Creative Zen Touch, 20GB (USB 2.0) Review

Mephisteus 10 mei 2006, laatste update op 10 mei 2006, 1.439 views

Creative Zen Touch, 20GB (USB 2.0)

Pluspunten

• Duidelijk scherm
  • Goede geluidskwaliteit
  • Lange accuduur
  • Stevig

Minpunten

• De random knop
  • Flink wat oefening nodig voor de touchpad

Geluidskwaliteit Score: 5
De aankoop
Vorige zomer zou ik op een 2 weken durende trip door Europa gaan en had dus een nieuwe mp3 speler nodig, mijn oude 64mb spelertje zou het gewoon niet meer trekken :)

Na een beetje vooronderzoek kwam ik al snel uit op of de iPod of de Zen Touch. Het moge duidelijk zijn dat de zen touch heeft gewonnen vanwege een zeer belangrijk ding op lange vakanties, de batterijduur. Dit was het belangrijkste punt. Het andere punt was de prijs, hij was gewoon goedkoper. Ook heb ik nooit moeite gehad met het 'gewicht' of de grote dus die 'minpunten' vielen eigenlijk ook al meteen af.

Eerste indruk
Aangezien het al een hele tijd geleden is dat ik hem gekocht heb ga ik niet diep hierop in.
Het apparaat voelde goed aan, zag er stevig uit en het hoesje zou ook wel handig zijn.

Featureset/Uitbreidbaarheid en veelzijdigheid
Het speelt muziek af :) . Aangezien dat is wat ik verwacht van een MP3 speler vind ik het echt helemaal top. Ik kocht er later nog de 'remote' bij met de FM radio en de microfoon dat een mooie uitbreiding vormde. Er zit verder niets op aan agenda/spelletjes en dergelijke.

Beeldkwaliteit
Het scherm is gewoon helemaal goed af te lezen tijdens welke omstandigheden dan ook. Ik heb er nooit problemen mee gehad ook al zat ik met een erg vervelende zon ;) .

Geluidskwaliteit
Het geluid komt erg natuurlijk over, geen ruis of doffe bass of irritante treble.

Bouwkwaliteit en afwerking
Zoals ik al eerder zei voelt het erg stevig aan, en na diverse vallen kan ik zeggen dat het ook wel stevig is. Er is slechts één minpunt. Er komt stof ACHTER het scherm, niet in zo'n mate dat je het niet meer kan lezen, maar wel dat het irritant wordt. Ik ga binnenkort eens met wat perslucht te werk om te kijken of ik het erachter vandaan kan krijgen.

Ergonomie
Touchpad
Aan de touchpad moet je wennen, daar bestaat geen twijfel over. Maar zelfs dan is het nog wel af en toe irritant, dat je net iets te ver gaat of perongeluk klikt. Het komt wel steeds minder vaak voor naarmate je het meer gebruikt :) .

Knoppen
Allemaal goed, en logisch. Op ééntje na, de 'random' knop. Waarom zou je in de eerste plaats zo'n ding willen gebruiken op een MP3 speler van 20 gig! Het ding geeft allemaal irritatie, zeker als je net je playlist wat hebt aangepast en dan per ongeluk op die knop drukt. Ik heb hierdoor wel wat vreemde blikken gekregen in de metro.

Mobiliteit en accuduur
Hij is wat groot, en zeker wat zwaarder dan de gemiddelde MP3 speler maar ik heb er zelf geen last van. Mobiliteit is wat mij betreft dus gewoon helemaal goed. Het enige probleem kan zijn dat als je wilt gaan sporten, deze niet zo goed werkt (eigenlijk moet je dan zowiezo een flash speler gebruiken vanwege de schokken). En de accuduur is voor een groot deel de reden waarom ik deze mp3 speler heb gekocht, en ik ben daarmee inderdaad niet teleurgesteld. Nu doe ik gemiddeld een week met de touch voordat hij weer opgeladen moet worden.

Het is een goede prijs/kwaliteit verhouding, afhankelijk van wat voor soort kwaliteit je zoekt tenminste :) Als je zoekt stevig/20gig/lange accuduur dan zit je goed.

Software
Ik gebruikte de software alleen om de muziek erop te zetten, de software was in ieder geval in flinke sprong vooruit van mijn oude software maar niet perfect. Het doet wat het moet doen, punt. De firmware heeft voor mij niets nieuws toegevoegd, de nieuwste versie ondersteund DRM en al dat spul. Maar zoals ik al zei, het heeft voor mij niets nieuws toegevoegd. De firmware laat de speler draaien en dat zorgt ervoor dat ik mijn muziek te horen krijg :) .

Heb jij ook een Creative Zen Touch, 20GB (USB 2.0)?

Goede, duidelijke review!
Wat ik me afvraag: Kan je deze gewoon aan je pc koppelen en dat hij herkent wordt als externe harde schijf? Dat vind ik zelf belangrijk, dan kan je m ook nog eens gebruiken voor data-opslag (ff snel een film meenemen naar iemand anders etc.). Of moet je allemaal programma's installeren totdat je er toegang tot hebt?
Ik heb ook een Zen Touch, zeer tevreden over trouwens, en van dat stof in het display heb ik helemaal geen last hoor.

Ivm de vraag over data opslag, je kunt hem gewoon gebruike als externe harde schijf hoor, je ziet hem gewoon staan in deze computer.
dat is niet waar, dat is afhankelijk van je firmware... maar het werkt niet 100% als externe hardeschijf. ik kan met mijn firmware geen muziek afspelen op mijn pc van mijn zen. (eerst naar de PC kopieren). het synchroniseren met wmp gaat wel automatisch... misschien moet ik dan toch maar een keer opzoek naar nieuwe firmware..

ik heb trouwens nog nooit geprobeerd op een bestand naar mn mp3speler te slepen... -> oh het werkt dus wel als je ze naar de map "data" sleept (de map media gaat niet lukken ;-))