Specificaties 15,6" (1366x768), 320GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

HP Compaq 615 Notebook PC (VC284EA) Review

Xantios 20 juni 2010, laatste update op 20 juni 2010, 626 views

HP Compaq 615 Notebook PC (VC284EA)

Pluspunten

• Mooi scherm
  • Lekker snel
  • Goedkoop voor wat je krijgt
  • Mooi design
  • Degelijk gebouwd

Minpunten

• De software die HP meegeleverd heeft (al is dat voor elke laptop wel te zeggen)
  • Muisknoppen die beetje brakjes voelen

Waarom deze laptop/Intro
Even een kleine review over de Compaq 615 laptop,
Ik was persoonlijk opzoek naar een leuke laptop met aardige specificaties om een word documentje te typen,af en toe een klein potje UT2004 te spelen,en voornamelijk me series te bekijken, Verder vond ik het scherm belangrijk,en het toetsenbord omdat er toch ook nog wel eens wat code geklopt moet worden.

Dit is zowel de eerste keer in mijn leven dat ik een nieuwe laptop koop (wel een netbook gekocht,Asus EEE pc),als dat ik een review schrijf op Tweakers.net

Specificaties
De specificaties zoals deze laptop standaard geleverd word is:
Amd Athlon X2 processor,
2Gb DDR2 geheugen (op 800mhz)
Radeon HD3200
320 gigabyte hardeschijf. (op 7200 toeren)

Even wat kleine kanttekeningen bij deze specificaties,
wat me opviel is dat de processor zelf in staat is om mee te veren met wat je doet als gebruiker,
dit houd in... op het moment dat je lekker rustig een stukje tekst zit te tikken,dan zal de processor zich netjes koest houden,en dat werkt dan wel weer leuk op de accuduur..... je zou zeggen, daar is over nagedacht... Waarom er dan dus voor een 7200 toeren schijf gekozen is,dat is mij persoonlijk een raadsel.

Erg vind ik dit echter niet,maar dat komt voornamelijk omdat er nogal de nodige schijfbewerkingen gedaan worden op deze machine (want ik type dit natuurlijk vanaf mijn Compaq 615)

Toetsenbord en touchpad
Dat brengt mij naar mijn volgende punt,het toetsenbord...
Persoonlijk ben ik wel een voorstander van een lekker stevig toetsenbord,in de frustratie wil er soms nog wel eens wat harder getikt worden als strikt noodzakelijk.

Het toetsenbord voelt er stevig aan,en heeft een lekkere aanslag,
De toetsen zijn voor mijn gevoel eigenlijk direct overgezet van een 'normaal' desktop toetsenbord.

De touchpad lijkt op het eerste zicht niet zo heel groot,maar is als je even met de OS settings speelt erg goed te doen,de mat zwarte maakt 1 kleine onderbreking voor een scrollbalkje,wat bijzonder goed werkt,
laptops die ik tot nog toe onderhanden gehad heb,waren daar toch wat lastiger in.

Gemiste kans bij het touchpad vind ik wel dat de muisknoppen wat losjes lijken te zitten,
de knoppen zelf zijn erg mooi vormgegeven,maar het klikken ermee geeft niet echt de reactie waar ik op hoopte,nu compenseer ik dit persoonlijk door een enorme rits sneltoetsen te gebruiken,dus reken ik het ook niet al te zwaar.

Bouwkwaliteit
De bouwkwaliteit is een punt dat ik al even benoemd had bij de muisknoppen,
Verder is het eigenlijk nergens echt een punt. Sterker nog, ik vind de bouwkwaliteit van deze laptop erg goed, boven het toetsenbord is gekozen voor een staal achtige afwerking die erg stevig aanvoelt, en er erg mooi uitziet (hoewel,dat is natuurlijk smaak) als we dan iets naar boven gaan zien we het scherm, wat er erg goed uitziet.

Aansluitingen
de zijkanten is natuurlijk ook interessant om even te benoemen,hier zitten natuurlijk alle aansluitingen verstopt.
Links 1x telefoon, 1x vga 1x oplader 3x usb
Voor: SD-Cardreader Microfoon ingang en Geluid uitgang
en aan de rechterkant zit dan nog een cd/dvd brander met ligtscribe functionaliteit.

Aanschaf
ik heb deze laptop aangeschaft bij Paradigit voor de prijs van 444 Euro,
vind dit een goede prijs voor de laptop, al is de winkel natuurlijk discutabel,Mijn ervaring tot nu toe is in ieder geval prima.

Feedback of vragen over deze revieuw? laat het weten !
Bedankt voor het lezen!

Heb jij ook een HP Compaq 615 Notebook PC (VC284EA)?

Ik ben wel geinteresseerd in de prestaties van het laptopje.
Is de laptop snel genoeg voor wat je er mee wilt doen? Browser open en Worddocumentje typen, is dat allemaal te doen?

Hoe zit het met de software van HP, hoe vervelend is het om die te verwijderen? Hoe lang duurt dit? Bij mijn laatste HP-laptop aanschaf duurde het toch zo'n 45 minuten om alle troep er vanaf te halen voordat het een 'schone' windows was.

Je bent niet positief over 'warmte en geluidsproduktie'. Kun je daar wat meer over vertellen?
Mijn zus heeft een "HP Compaq 610 Notebook PC (VC278EA)"

Zelfde als deze alleen dan met een Core 2 Duo T5870

Bloatware is wel minder als bij een "normale" consumer HP, de HP Compaq Presario CQ61-220ED van mijn pa was wel stukken erg.....

Maar nog steeds teveel bloatware :+

Met de Intel is hij ook behoorlijk lawaaiig, koeling draait gewoon continu :(

De prestaties van beide cheap ass laptops die wij hebben zijn zeer goed te noemen (wel is onze 610 geupgraded naar 4GB ram)
Op de 1e reactie,
Ja dat kan hij eigenlijk op zijn sloffen aan,de CPU load is erg goed te doen als je even een word documentje zit te typen,samen met een leuk achtergrond muziekje zit ik helemaal lekker ontspannen te werken achter deze machine.

De cooler is inderdaad niet echt om over naar huis te schrijven,
Hij blijft wel lekker warm... het is zeker geen heethoofd.. maar de cooler is wat aan de lawaaiige kant, als je hem even flink intrapt,dan hoor je goed dat je een laptop onder je polsen hebt liggen, het stoort mij persoonlijk niet.
Vind het wel lekker om te weten dat ie zn best voor me doet,
Maar kan me voorstellen dat er mensen zijn die het irritant vinden.

Edit: even kleine toevoeging, iemand nog suggesties over hoe ik de review beter kan doen,Dingen die nog missen of welkom zijn?

[Reactie gewijzigd door Xantios op 20 juni 2010 23:29]