Nikon D200 Review

Daaaaf 31 maart 2006, 1.989 views

Nikon D200

Pluspunten

• robuust, perfect afgewerkt
  • snel en stil
  • ergonomie
  • fraai 2,5" LCD-scherm

Minpunten

• batterij is snel leeg bij gebruik LCD-scherm
  • Nikon Capture niet meegeleverd

Uitbreidbaarheid Score: 5
Batterijduur Score: 3
Snelheid en automatiek Score: 5
De introductie van de D200 was voor mij de reden om eindelijk de overstap van analoog naar digitaal te maken. De keuze voor Nikon was voor mij logisch omdat ik een paar mooie (en dure) Nikon-lenzen bezit.

Het eerste wat opvalt als je de camera oppakt is de robuustheid van de magnesium body; in combinatie met de fraaie afwerking en de grote knoppen geeft dit de camera een professionele uitstraling. De body is redelijk zwaar, maar dat is i.m.o. juist prettig bij het gebruik van zwaardere, lichtsterke lenzen.
De camera is snel; de 5 bps opnamesnelheid, de snelle reactietijd en de snelheid van focussen zijn ten opzichte van mijn analoge Nikon weer een stap vooruit.

Belangrijke functies (zoals modus, witbalans en gevoeligheid) zijn snel bereikbaar en niet weggestopt in een menustructuur. Dit maakt het werken met de camera prettig. Wat het menu betreft, in de paar weken dat ik de D200 bezit heb ik de uitgebreide mogelijkheden om de camera te tunen nog niet allemaal verkend, maar er lijkt niets te ontbreken. De camera is zelfs te koppelen aan sommige GPS-ontvangers.
Mijn 10 jaar oude SB25-flitser kan ik op de D200 helaas niet meer in TTL-modus gebruiken. Maar ja, de techniek staat niet stil dus dat wordt tzt een SB600 of -800.

Het grote LCD-scherm maakt het weliswaar mogelijk om je resultaten goed te beoordelen, maar zorgt er ook voor dat de batterij wat snel leegraakt. Het is aan te raden om een extra batterij mee te nemen als je een dag op stap gaat.
En bij het schieten in NEF (RAW) + JPEG Fine modus kan het ook geen kwaad om wat gigabytes vrij te hebben; in deze stand krijg je ca. 40 opnamen op een 1 Gb CF-card.

De resultaten zo uit de camera hebben m.i. nog wel wat nabewerking nodig. De Nikon-kleuren zijn standaard wat ingetogen en ook kan de scherpte wat worden vergroot.
Verder ben ik zeer tevreden over de beeldkwaliteit.

Waar mijn broek wel van afzakt is dat Nikon zijn RAW-editor niet gratis levert bij een camera van dit niveau.

Heb jij ook een Nikon D200?

Ik denk dat ik gemiddeld zo'n 100-150 foto's maak met een batterij. Daar moet ik bij aantekenen dat ik nog veel met de camera aan het 'spelen' ben; bij normaal gebruik zal dat aantal wel hoger liggen.
Ik gebruik vooral de 1.8/85mm en ook wel 2.8/24mm, 2.8/80-200mm en 2.8/105 micro. Het zijn alle AF-D lenzen, geen AFS of HSM-gedoe. Dat zou ook een rol kunnen spelen. Toch heb ik ook elders op het web gelezen dat het batterijverbruik een stuk hoger ligt dan bij de D50/D70.
Ik vermoed dat de met AFS lenzen de levensduur nog iets lager uit kan vallen. Die extra focus snelheid zal nog meer energie vragen, die ook aan de camera wordt onttrokken.

Wat ik me alleen afvraag: Wordt dat hoge stroomverbruik alleen door het grotere LCDscherm veroorzaakt? Dan zouden de D50 en de D70s ook al meer moeten verbruiken dan de D70. En daar heb ik eigenlijk nooit iemand over gehoord.
Frappant dat je batterijverbruik als minpunt opgeeft. Mijn ervaring met mijn D70 is juist het tegendeel, en ik dacht dat de D50 nog zuiniger met batterijen omgaat.
Hoeveel foto's kun je dan ongeveer schieten met LCD aan?
Of heb je een stel lenzen die door een zware AF een hoog verbruik hebben? Daar heb ik helaas nog geen ervaring mee :P
Hier een quote over het stroomverbruik van de D200 van Ken Rockwell
BATTERY LIFE
The D200's LCD is big, bright, sharp, clear and colorful. It also uses a lot of electricity to make it look so delicious at every angle. I love looking at it because it looks so good.
Therefore battery life is only a few hundred shots on a charge. Nikon's ads claim 1,800. Baloney. It's a lot worse than my D70.
I bought a spare battery and can go through two in a day of shooting. I'd rather have the great screen and bring a spare battery. They charge faster than Nikon claims, too, in only 105 minutes from zero charge.
If I just shoot and don't use the LCD I can get over 1,000 shots. Everyone uses the LCD, and when I do I can get as few as 250 shots on a charge! If those are time exposures I'll get even fewer.
Ik kan dit tot nu toe alleen maar beamen.