XFX GeForce 7900 GTX 512MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI) PV-T71F-YDP (9,R) Review

The Merovingian 6 april 2006, laatste update op 6 april 2006, 5.199 views

XFX GeForce 7900 GTX 512MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI) PV-T71F-YDP (9,R)

Pluspunten

• De kaart is asociaal snel, praktisch onhoorbaar, wordt niet ontzettend warm hoewel hij wel aardig wat warme lucht produceert dus goede systeemkastkoeling is erg nuttig.

Minpunten

• Kaart is gewoon duur, ¤ 579,- is veel geld! En hij is GROOT.

Als je echt per sé de snelste en stilste videokaart van het moment wil hebben, en het mag wat kosten, dan is dit je keuze.

Voor mij was dit in elk geval wel de beste keus: ik heb een moederbord met een NVIDIA chipset (de Asus A8N-SLI Premium) en heb mij een tijdje afgevraagd of ik nou voor de snelste NVIDIA of de ATI zou gaan, maar voor mij was de keus snel duidelijk. De kaarten zijn vrijwel even snel op een paar FPS na, de features zijn vrijwel gelijk, mijn moederbord heeft een chipset van NVIDIA en daar ben ik uitzonderlijk tevreden mee, ik gebruik al 6 jaar videokaarten van NVIDIA en ben daar ook heel tevreden mee, de drivers zijn bijzonder goed, en als ik wil kan ik later over naar SLI.

Bij het uitpakken viel mij één ding op: de ventilator is veel groter dan je verwacht, 8 centimeter als ik het goed heb. De plastic luchtgeleider voelt wat goedkoop aan maar de vier heatpipes geven de kaart juist weer een badass look.

Het installeren was een eitje, héél even was ik bang dat de kaart langer zou zijn dan mijn mobo breed is, maar het ging allemaal precies en er zat niks in de weg. Wel ben ik nu extra blij met mijn fanless chipsetkoeling omdat dat anders geheid tot problemen had geleid. De chip (met heatpipe) zit namelijk recht onder de kaart en zijn koeling.

De eerste keer opstarten (vergeet niet vóór het verwijderen van de oude kaart meegeleverde drivers weg te halen, je kan ze niet hergebruiken!) ging vlekkeloos, een paar seconden lang ging de fan op maximale snelheid draaien en dan heeft de kaart wat weg van een afzuigkap. Maar dat was snel voorbij en daarna heb ik de kaart niet meer gehoord, ondanks dat mijn computer bijzonder stil is. Voor mij geen Arctic cooler, niet nodig.

Snel een paar spellen getest (Doom 3, The Sims 2, Half Life 2, TrackMania Nations, Far Cry). Het heeft iets decadents om alle spellen op max detail, 1920x1200 in te stellen en dan lekker vloeiend te kunnen spelen. Geen gekke artifacts of rare dingen gezien. Half Life 2 Lost Coast draait perfect, ziet er geweldig uit, maar is op 1920x1200 niet meer 60 FPS. Dat je dat vast weet.

3DMark06 helemaal standaard instellingen, alle tests aangevinkt, DirectX 9.0c februari, driver 84.21:
5858 punten (SM2.0: 2582, HDR/SM3.0: 2505, CPU: 1620).

Nog even opgezocht (CoolBits geïnstalleerd), het juiste kaarttype is XFX GeForce 7900GTX 512MB DDR3 (PV-T71F-YDF (9,R)), en dat betekent:
- GPU draait standaard op 665 MHz
- RAM draait op 815 MHz of ddr 1.630 MHz
- Kaart is idle 42 graden

Overgeclockt:
- GPU: 675 MHz
- RAM: 844/1688 MHz
- Stressed 68 graden
- Score: 5984 punten

Heb jij ook een XFX GeForce 7900 GTX 512MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI) PV-T71F-YDP (9,R)?

Graag gedaan, één survey moet de eerste zijn en ik wilde er graag een woordje over kwijt.

3D Mark score moet nog komen, ik heb de kaart pas gisteren ingebouwd hé! En overklokken komt dan ook aan de orde.

Nieuwere spellen heb ik verder nog niet, ik ga Quake 4 nog proberen en dan moet ik maar eens snel een update van mijn collectie doen.

Even een vraag aan de lezers: wat is het verschil tussen die verschillende versies van XFX? Je hebt een paar varianten op de YDP maar ik snap het verschil niet.
Je hebt de normale versie van XFX die draait op 650/1600, dit is de normale snelheid van de 7900GTX
De opgepompte versie die draait op 665/1630
De Extreme versie die draait op 675/1700 en de xXx-Editie die draait op 700/1800.

Edit: de 2e opgepompte versie draait op 675/1700, de Extreme Edition die jij hebt draait op 690/1750 ;)
Ik heb dus geen Extreme Edition, maar de 665/1630 variant. Overclockgegevens komen nog staan er nu bij.
Zo extreem vind ik dat nou ook weer niet en om hier nou bijna 80 euro meer voor neer te leggen is onzin, zowat elke core moet dit met gemakt halen, het blijft namelijk dezelfde core.
Als ik heel eerlijk ben heb ik geen idee welke variant van de kaart ik heb (YDP of wat dan ook), ik kan het nergens terugvinden. Misschien moet ik de stickers op de kaart eens nazoeken.
ik denk dat je ook voor een stukje garantie betaald.
Een vraag: Een maat van mij heeft deze kaart ook besteld en zit er ook een splitter bij? Een Molex -> PCI-e converter omdat zijn PSU geen 6-pins aansluitingen heeft.
Heb zelf de msi variant, de koeler is inderdaad vrij stil, wat erg prettig is, voor mij ook 1 van de redenen om deze kaart te kiezen boven een ati (dat en de opengl prestaties). Zowiezo fijn als de warme lucht de kast word uitgeblazen, zeker als je een P4 640 hebt, dan is het al warm zat binnen, je kunt echt een biefstuk garen op dat kreng..
opengl prestaties is een nonissue imo.
die 2 ogl titels per jaar..........
Ik heb niet gek lag geleden twee besteld voor sli ben benieuwd hoe monster dat moet gaan draaien als ik de beoordeling zo lees
features zijn bijna gelijk aan ati?
nou nee.
Is je survey niet wat al te optimistich?

De overklokbaarheid lijkt me nou niet bepaald "goed". Die 10Mhz noem ik eerder zeer slecht. Ik heb veel videokaarten in m'n handen gehad, zowel ATI als nVidia. Op de FX5800 na hadden ze minstens 10 tot 15% overklok varierend van 9700pro tot GF6800, deze kaart haald nauwelijks 2% wat als "niet overklokbaar" betiteld mag worden.

Daarnaast is het wat makkelijk om de zeggen dat de prestatie zeer goed zijn, dat is namelijk altijd zo bij high-end producten. Als je de prijs in beschouwing neemt mag je niks anders dan deze prestaties verwachten.

De featureset is als je het met een X1900 o.i.d. vergelijkt van deze kaart beduidend minder, helaas biedt de 7900GTX op dit gebied niks extra's t.o.v. 7800GTX, wat mij wat teleurstellend overkomt.

Opzich lijkt me dit zeker een redelijke kaart, maar ook niet meer dan dat als je de prijs in beschouwing neemt.
Ik kan vast verder overclocken dit was de auto overclock setting, maar what's the use? De performance is prima, die 3 tot 10 fps die je misschien meer kan halen (weet ik veel, is maar een gok) vind ik het niet waard als ik de mogelijke grantieproblemen in mijn achterhoofd houd.
Vergeet niet dat ik 2 x lifetime garantie heb, die wil je niet zomaar de prullebak in doen!

Maargoed wellicht zal ik hem een keertje pushen om te zien hoever hij komt. Je hebt natuurlijk gelijk dat 'ie goed moet performen omdat het een high-end kaart is dus dat had ik er inderdaad van verwacht, ik vond het gewoon fijn dat de kaart precies doet wat ik ervan wil, namelijk op native resolutie spelen op mijn 2405FPW, en dat lukt bij alle spellen die dat ondersteunen goed.

Nog een opmerking: het geluidsniveau van de kaart is voor mij erg belangrijk, mijn computer is erg stil en dat wil ik per sé zo houden. Dus ook dat was een zware factor in mijn keuze.
Kaart is gewoon duur, ¤ 579,- is veel geld! En hij is GROOT.
Wees blij ik heb 616 ¤ voor mijn 1900XTX moeten betalen ;)

Je krijgt er wel trouwens gruwelijke performance voor gewoon : 1600x1200 in Battlefield 2 @ HIGH + 6xAA kon ik alleen van dromen met mijn 9600 Pro :+

Mijn ATI steekt trouwens tussen mijn HD's in :o
Leuke survey, zit wel wat nuttige informatie in maar niet echt speciafiek over de kaart maar meer eigen ervaring met van: Ik vindt dit en ik vindt dat. Verder is deze kaart niet gemaakt voor spellen als doom 3 the sims 2 of far cry, dit soort spellen zijn leuk maar grafisch gezien niet facinerend meer. Nee deze kaart is bedoeld om al het grafische geweld van Oblivion, Tomb raider legend, Call of Duty 2 en 3dMark 2006 aan te kunnen. Daar komt deze kaart pas echt tot zijn recht.

Verder is hij idd wel erg duur en is de 7900GT misschien een betere keuze voor de mensen die minder te besteden hebben. Nadeel is dat je dan een 256mb videokaart hebt. Dit merk je beduindend in nieuwe spellen als Tomb Raider Legend die volledig gebruik wil maken van de 512.

Tip (geen kritiek) voor de volgende keer:

3dMark score
Overclockbaarheid is altijd interesant
Nieuwere spellen, verschil met oude kaart is voor sommige mensen fijn om te zien of de overstap voor hun ook nut heeft.

Al met al: Bedankt voor de Survey!