Garmin Zumo 550 (Europa) Review

Lucky700 18 juni 2010, laatste update op 18 juni 2010, 1.983 views

Garmin Zumo 550 (Europa)

Pluspunten

• Goede bediening, robuust, veel functionaliteiten, veel accessoires, goede mapsoftware

Minpunten

• soms valt bij bellen op de motor de bluetooth weg, maar of dit aan de telefoon of de Garmin ligt ben ik nog niet helemaal uit.

Design & bouwkwaliteit Score: 5
Instructies Score: 4
Kaartmateriaal Score: 5
Positiebepaling Score: 5
Features Score: 4
Dit apparaat zat bij mijn motor toen ik hem kocht. Alles werkte perfect en aangezien ik nog helemaal geen ervaring had met navigatie systemen en hoe e.e.a. werkt ben ik aan de slag gegaan. Ik had alles uitgepakt en er zaten ontzettend veel onderdelen bij behalve een handleiding :(
Wel een disc en houder om de Garmin in je auto te plaatsen. Een aanstekerstekker erbij en je hebt je navigatie werkend (met geluid) in je auto. Wat handig is, het apparaat ziet waar hij is aangesloten. Hier kom ik later nog even op terug.
Ok, dus alles uitgepakt, papier gescheiden van het plastic en de rommel weggegooid. :)

Ik dus inloggen om mijn Zumo te activeren. Wordt er een code gevraagd om je Zumo online te activeren en de laatste kaartupdates te verkrijgen. Blijkt dat dit dus niet online gaat 8)7 Ik in de handleiding kijken, blijkt dat je dit in de Mapsource software moet doen. Nu is dit niet erg, maar ik had het gele papiertje met de code al weggegooid _/-\o_ In de papierbak het papiertje weer opgezocht :P
Afijn, alle codes unlocked, laatste maps opgehaald, website geactiveerd etc etc. Dit wijst redelijk vanzelf dus verder geen klachten daarover. Ik heb wel een levenslange kaartupdate gekocht dus ik ben altijd bij de tijd voor wat betreft de routes.

In het gebruik is de Zumo erg goed. Er is standaard Bluetooth aanwezig dus ik heb in mijn helm een communicatiesetje gekocht (Schubert C3 setje) en met de iPhone koppelt het allemaal eenvoudig. Nu kwam er een probleem aan het licht, de motorstandaard werkte niet goed in combinatie met bellen. Terug naar de motorzaak (Motoport Wormerveer) waar ze een nieuwe steun hebben gemonteerd. Klasse dat ik erop kon wachten! Met de nieuwe steun was het probleem ook verholpen.

Ik moet zeggen dat het geluid in de auto prima is en op de motor via bluetooth is de Garmin ook prima te horen. Wat erg prettig is, de Garmin kan met een speciaal schroefje vastgezet worden aan de motorsteun zodat je niet continue je Garmin eraf hoeft te halen als je op een terrasje gaat zitten. :*)

Verder heeft de Garmin oa een bezineverbruik functie die ik gebruik. Je geeft op voorhand aan 1 op hoeveel je motor rijdt en dat ding rekent uit na hoeveel km het nodig is om weer een tankstop te maken. Er opent een schermpje met een waarschuwing dat je brandstof niveau laag is en of je het dichtstbijzijnde tankstation wilt zoeken. Na een klik op het symbool zoekt hij de tankstations in de buurt en je ziet meteen aan het pijltje welke kant dat op is en hoe ver. Erg handig. Uiteraard werkt dit alleen als je je Garmin altijd meeneemt.... ;)

Afijn, er zitten nog vele extra functies op die je als motorrijder gebruikt en die ontzetend handig zijn. De knoppen op het scherm laten zich prima bedienen met handschoenen aan. Een heel fijn apparaat met veel functies die je ook lang niet allemaal gebruikt (denk ik).

Zijn geld dubbel en dwars waard.

Heb jij ook een Garmin Zumo 550 (Europa)?

Het probleem bij de bluetooth verbinding is de volgende. Allereerst de volgorde van aanmelding:
Eerst je Cardo Rider aan zetten (in mijn geval in mijn C3 ingebouwd.
Dan meldt deze dat de telefoob gekoppeld is. Daarna pas de Garmin aan. Je Cardo meldt dan dat je GPS is gevonden en gekoppeld.
Doe je eerst je Garmin aan dan koppelt deze met je telefoon en als je daarna je Cardo aan zet dan verbind deze zichzelf ook met je telefoon en verliest je Garmin de verbinding met je telefoon en je headset. Je Garmin zal je headset en telefoon niet opnieuw automatisch koppelen. Dit lukt vaak wel handmatig via het menu, maar ook niet altijd heb ik gemerkt. Ander probleem is dat als ik een mobiele telefoon bel en ik krijg de voicemail dan wil de telefoon niet verbreken. Je kunt via je Garmin op "ophangen" klikken wat je wilt, maar de verbinding blijft in stand en zorgt ervoor dat je telefonisch niet meer bereikbaar bent. Ik heb hier nog geen work-around voor gevonden.

Je krijgt een gratis update op het moment dat je je Garmin koopt. Ik heb 120 dollar betaalt om voor altijd een kaartupdate te krijgen. Die is er ongeveer 4 keer per jaar. Updaten is erg eenvoudig.

Het invoeren van tourtochten in de Mapsource software is ook erg simpel. Je kunt je route gewoon slepen. als je de details lekker hoog zet dan zie je zelfs de kleine dijkweggetjes die zo leuk zijn 8-)
Zou je de negatieve eigenschap toe kunnen lichten? Heb je dit met een ander toestel ook?

Hoe zit het met de actueelheid van kaartmateriaal. Zijn de kaarten gemakkelijk (en/of goedkoop) te updaten?

Als je een toertocht wil invoeren (wat voor veel motorrijders interessant is), hoe doe je dat dan?
Update:
Ik heb de bluetooth verbinding met de iPhone verbroken (verwijderd). Nu loopt alles geheel via mijn Garmin en dat werkt super! Ik kan alleen geen muziek meer luisteren via mijn telefoon, maar moet dat dus doen met muziek die ik op mijn Garmin heb gezet. Als je een redelijk sterke zender kunt vinden dan is radio luisteren goed te doen.