XFX GeForce 7900 GT 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI, ViVo) PV-T71G-UDD (R,7) Review

MastersInstinct 4 april 2006, laatste update op 4 april 2006, 6.556 views

XFX GeForce 7900 GT 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI, ViVo) PV-T71G-UDD (R,7)

Pluspunten

• Gunstige prijs
  • Lage geluidproductie
  • Klein formaat
  • Overclockbaarheid
  • Uitgangen
  • 24 pixelpipelines

Minpunten

• kaart heeft maar 256mb wat in laatste spellen als Tomb Raider Legend en Oblivion merkbaar is.

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Ik heb sinds zaterdag 1 april de beschikking over een XFX 7900GT EXTREME 256mb.

Verpakking:
Gezien ik op zaterdag moest werken, heb ik mijn pa kunnen overtuigen om de desbetreffende kaart voor mij op te halen bij 'het desbetreffende bedrijf'. Toen ik thuis kwam herkende ik direct de videokaart aan de verpakking, een grote groene X. Verpakking was zeer stevig. Het koste me zeker een minuut om de videokaart eruit te krijgen. Bij geleverd was een driver cd, het spel Starship Troopers, 2 verloopstekkers van DVI naar VGA.

Toen ik de kaart er eindelijk uit had viel het me direct op dat zowel de kaart als de koeler erg klein waren, daarnaast zaten er géén headsinks op het geheugen. Dit was een vrij grote verassing gezien de kaart toch al standaard overclocked geleverd wordt.

Feature set:
De kaart beschikt standaard over 2 DVI uitgangen, een svideo uitgang, een SLI bridge en een PCI express power ingang, gezien hij toch wel wat energie verstookt. Daarnaast is dit de eerste kaart van Nvidia die gefabriceerd is op 90nm waardoor deze minder warmte produceerd, beschikt over 256mb DDR3 geheugen en een kleine stille koeler.

Prestaties:
Uiteraard heb ik deze kaart gekocht om de standaard snelheden waarop XFX hem levert, daartegen staat een erg gunstige prijs (relatief gezien natuurlijk, ¤350 blijft veel geld). Het eerste waar ik de kaart op wou testen was Oblivion. Hiervoor had ik een Transcend 9800pro 128mb, waarop dit spel niet echt lekker wou draaien, zelfs niet met low tot medium graphics op 1024x768. Ik had direct alle settings voluit staan inclusief HDR, Large Textures, AntiStroficFiltering. Tot mijn vreugde liep het spel geheel vloeiend, zowel binnen als buiten, alleen kreeg ik af en toe haperingen in de wildernis. Dit is dan ook het zwaarste van het hele spel gezien er in de wildernissen overdreven veel gras wordt gebruikt. de tweede test was 3dmark 2006, waarin ik 4500 punten scoorde op normale settings. Battlefield 2 loopt met alles op high als een zonnetje en call of duty 2 doet niet anders. :)

Overclockbaarheid:
Gezien deze kaart al standaard overclocked geleverd wordt door XFX is de margé die je overhoud met standaard koeling niet echt groot. Wel kon ik hem moeiteloos overclocken naar een XXX versie van deze kaart, wat je dan alweer gauw 40 á 50 euro scheeld met de winkelprijs. Veel verder wou de kaart niet, hij kwam met coolbits niet door de testface heen, misschien dat het met rivatuner wel mogelijk is. Daarnaast wil ik eerst de ZF900 aanschaffen voordat ik te veel van mijn gpu ga vragen.

Beeldkwaliteit:
De beeldkwaliteit is uitstekend. Zowel 3d als 2d geeft de kaart gewoon perfect beeld en is het met deze snelheden goed mogelijk om de laatste spellen op high te spelen zonder vertragingen. Daarnaast ondersteund deze kaart een resolutie tot 2500x1900 wat voor de mensen met een 30" scherm welkom is.

Modbaarheid:
Ik heb nog geen veranderingen gepleegd aan de kaart. Wel beschikt de kaart over een verwijderbare koeler doormiddel van gaatjes in het PCB waardoor er gemakkelijk een andere op kan worden gemonteerd. Daarnaast kunnen er nog headsink worden geplaatst op het geheugen om deze nog verder te overclocken. Al met al een prima modbaarheid dus.

Driver ondersteuning:
Nvidia staat erom bekend om goed en vooral VEEL driver support te geven. Voor spellen als Oblivion is speciaal een beta driver gemaakt en ook met tombraider legend valt er een nieuwe driver te verwachten hiervoor. Met behulp van coolbits zijn er nog meer functies beschikbaar zodat elk wensbare optie in te stellen valt.

Warmte en geluidproductie:
Gezien de gpu op 90nm gemaakt is, is de warmte productie aanzienlijk lager dan zijn voorganger de 7800. Max temp na een lange tijd Oblivion spelen is 63c en dan zit hij in een met lucht gekoelde kast waar ook een opteron 144 @ 2,9ghz en 2x512 GeilHyperX geheugen geplaatst zit. Die samen ook wel wat warmte produceren. De standaard koeler heeft niet echt moeite met het koelhouden van de kaart en draait dan ook niet op afschuwlijk harde toeren.

Prijs:
De Prijs is erg gunstig voor wat de kaart te bieden heeft. Oké het prijskaart van ¤345,- is niet goedkoop en ook niet de beloofde prijs van ¤299,- die Nvidia beloofde maar dan heb je wel een overclocked kaart, MET garantie.

Conclusie:
Erg nette kaart met behoorlijk wat mogelijkheden en flinke clockrates. Het lage geluid- en warmteniveau zijn zeker positief, met een ZF900 zal uit deze kaart zeker wat te persen zijn. Meer informatie zal ik plaatsen zodra ik deze heb. Dit is echt een kaart voor de persoon die voor een schappelijk bedrag een zeer snelle kaart in huis wil halen.

Heb jij ook een XFX GeForce 7900 GT 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI, ViVo) PV-T71G-UDD (R,7)?

ik heb hem voor 320 gehaald bij Salland.
prima ding
Effe op mijzelf reageren.
Bij mij kon ik hem ver overkloken

560 ipv 470 MHZ core
806 ipv 675 MHZ geheugen.

Dit noem ik dus wel super............... :+ :+
De Extreme versie loopt niet op 470mhz maar op 540 meen ik standaard. Dit is wel iets op te schoeven maar niet veel meer tot op heden, andere koeling nog steeds niet binnen, maar heb wat forums rondgebladerd en die schijnen een GTX voorbij te kunnen gaan met een aangepaste bios en wat leukere cooling en/of headsinks. Ik laat het nog wel weten.
Mijn huidige overclock op mijn XFX 7900GT:

Core: 520@575
Memory: 750@816

Bijbehorende 3dMark 2006 score: 5579 (X2 @ 2,78Ghz)

Tevens heeft de videokaart, naast zijn standaard vier gaten voor zijn eigen koeling, nog twee gaten voor waterkoeling en een aantal additionele gaatjes op het PCB.

Ik vond het PCB echter erg groot en de fan redelijk luidruchtig, maar deze hield de standaard temperatuur wel laag, en er zat netjes een dun laagje koelpasta op de originele koeler. Het geheugen heeft standaard echter geen koeling.
Mijn eerste survey, besloten om er ook een te maken na het lezen van de XFX 7900GTX 512 survey gemaakt door The Merovingian. Hopelijk is hij voor mensen hier nuttig:)
Ja hoor, prima survey, je belicht de verschillende aspecten van de kaart en onderbouwd je mening. Meer kan niemand van je vragen. Ik heb zeer veel slechte, korte en afgeraffelde surveys gezien hiero, maar dit is er zeker geen van. Keep it coming!!
ik wil deze kaart bij azerty hale mar ze wisten niet wanneer ze hem konde levere :(
Ik had inderdaad erg veel geluk met deze kaart, ik was op internet aan het rondneuzen en had hem de volgende dag op laten:P halen. Ze hadden er toen nog één die hebben ze voor me apart kunnen leggen.
nou ik zou je toch wel die extreme aanraden ;)
Je kan hem natuurlijk ook zelf nog even extreem maken. Als XFX het kan kan jij het ook, waarschijnlijk heeft XFX wel betere chippies.
leuke review! ben je toevallig ook van plan een 3dmark05 te draaien?
Zal ik zeker doen vanavond! ben ook benieuwd hoever hij kan gaan met standaard koeling 8-)
Ik heb de kaart ook sinds zaterdag 1 april. Ik heb hem opgehaald bij Informatique. Daar hadden ze er nog zat. Ook de 7900gtx lagen daar nog genoeg.

Duidelijke survey man.
kzal meteen is kijke bij informatique :)
Wel grappig. Ik heb deze kaart inmiddels langer dan een maand in bestelling staan bij 2 webshops (SLI), en ze verwachten hem pas half april binnen. En toch zie ik nu regelmatig mensen die hem al hebben voorbij komen, maar dan tegen de hoofdprijs (Informatique e.d.). Die winkels kunnen vragen wat ze willen, ze zijn namelijk de enigen met voorraad.

Verder nette survey hoor, bekijk even het GeForce 7 topic voor voltmods :) (ook binnen garantie)
Ik wil ook een 7900GT voor Oblivion maar ik neem er toch maar één van MSI. Geen 'extreme' versie, lijkt me niet niet nodig.