Asus A8V, K8T800 Pro (Sound, LAN, SATA-RAID) Review

Dabien 5 april 2006, 544 views

Asus A8V, K8T800 Pro (Sound, LAN, SATA-RAID)

Pluspunten

• Goedkoop

Minpunten

• Incompatibiliteitsproblemen
  • (zie ook het forum op VIAarena)
  • Bezorgt je hoofdpijn

Layout Score: 3
Tja, waar moet ik beginnen. Ik ben ondertussen aan mijn tweede exemplaar in een maand tijd toe, maar de problemen blijven bestaan.

Het begon toen ik over wilde stappen op een Athlon 64, met behoud van mijn AGP videokaart. Dit bordje leek de ideale kandidaat: goedkoop, stabiel (volgens de reviews) en met genoeg prestatievermogen.

Helaas had ik vanaf dag 1 grote problemen om de boel stabiel te krijgen. Voortdurend spontane reboots, soms na een uur, soms na 10 minuten, maar vooral tijdens games! Na een boel prutswerk vernaggelde dit brakke bord ook nog mijn harde schijf, waardoor ik een prijzig data-recovery pakket moest aanschaffen. Dus in overleg met Azerty heb ik de zooi maar terug gestuurd.

Afgelopen week kreeg ik een nieuw bordje thuisgestuurd. Eerst maar eens getest en het leek goed te werken. Na inbouw kreeg ik echter weer dezelfde problemen als bij de vorige. Al mijn tests wijzen uit dat er niks mis is. De processor werkt goed, het geheugen werkt foutloos, maar toch blijft de computer spontaan rebooten voornamelijk tijdens het spelen van een game (BF2, Cod2). Het vermoeden bestaat dat er een compatibiliteitsprobleem is met mijn videokaart, of wellicht zijn de drivers gewoon ultrabrak.

n ieder geval gaat dit bordje binnenkort naar de sloop en ik schaf toch maarweer een nForce bordje aan. Die rommel van VIA komt er bij mij niet meer in!

Heb jij ook een Asus A8V, K8T800 Pro (Sound, LAN, SATA-RAID)?

Ik gebruik dit bord al geruime tijd, met volledige tevredenheid.

Als een bord 2x rotzooi geeft, zou ik gaan denken dat het wel eens aan een aantal andere redenen kan liggen.
Bij mij werkt het bord inderdaad ook naar volle tevredenheid, ik heb nooit problemen met deze pc, een verademing.
Nou ben ik heel benieuwd naar wat voor voeding je hebt...

Heb dit moederbord ook gehad, naar alle tevredenheid.
Een hagelnieuwe Coolermaster 450W, met fijne stabiele lijnen. Daar zit het hem dus niet in, ljikt mij zo.
Op stage hebben wij er ook een hoop verkocht er en is er nog geen 1 terug gekomen. Ik denk eerder dat het aan jou ligt dan aan het bord. 2 borden die problemen geven lijkt mij onwaarschijnlijk :)
Tja ook ik heb met dit bord heel veel problemen ondervonden.
En dan praat ik over ongeveer 50 a 60 exemplaren.

Terwijl moderborden met een ATI of nvidia of ULI chipset geen enkel probleem gaven met dezelfde interne onderdelen.

Navraag en research heeft hetvolgende opgeleverd.
Het blijkt dat de chipset niet geheel vrij van problemen is.
Je kunt een goede treffen die met alle soorten hardware een goed resultaat levert.
( BRON ASUS)
Maar er zijn ook exemplaren die het domweg niet goed doen.
(BRON ASUS)
Het is vrijwel altijd een combinatie van chipset en geheugen.

Bij de een werkt het wel en bij de ander niet.

Het is ook niet voor niets dat alle mobo fabrikanten zeer snel zijn overgestapt naar de nvidia chipset.

Je hebt blijkbaar gewoon pech.