Toshiba Satellite M70-148 (P-M 760; 1GB; 100GB; DVD+/-RW; 15.4" TFT; WXP Home) Review

Appie Heijn 17 september 2009, 3.307 views

Toshiba Satellite M70-148 (P-M 760; 1GB; 100GB; DVD+/-RW; 15.4" TFT; WXP Home)

Pluspunten

• Snelheid
  • Scherm (kwalitieit)
  • Geluid
  • Speakers (Harmann Kardon)
  • Hard schijf grootte
  • Accu

Minpunten

• Koeling (vermogen)
  • Weerspiegeling Scherm
  • Geen Bluetooth

Allereerst ben ik super tevreden met mijn Toshiba.

Ik heb alleen over onderstaande onderwerpen wat op te merken:
Warmte- en geluidsproductie
De laptop kan best heet worden, nog net op de bovenbenen te verdragen. Het rare is dat de koeling niet of nauwelijks meer zijn best gaat doen. Dit zal waarschijnlijk ook de oorzaak zijn dat ik mijn moederbord+cpu heb opgerookt.

Mobiliteit en accuduur
De accu gaat bij mij ongeveer 2,5 uur mee als ik zit te msn'e + audiostream, ik zet de laptop dan wel op z'n zuinigste stand dmv toshiba power saver. Wanneer ik Battlefield 2 draai dan houdt het na 1 uur en 20 minuten ongeveer op, ik stel de powersaver dan wel op maximale prestatie's in.

De garantie is standaard 1 jaar carry in. Na aankoop zag ik dat wanneer je je registreerd dat het dan pick up en return wordt. Zoals ik al eerder zei had ik na een dagje 100% draaien(CPU) was de laptop dood. Was bezig een WEP key te kraken met Brute Force methode. Waarschijnlijk te warm geworden. Nu ben ik hem al 2 weken kwijt, als het goed is krijg ik hem komende week terug. Easy garantie dus maar duurt redelijk lang.

UPDATE:

In italė heb ik een paar keer wat mindere ervaringen gehad. Ik had effe zin om te gamen. Lekker weertje -->35gr in de schaduw. Dus pakte de laptop. Heb de laptop 10cm met zijn linkerkant over de zijkant van de tafel geplaatst zodat hij voluit kan koelen zonder dat er een tafel onder zijn luchtinvoer zat. De laptop begon volluit te blazen, helaas na 10 minuten Toca Race Driver 3 ging hij vanzelf uit doordat hij te warm werd. Na 10 minuten weer geprobeerd en ja hoor het duurde niet lang of hij ging weer uit. Toen de hoop opgegeven. De koeling is in extreme situatie's dus niet toerijkend. Echter bij thuisgebruik heb ik stukken meer vertrouwen dan in het begin. De reparatie heeft echt 4 weken geduurd. Moederbord CPU en VGA vervangen.

UPDATE:10-07-07

Effe weer een update. Het automatisch uitgaan door het warmte probleem komt een enkele keer nog voor wanneer de laptop geen lucht kan aanzuigen via de onderkant.

Ik heb vandaag mijn Zalman NC1000 voor het eerst in gebruik en moet zeggen dat het aanzienlijk scheelt wanneer ik de fans op halve kracht laat draaien. Onhoorbaar en een "lauw" toetsenbord ipv erg warm.

UPDATE:13-12-07

Mijn toshiba voelt zich nog steeds een koning op de troon van Zalman :) Ik kan het echt iedereen aanbevelen. Inmiddels ben ik weer back2school en neem ik dagelijks de laptop mee naar school. Wat mij positief opvalt is dat de accu na al die jaren op 220V nog steeds erg goed functioneerd. Ik haal nog steeds de 1,5 uur :)

Tevens heb ik ook Vista draaiende gehad. Werkte lekker vlot, dankzij de videokaart denk ik. Alleen een bug met het dichtklappen van de laptop. Wanneer je hem weer openklapte dan had je alleen maar "griemels" Harde reboot en het was weer klaar, maar het is natuurlijk niet de bedoeling met een laptop

UPDATE:17-09-2009
Nadat XP nogal traag werd heb ik voor de gein eens windows 7 erop gezet. Tot mijn grote verbazing werkt dit beter/sneller dan XP. Oftewel ik houdt hem tijdens de testperiode er nog maar even op.

Heb jij ook een Toshiba Satellite M70-148 (P-M 760; 1GB; 100GB; DVD+/-RW; 15.4" TFT; WXP Home)?

Wel erg lang 4 weken voor een reparatie. Waren de componenten niet op voorraad?
De reparaties bij Toshiba duren vaak lang helaas... Ik heb ook een keer 4 weken moeten wachten omdat er een fan niet op voorraad was... Verder heb ik zelf deze laptops al regelmatig uitgeleverd aan klanten en die zijn er zeer tevreden over.. De koeling is inderdaad wat matig soms..
Componenten waren idd niet op voorraad.