1 review

Garmin Edge 530

Garmin Edge 530 Review

keekeboo 22 mei 2020, 66 views Product gekocht

Garmin Edge 530

Het (her)berekenen van routes kost een eeuwigheid. Daarmee presteert de navigatie m.i. onder de maat en leidt tot flinke irritaties. Ik vermoed een tekort aan rekenkracht. En dat voor de prijs van een midrange telefoon.

Pluspunten

• Handzaam
  • Duidelijke route aanduiding
  • Crash alert

Minpunten

• Trage/vastlopende routeberekeningen
  • Trage hardware
  • Functies niet altijd logisch (zoeken)

Features Score: 3
Positiebepaling Score: 4
Kaartmateriaal Score: 4
Instructies Score: 3
Design & bouwkwaliteit Score: 4
Startpunt
Voordat ik de Garmin Edge530 kocht gebruikte ik mijn mobiele telefoon voor navigatie. Om meerdere redenen heb ik een aparte fietsnavigatie gekocht: o.a. vanwege de batterijduur, de handzaamheid (grootte) en dat ie steviger op de fiets vast zit (ik ben er al een telefoon door verloren). Ik heb de Garmin gekoppeld aan mij hartslagmeter (band), cadans- en snelheidsmeter.
Ik heb de Edge 530 inmiddels (bijna) een jaar.

Eerste ervaring
De Connect App die met de Edge samenwerkt, werkt plezierig. Het is makkelijke routes maken, uploaden en aanpassen.

De eerste routes in de Eiffel waren echter minder plezierig. De kaart bleef op sommige momenten tollen en ik kon dan het menu niet meer bereiken. Dit euvel heeft zich na de eerste firmware update niet meer voorgedaan.

De Edge bevat veel functies maar het is niet altijd even logisch waar je ze kunt vinden. Een functie die ik in de Connect App wel zie maar op Edge 530 zelf niet kan vinden is het omdraaien van de fietsroute. Het mooist zou zijn als de garmin zelf ondekt dat je de andere kant oprijdt. Nu blijft ie je terugsturen.

Latere ervaringen
Navigatieproblemen bleven bestaan: Als ik ga fietsen voordat de route compleet is berekend dan blijft de Edge vaak herberekenen en komt niet tot 100%. De functie om je naar het startpunt van een route te laten navigeren gebruik ik daarom niet meer. Gezien de ervaring die Garmin met navigatiesoftware heeft, wijt ik het aan oude of te trage hardware die het niet aankan.

Ik gebruik de Edge 530 nog wel, maar om de statistieken bij te houden (niet om te navigeren). En dat doet ie prima!

Voor mij was het niet een gehele miskoop maar wel een zware tegenvaller dat de navigatie zo slecht werkt. Voor de prijs van een goede midrange smartphone mag je een beter product verwachten.
Mijn eerdere ervaringen met Garmin navigatie waren positief, maar de opvolger van de Edge 530 zal geen Garmin zijn. Ik raad 'm daarom ook af.

Heb jij ook een Garmin Edge 530?