heb nog geprobeerd"edge enhancement" en "digital noise filter" uit te zetten, maar dat helpt voor mijn gevoel niets. Omdat mij opviel dat gezichten wat te rood leken, heb ik de optie "Flesh Tone" ook iets aangepast. Als iemand goede instellingen voor deze TV weet (kalibratietabel) houdt ik me van harte aanbevolen!

Een punt van onduidelijkheid is de beeldfrequentie. Op de website van Samsung staat "100Hz Motion Plus", bij de gedetailleerde specificaties staat dan weer "100/200Hz Motion Plus: Nee (50Hz)", maar een paar regels lager staat wel weer "Clear Motion Rate: 100". Dus wat is het... In elk geval staat in de instellingen standaard "Motion Plus" uit. Aanzetten kan, maar het kan best zijn dat dit de frequentie ophoogt naar 50Hz ipv. 100Hz.

Bij het gebruik van een HD bron is de beeldkwaliteit wel heel erg mooi. Verder is het design ook smaakvol. Sterke punten heeft de TV dus zeker wel.

Echter, het is mij opgevallen dat de TV allerlei tekortkomingen heeft. Zo kan het apparaat films van usb of ethernet niet goed afspelen. Van mijn mkv bestanden speelde hij 80% niet af. Earth 1080p wel, maar de birdscene eindigde in een drama. Media afspelen via het netwerk had nog meer minpunten: vooruitspoelen werkte niet goed bij de meeste films. Met foto's ging het ook al niet goed: van één van mijn twee fototoestellen weigerde hij de JPEG's weer te geven, terwijl die wel als thumbnails verschenen. De ingebouwde media faciliteiten zijn kortom onvoldoende doorontwikkeld, het is noodzakelijk om een aparte media player te kopen. Weer een teleurstelling, want dat is toch weer 90 euro extra +1 afstandsbediening meer +1 kastje meer.

Het geluid valt ook tegen. Meestal is het wel aardig, maar bij sommige films/programma's is er een raar en storend bijgeluid hoorbaar. In elk geval is het geluid niet te vergelijken met onze vorige TV, die toch al 15 jaar oud was. Ook valt mij op dat de TV niet automatisch naar de actieve bron gaat. Als ik bijv. mijn media streamer aanzet moet ik maarliefst 5 keer drukken op de afstandsbediening voor ik hem er op heb. En terug naar de TV idd. De afstandsbediening valt me ook tegen, ik moet regelmatig twee keer drukken voordat er iets gebeurd. Ik vind dat je mag verwachten dat dingen als de afstandsbediening, het geluid, en schakelen tussen bronnen gewoon in orde zijn. Ik schaam me er bijna voor dat deze dingen op het 15 jaar oude ding dat deze moet vervangen al prima werkten, en nu plotseling niet meer...

Dan nog een kleine ergernis: de touch knoppen op de rand van de TV zijn in de praktijk onbruikbaar omdat ze onzichtbaar zijn. Zo moeilijk kan dat toch niet zijn...

Samenvatting: met de ideën die aan deze TV ten grondslag liggen is niets mis. Met de uitvoering echter wél. Ik krijg sterk de indruk dat deze TV gewoon nog niet "af" is. Jaren 70 dingen als bediening en geluid werken niet goed. Jaren 00 dingen als media speler en de elektronica werken ook niet goed. Ik zou zeggen: houdt de beeldbuis nog maar ff aan...

[Reactie gewijzigd door SPT op 23 juni 2010 23:56]

Bedankt voor je reactie. Gelukkig is er erkenning voor de aangegeven punten.
De nieuwe 1016 firmware lijkt wel de ghosting iets te verbeteren overigens, en ook de huidskleur wordt bij mij nu beter weergegeven dan bij de 1010 firmware.
Vind beiden reviews eigenlijk zeer slecht. Dit soort tv's (full HD) zijn bedoeld om HD content af te spelen, en je zou eigenlijk al minimaal digitale tv moeten hebben. Analoog signaal op een HD tv is nooit echt mooi en dan kun je beter nog een oude beeldbuis hebben.

Kan me niet voorstellen dat deze tv zo slecht is, heb zelf het 32 inch model hiervan en die geeft zeer mooi beeld met digitale tv (UPC) en vooral met HD content (bluray, mediaplayer, ps3).

De reviews van deze 40 inch versie zijn overigens zeer positief op andere websites.

[Reactie gewijzigd door bones op 18 september 2010 16:02]

Met alle respect, maar ik kan me bijna niet voorstellen dat jij deze tv ook hebt. Anders had je wel gemerkt dat de ingebouwde media speler op vrijwel alle 720p/1080p mkv bestanden vastloopt en niet over een goede fast forward/backward beschikt. Een LD divx bestandje speelt hij wel af, maar ja, daar koop je zoals je zelf al zegt geen Full HD tv voor... Jij hoeft dus niet 5 keer op een knop te drukken om van één bron naar een andere te switchen? Bij jou zitten zijn de knoppen op het apparaat niet onzichtbaar? Bij jou is wel een fatsoenlijke afstandsbediening meegeleverd? Ik heb de batterijen overigens al 2x moeten vervangen, terwijl ik maar 2-3 uur per dag kijk.

Ik krijg eigenlijk het idee dat sommige mensen gewoon gewend zijn geraakt aan de tekortkomingen van apparaten. Ik vind zelf dat je van een TV mag verwachten dat hij ook analoog gewoon goed afspeeld (zelfs als je digitale tv hebt, waarom zou je eigenlijk alle videobanden moeten weggooien?), en dat er fatsoenlijk geluid uit komt (ook als je geen 5.1 setje hebt). Als een TV dat niet kan, moet een retailer daar voor waarschuwen vind ik. Over allerlei dingen is bij deze tv gewoon niet goed nagedacht.

Over die reviews: ik denk dat je je moet realiseren dat een hoop reviews door verkopers geïnspireerd zijn. Uitgebreide onafhankelijke reviews ben ik van de 5100 serie nog niet tegengekomen, kan je een linkje posten als je er een hebt?

[Reactie gewijzigd door SPT op 2 oktober 2010 10:58]

ik heb sinds bijna twee weken ook deze tv maar de problemen met de mediaspeler heb ik eigenlijk helemaal niet bij mij speelt hij bijna alles af, mov herkent hij alleen niet maar als je het bestandstype hernoemt speelt hij het gewoon af, wel gaan sommige hd films van 6gb ofzo niet helemaal soepel. De kijkhoek van de tv valt wel een beetje tegen, als je ongeveer een meter uit het midden gaat zitten (bij een afstand van 3meter) zie je al dat het zwart minder zwart word en ook het contrast minder word.
Helaas heeft mijn exemplaar ook last van ghosting, het valt in eerste instantie niet erg op maar bij sommige donkere scenes ziet het erg slecht uit je ziet duidelijk eerdere frames in beeld en soms lijkt het wel alsof gezichten lijken te morphen... Ik weet niet of dit aan het feit ligt dat de tv 50hz is of dat het komt door het PVA panel dat in de tv zit...
Verder valt nu ook een soort van piep op als je van bron switcht...