Transcend SDHC 8GB Class 6 Review

vavoem 18 juni 2010, laatste update op 21 juni 2010, 1.300 views

Transcend SDHC 8GB Class 6

Pluspunten

• avchd opnames in Full HD

Minpunten

• Prijs prestatie niet op het niveau van CF kaarten.

De Transcend 8GB SDHC classe 6

Ik hou het maar kort want om nu een heel epistel te schrijven over iets plats en simpels als een SD kaartje schiet niet echt op.
Ik heb 2 van deze kaartjes en gebruik deze uitsluitend voor mijn Canon Legria HF 100 voor opname in Full HD. Op de hoogste opname kwaliteit kan ik hiermee 61 minuten opnemen. De kaartjes kunnen prima de data stroom aan. Ik heb er ook eens een Sandisk 4GB SDHC Ultra II er in gehad maar die is niet snel genoeg. Ik heb ook een ADATA 16GB kaartje met classe 10 geprobeerd en dat wilde ook niet. De camera geeft dan een melding dat hij met deze instellingen niet kan opnemen. Met deze kaartjes gaat dit prima en zonder morren. Inmiddels heb ik de kaarten 2 jaar en ben er erg tevreden mee.

Een vol kaartje legen op een harddisk met een Sandisk USB SDHC kaart lezer duurt met Windows 7 minder dan 13 minuten. W7 gaf een snelheid op van 11MB/s.

Prijs ontwikkeling:
Wat me opvalt is dat sindsdien (aanschaf zomer 2008) de prijzen alleen niet erg gedaald zijn ik heb er iets van 21 voor betaald nu rond de 19. Ook de grotere kaarten dalen niet schrikbarend hard de 16GB variant is sinds kort pas weer onder de 40 gekomen. Dat ik de kaartjes kocht was de 16 daar net boven 2x 8 was net even goedkoper en vond ik handiger, omdat ik dan twee kaarten had en in de tussen tijd de andere zou kunnen legen. Ik zit sterk te denken aan een exta kaart als de 16GB maar vind die nog relatief duur en zo veel gebruik ik ze niet ivm mijn CF kaarten. Ik vind de prijs prestatie van SD kaarten dan ook een stuk lager dan bij CF kaarten. Een snelle 16+GB CF kaart (60mb/s) kost bijna net zoveel als een relatief trage 16+GB SD (6mb/s).

Conclusie:
Prima kaartjes voor avchd opnames in Full HD

Heb jij ook een Transcend SDHC 8GB Class 6?