1 review

Specificaties Headset (universeel) - Bekijk alle specificaties

Logitech H111 Review

MrHusky 12 mei 2020, 372 views Product gekocht

Logitech H111

Voor het geld een prima koptelefoon. Maar let op: 1. matig verstelbaar 2. Dunne kussens. 3. De pinout is OMTP. Voor aansluiting op moderne laptop of smartphone hebben CTIA, daarom verloopstekker(s) nodig. 5. De microfoonapriet is niet verstelbaar naar of van de mond, maar heeft wel een plopkapje tegen omgevingsgeluiden.

Pluspunten

• lang snoer
  • goede geluidskwaliteit
  • hoge kwaliteit

Minpunten

• verstelbaarheid oorschelpen
  • verstelbaarheid microfoonspriet
  • handleiding en productinformatie

Voor het geld is dit een prima koptelefoon. Ik kocht het apparaat nieuw in doos voor E 15 van een aanbieder op Marktplaats, om ermee te Skypen en Zoomen. Dat gaat heel goed. Mijn gesprekspartners kunnen mij goed verstaan en ik hen ook. Het geluid klinkt zowel bij mij als bij de ander goed. Doordat de microfoon een mooi plopkapje heeft van foam is de microfoon niet erg gevoelig voor omgevingsgeluiden of windgeruis (al dan niet door je eigen uitademen). De ergonomie vind ik voor mijzelf wel wat tegenvallen. Want de koptelefoon is alleen te verstellen door het groter (lees langer) maken van de koptelefoon door de oorschelpdelen naar beneden te trekken. Heb je een wat breder hoofd, dan is dit model niet geschikt voor je. De oorkussens zijn dun en daardoor niet supercomfortabel. Ik voel de rand van de oorschelpen als ik de koptelefoon langer op heb iets. De oorschelpen kunnen niet licht horizontaal naar links of rechts roteren ten opzichte van de bevestiging, en lijkt daarmee dus alleen optimaal geschikt voor platte oren. De microfoonspriet kan alleen hoger of lager gedraaid worden. Deze is dus niet verstelbaar naar de mond toe of van de mond af. Het apparaat heeft maar 1 stekker voor microfoon en koptelefoon samen. De pinout van die ene stekker is OMTP. Daar is de handleiding en de productomschrijving niet duidelijk over. Dit was vroeger de standaard was op oude PC’s, laptops en Nokia telefoons. Voor aansluiting op een moderne laptop of smartphone heb je dus van OMTP naar CTIA adapterstekker nodig. Omdat ik zelf een wat oudere laptop heb met twee separate ingangen voor koptelefoon en microfoon, heb ik voor gebruik daarop een verkoopstekker gekocht. En omdat ik hem soms ook gebruik op een Android smartphone met USB-C aansluiting, heb ik ook daarvoor een bijzonder handige stekker gekocht die ik wel kan aanbevelen: CTIA female naar USB-C male met een USB-C female aftakking. Hiermee kan ik tegelijk te bellen met de koptelefoon EN de telefoon bijladen. Dat is erg handig als je thuiswerkt en bijna de hele dag moet bellen met je mobiel. Heb je een smartphone die draadloos kan laden, dan is deze stekker met extra USB-C female aftakking natuurlijk niet nodig Deze handige stekker kan ikzelf overigens alleen gebruiken als ik ook mijn OMTP-CTIA adapterplug erbij gebruik. Overall ben ik, ondanks de matige verstelmogelijkheden, toch wel tevreden met het product. Het is licht, doet waarvoor ik het gekocht heb en dat met een goede geluidskwaliteit. Heb je geen zin om een verloopplug of adapter te kopen, of heb je een wat groter hoofd of geen platte oren, koop dan een andere koptelefoon met microfoon.

Heb jij ook een Logitech H111?