Asus TUF Gaming A15 FX506IU-AL109T

Specificaties 15,6" • 1920x1080 • 1TB • AMD Ryzen 7 - Bekijk alle specificaties

Asus TUF Gaming A15 FX506IU-AL109T Review

Boeie 4 juni 2020, laatste update op 1 april 2021, 1.876 views Product gekocht

Asus TUF Gaming A15 FX506IU-AL109T

Een zeer goede allround performance keuze en zeer veel bang-for-buck. Stevige bouwkwaliteit, mooi beeld, niet te zwaar of groot. Toetsenbord moet wel je smaak zijn en kan lawaaierig worden onder load. Maar de prestaties zijn het waard!

Pluspunten

• Robuust
  • Goed kwaliteit scherm
  • Prestaties
  • Prijs/kwaliteit verhouding

Minpunten

• Fans maken veel geluid bij hoge CPU/GPU load
  • Prestaties kunnen beter ivm koeling?
  • Toetsenbord moet je smaak zijn
  • 'Gaming' uiterlijk

Inleiding:
Al enige tijd was ik mij aan het oriënteren voor een laptop welke ik zowel zakelijk als privé in kon zetten. Met de introductie van de nieuwe 4000-serie Ryzen 7 CPU's zijn er zeer interessante configuraties op de markt gekomen, helaas zijn de CPU's op dit moment nog niet ruim verkrijgbaar. Na enig vergelijk bleven er 2 exemplaren over, de Asus TUF A15 met GTX 1660 Ti en 4800H en de Asus ROG G15 met gelijke specs, alleen een GTX 1660 MaxQ. Uiteindelijk voor de TUF A15 gekozen vanwege de prestaties en temperaturen van de G15 (de MaxQ wordt warmer dan de normale 1660), het ontbreken van een webcam op de ROG G15 (toch af en toe wel handig) en het minimale verschil in gewicht en formaat (de A15 is iets dikker). Daarnaast speelde het prijsverschil van 200 euro ook mee.

Mijn exemplaar is een Asus TUF A15 FX506IU-AL109T met als belangrijkste specs:
  • AMD Ryzen 7 4800H
  • Nvidia GeForce GTX 1660 Ti 6gb
  • 16Gb DDR4 3200Mhz geheugen
  • 1Tb M4 SSD opslag
  • 144Hz Full HD LCD paneel
Algemene indruk:
Nu ik de laptop enige dagen in gebruik heb ben ik zeer positief. Het 144hz 1080P scherm is erg mooi voor een laptop scherm, de behuizing van de laptop is degelijk en niet te fors, alle aansluitingen zitten op de goeie plek, materiaal wordt niet snel vies/vingerafdrukken. Het uiterlijk van de laptop moet je wel aanstaan. Het is redelijk neutraal, maar met het TUF logo op het deksel en 'Tuf Gaming' vermelding in de rand en het toetsenbord (witte WSAD toetsen) is het wel onmiskenbaar een game laptop. Ik vind dit niet heel erg. In mijn dagelijkse (zakelijk) gebruik meer dan voldoende performance en wat testen met games laten zien dat hij alles moeiteloos doet. De accuduur van dit model is redelijk, maar voor mij niet echt relevant aangezien ik hem voor meer intensieve taken toch altijd zal aansluiten op de voeding. De voeding is overigens forser dan een standaard laptopvoeding, maar het formaat valt mij behoorlijk mee.
Geluid:
Wat wel een belangrijk punt is wat in diverse reviews voor mij niet voldoende naar boven is gekomen is het geluid wat de laptop maakt indien er prestaties gevraagd worden. Bij normaal browsen en licht kantoorgebruik is hij redelijk stil. maar maakt nog steeds meer geluid dan een 'standaard' laptop. Ga je iets zwaarders doen zoals gamen, grafisch werk of ander ontwikkelwerk dan zal hij meer koeling vragen en automatisch meer geluid produceren. Voor mij is het nog steeds acceptabel maar ik kan mij voorstellen dat dit niet voor iedereen zo is. Aan de andere kant, als je dergelijke prestaties van hardware in een laptop vraagt, vind ik het niet anders dan normaal dat dit gekoeld moet worden. De body en het toetsenbord worden niet warm en het is ook niet storend om dan op de laptop te werken. Ik heb zelf meestal een koptelefoon op met muziek of tijdens gamen, dus dan hoor je het ook niet.
Toetsenbord:
Over het toetsenbord gesproken, er zit een fijn toetsenbord op de laptop maar ook hier denk ik dat hier de meningen over zullen verschillen. Het houdt een beetje het midden tussen een echt laptop toetsenbord en een gaming keyboard. Voor mij voelt het na een paar dagen gebruiken goed aan, maar ik moest er wel even aan wennen. Normaal gesproken gebruik ik platte laptoptoetsen of bijvoorbeeld een Logitech K360 of K800 toetsenbord.
Conclusie:
In diverse reviews op Youtube en internet wordt dit al gezegd, maar dit zou wel eens de bestseller van 2020 kunnen worden. Heel veel performance in een mooie verpakking, voor een (vind ik) relatief gunstige prijs. Let bij aanschaf wel goed op de vele varianten van de laptop die in omloop zijn, want hier kan in specificatie nogal wat verschil inzitten.
Update 11-6:
Op Youtube zijn veel video's te vinden over dit model en de A15 in het algemeen. Mijn ervaring nu na een paar weken is dat de laptop het voor mij prima doet, ik doe geen benchmarks. Maar het lijkt zo te zijn dat je meer uit de laptop zou kunnen halen en dat de fans wel erg hard moeten werken vanwege het beperkte ontwerp van de backplate. Wil je hier meer over zien, kijk dan de volgende video's:Dit neemt niet weg dat het voor mij een prima apparaat is!
Update 1-4-21:
Inmiddels de laptop 8 maanden fulltime in gebruik (ik werk er ook op). In normale stand erg stil, de herrie gaat hij echt pas maken als je hem grafisch zwaar belast.

Paar dingen die nog opvallen:
- Accuduur is echt niet geweldig, maar 2,5 uur haalt hij wel
- De fan ratelt af en toe een beetje, ben er nog niet achter wat dit is.
- Overall bouwkwaliteit stevig, scherm valt wel wat tegen bij fulltime gebruik (zeker als je normaal gesproken op een goede externe monitor werkt, dan valt het wel op).

Heb jij ook een Asus TUF Gaming A15 FX506IU-AL109T?

Heeft deze exacte versie nu een 48wh of 90wh accu?
Ik wil heel graag de juiste versie kopen maar de info in shops en op Tweakers lijken niet echt te kloppen.
Deze laptop heeft de 48wh accu. Ik heb hem niet voor maximaal accugebruik gekocht (overal waar ik zit heb ik toch een stopcontact) maar ik haal zeker 4u op een accu als ik simpele taken doe (browsen, tekstverwerken, videoconference gaat ook nog).

[Reactie gewijzigd door Boeie op 6 juli 2020 08:59]