1 review

Garmin Edge 530

Specificaties 2,6" scherm - Bekijk alle specificaties

Garmin Edge 530 Review

keekeboo 22 mei 2020, laatste update op 28 maart 2021, 4.515 views Product gekocht

Garmin Edge 530

Het (her)berekenen van routes kost een eeuwigheid. Daarmee presteert de navigatie m.i. onder de maat en leidt tot flinke irritaties. Ik vermoed een tekort aan rekenkracht. En dat voor de prijs van een midrange telefoon.

Pluspunten

• Handzaam
  • Duidelijke route aanduiding
  • Crash alert

Minpunten

• Trage/vastlopende routeberekeningen
  • Trage hardware
  • Functies niet altijd logisch (zoeken)

Features Score: 3
Positiebepaling Score: 4
Kaartmateriaal Score: 4
Instructies Score: 3
Design & bouwkwaliteit Score: 4
Startpunt
Voordat ik de Garmin Edge530 kocht gebruikte ik mijn mobiele telefoon voor navigatie. Om meerdere redenen heb ik een aparte fietsnavigatie gekocht: o.a. vanwege de batterijduur, de handzaamheid (grootte) en dat ie steviger op de fiets vast zit (ik ben er al een telefoon door verloren). Ik heb de Garmin gekoppeld aan mij hartslagmeter (band), cadans- en snelheidsmeter.
Ik heb de Edge 530 inmiddels (bijna) een jaar.

Eerste ervaring
De Connect App die met de Edge samenwerkt, werkt plezierig. Het is makkelijke routes maken, uploaden en aanpassen.

De eerste routes in de Eiffel waren echter minder plezierig. De kaart bleef op sommige momenten tollen en ik kon dan het menu niet meer bereiken. Dit euvel heeft zich na de eerste firmware update niet meer voorgedaan.

De Edge bevat veel functies maar het is niet altijd even logisch waar je ze kunt vinden. Een functie die ik in de Connect App wel zie maar op Edge 530 zelf niet kan vinden is het omdraaien van de fietsroute. Het mooist zou zijn als de garmin zelf ondekt dat je de andere kant oprijdt. Nu blijft ie je terugsturen.

Latere ervaringen
Navigatieproblemen bleven bestaan: Als ik ga fietsen voordat de route compleet is berekend dan blijft de Edge vaak herberekenen en komt niet tot 100%. De functie om je naar het startpunt van een route te laten navigeren gebruik ik daarom niet meer. Gezien de ervaring die Garmin met navigatiesoftware heeft, wijt ik het aan oude of te trage hardware die het niet aankan.

Ik gebruik de Edge 530 nog wel, maar om de statistieken bij te houden (niet om te navigeren). En dat doet ie prima!

Voor mij was het niet een gehele miskoop maar wel een zware tegenvaller dat de navigatie zo slecht werkt. Voor de prijs van een goede midrange smartphone mag je een beter product verwachten.
Mijn eerdere ervaringen met Garmin navigatie waren positief, maar de opvolger van de Edge 530 zal geen Garmin zijn. Ik raad 'm daarom ook af.

Toevoeging 28-3-2021
Door de laatste firmware upgrade gaat het herberekenen tijdens navigeren beduidend sneller. Het duurt nu gemiddeld 7-8 seconden voordat een herberekening is afgerond.

Heb jij ook een Garmin Edge 530?

Artikel gaat over de edge 520, niet de 530.
Het is een review van de edge 530 bij het juiste product. Ik kan je opmerking niet plaatsen.
Nee, de edge 530 bestaat pas sinds 2020, jij hebt hem in 2019 gekocht, en dus niet de edge 530. Bij de edge 520 was de trage route bereking een probleem, bijde 530 is dat opgelost dat is algemeen bekend.
Zoals bij het product staat: beschikbaar sinds oktober 2019 dus wel degelijk een 530. Verder staat in het opstartscherm, in connect. Dus je opmerking dat ie pas per 2020 verkrijgbaar is, is incorrect.
Naast deze Edge 530 ben ik ook in het bezit van een Garmin Vivoactive 4 sporthorloge. En ik moet zeggen dat mijn sporthorloge de route beter registreert dan de Garmin edge 530...
Niet alleen ik heb hier problemen mee, zie: https://www.bikevision.nl...e/garmin-edge-530-review/
Uit de review van de meegestuurde link:
Verkeerd rijden met de Garmin Edge 530 is trouwens zo goed als onmogelijk. Zelfs al negeer je een aanwijzing van de navigatie, dan hercalculeert ‘ie razendsnel je nieuwe route. Zo kom je toch weer uit op de juiste route.

Ik kan me hier totaal niet in vinden. De traagheid waarmee de Edge herberekend, is storend. Ik vermoed dat voordat een nieuwe route klaar is, er opnieuw herberekend moet worden door de afslagen die tussendoor al gepasseerd zijn.

Het is geen edge-bashing, ik ben oprecht teleurgesteld in de snelheid van navigatieberekeningen.Ik verbaas me dan ook dat in reviews zulke positieve teksten staan. Komt dat doordat ik een ander uitgangspunt heb (navigatie telefoon), of heb ik een 'maandagmorgen-exemplaar'?

[Reactie gewijzigd door keekeboo op 16 oktober 2020 15:21]

Ik denk dat het misschien eerder aan jouw versie ligt dan aan het product algemeen, want veel van mijn wielervrienden bezitten dit toestel en ook online zie ik allemaal positieve reacties. Ikzelf ben enorm aan het twijfelen tussen de 530 en 830... touch is namelijk niet altijd zo handig tijdens het fietsen...
Ik merk wel - ook bij de fietsclub waar ik fiets - dat er een sterke fanbase is die zweren bij Garmin. Ik heb geen binding met Garmin of ander product. Het kan zijn dat ik een maandagmorgen model heb. Verder heb ik er een gekocht toen ie net uit was. Wellicht zijn er nog verbeteringen aangebracht
Bottom-line: prijs/kwaliteit viel me tegen. Als je voor krachtigere hardware kan gaan, dan zou ik dat doen.

Ik ga uitkijken naar een ander merk. Hammerhead Karoo 2 lijkt me wel wat. Maar ik wil m eerst kunnen aanschouwen om niet 2x mijn hoofd te stoten :)
En? Ik heb fiets navigatie van kleine 10 jaar oud. Was me aan het oriënteren op de 530 edge en ben benieuwd of je de Hammerhead al hebt besteld, of allicht research gedaan hebt?
Ja! Ik heb de Hammerhead dit weekend binnen gekregen. Wat me overhaalde was dat ze een 45 dagen-niet-tevreden-geld-terug-policy hebben. Mijn eerste indruk is positief, maar nog te kort mee gereden om een beter onderbouwde mening over te kunnen geven. Ik denk erover om ze beiden om mijn stuur te monteren om het verschil op te nemen.
Ik ben heel benieuwd naar je bevindingen! Ga je dat hier delen? Zou top zijn. Have fun met testen. Sportieve groet.
Eerste indrukken zijn positief (van het weekend wezen mountainbiken). Ik heb ze naast elkaar op mijn stuur gemonteerd om te vergelijken. Ik zou een uitgebreide review willen schrijven maar ik zie de Hammerhead Karoo 2 niet in het overzicht terug en zie niet zo snel of en hoe ik een merk en product kan toevoegen

[Reactie gewijzigd door keekeboo op 28 maart 2021 21:21]

Dat weet ik ook niet! Zag dat er ondertussen ook een vergelijking op youtube is verschenen (met een 830)

Er stond een beetje onopvallend linkje om een product toe te voegen. Ik heb het opgegeven. Als het toegevoegd is/geaccepteerd wordt (merk was ook nog niet bekend) dan plaats ik de review. De vergelijking met de 830 zal ik eens bekijken.
Het product is toegevoegd en ik heb mijn eerste ervaringen erbij gezet. (Karoo 2)