Creative Inspire T6060 (5.1, 4x 8W + 18W, 20W) Review

Bor 17 maart 2008, laatste update op 25 maart 2008, 4.147 views

Creative Inspire T6060 (5.1, 4x 8W + 18W, 20W)

Pluspunten

• Remote op snoer met volume en basregeling
  • Aux ingang op de remote

Minpunten

• Sattelite speakers staan onstabiel en vallen makkelijk om
  • Gebruikte materiaal oogt goedkoop
  • Muziekkwaliteit is matig, af en toe blikkerig
  • Slechte positionering van stemgeluid
  • Bas integreerd niet goed in het geluid
  • Korte kabels

Mid- en hoogweergave Score: 2
Basweergave Score: 3
Film/gameweergave Score: 3
Muziekweergave Score: 2
Achtergrond
Ik heb dit setje aangeschaft omdat mijn vriendin toe was aan een nieuw, relatief goedkoop setje. In eerste instantie ging de voorkeur uit naar de Logitech X-530 maar gezien mijn eerdere ervaringen met die set (het bekende plopjesprobleem en radio ontvangst) is de keuze op de T6060 van Creative gevallen.

Featureset
De T6060 is een 5.1 systeem met wired remote waarmee zowel het volume als de bas instelling van de subwoofer zijn te regelen. De center speaker heeft een vermogen van 18 Watt RMS. De center en links- en rechtsvoor sattelites zijn voorzien van een losse tweeter welke bij de beide achter sattelites ontbreekt.

Op de wired remote zijn verder nog een koptelefoon aansluiting en AUX ingang te vinden. De aux ingang komt uit op de sub en is dus niet zonder hulpstukken te gebruiken voor bv de microfoon van een headset.

Bouwkwaliteit en afwerking
De set is grotendeels gemaakt van kunststof welke een beetje doorzichtig is. De gehele afwerking oogt net niet helemaal goed. De houten sub is redelijk licht en lijkt beplakt met een soort matte kunsstof laag. De sattelite speakers staan op losse voetjes welke je zelf eenvoudig kunt monteren (inprikken is voldoende). Helaas blijkt deze manier van opstellen niet geheel stabiel. De sattelites staan wankel, een tikje of duwtje tegen de tafel is voldoende om ze om te laten vallen. Hier scoort de set echt een minpunt bij mij.

Vormgeving
Vormgeving is iets wat ik altijd moeilijk vind te beoordelen. Dit omdat dit een heel erg persoonlijk punt vind. Ik zelf vind de set niet echt mooi. De sattelites ogen lomp en goedkoop. Het gebruikte kunststof geeft een iets transparant uiterlijk wat op zich wel aardig is.

Geluidskwaliteit muziek
Over de muziek kwaliteit kan ik redelijk kort zijn: deze valt mij behoorlijk tegen. De set klinkt niet helemaal in balans. De basweergave sluit niet mooi aan bij de rest van het klankbeeld: deze is te bonkerig en te aanwezig of geheel te afwezig. Geen inkele instelling van de sub (middels de draaiknop op de wired remote) levert een mooi geluid op.

De weergave van hoge tonen is redelijk maar regelmatig veel te schel en af en toe blikkerig. Ook hier scoort de Creative set geen hoge ogen.

Overall is het mij niet gelukt een mooi klankbeeld te verkrijgen.

Wanneer ik de geluidskwaliteit van deze set vergelijk met de geluidskwaliteit van mijn x-530 dan word de T6060 compleet weggevaagd.

Geluid Games
In games zet de set een iets betere prestatie neer. Over het algemeen klinkt de set hier redelijk waarbij toch de negative kenmerken die ik hier boven heb opgenoemd af en toe ook merkbaar zijn. De set is getest met o.a. Battlefield 2 en Guild Wars. Voor een game als Battlefield 2 mist de set duidelijk power. Impact van schoten en artillley blijft achterwege. De weergave van het geluid in Guild Wars was beter: hier hoor je vooral omgevingsgeluiden als water, vogels etc. Over het algemeen net voldoende en zeer afhankelijk van het soort geluid dat moet worden weergegeven.

De prijs waarvoor deze set over de toonbank gaat is redelijk. De set is vergelijkbaar geprijst met de Logitech X-530. Natuurlijk mag je geen wonderen verwachten in deze prijsklassen maar de Logitech X-530 laat duidelijk zien dat het op het gebied van vooral muziekweergave toch veel beter kan voor deze prijs. Wanneer de Logitech laatste geen last zou hebben van radio ontvangst en het bekende plopjesprobleem was de keuze niet moeilijk: de T6060 terug naar de winkel en omruilen voor een setje van de concurrent.

Eindoordel
Terwijl Logitech met de X-530 (ondanks de eerder genoemde problemen) laat zien dat men echt vooruit is gegaan op het gebied van goedkopere PC audio setjes blijft Creative met de T6060 hangen op het niveau van zo'n 8 tot 10 jaar geleden. Hoewel Creative met de T6060 een interessant geprijsd 5.1 setje op de markt heeft gezet blijven de prestaties duidelijk achter bij de verwachtingen op basis van ervaringen met andere setjes. Kortom, het advies is om dit setje te laten voor wat het is en te kijken naar een ander geschikt product.

Heb jij ook een Creative Inspire T6060 (5.1, 4x 8W + 18W, 20W)?

Hmm zat ook te denken aan deze set als vervanger van de X-530 met het plopjesprobleem. Maar als de geluidskwaliteit zo tegenvalt... Over de X-530 ben ik zr te spreken van de geluidskwaliteit (los van de plopjes natuurlijk). Maw heeft deze set dat niet, maar scoort hij slechter op geluidskwaliteit, en de X-530 heeft de geluidskwaliteit, maar scoort slechter op de plopjes. Kan ik weeral op zoek naar een onvindbaar alternatief dat het wel goed doet op alle gebieden.
Een goed alternatief heb ik ook nog niet kunnen vinden in deze prijsklasse. Ik vrees dat het wachten op Logitech zal worden: men is druk bezig met de problemen rond de Z-5500 en ik hoop dat ze hierna ook de problemen met de X-530 gaan aanpakken.
Ook hier een gebruiker van de T6060. Vergeet niet dat een goeie geluidskaart ook wel invloed heeft op de kwaliteit van het geluid!
Als je gebruik maakt van en onboard, en misschien van het onboard in een andere review, dan valt het inderdaad tegen. En het verschil mag er wel degelijk wezen tussen onboard en bijvoorbeeld een x-fi van Creative.
5.1 is natuurlijk ook niet echt bedoeld voor muziek, eerder voor films en games.
Nee, de onboard audio gebruik ik niet . De speakerset was aangesloten op een Creative Audigy 4 en vergeleken met andere sets aan dezelfde geluidskaart om de input van de geluidskaart uit te sluiten.