Sapphire Radeon X1800 XT 512MB DDR3 (PCI-e, 2xDVI) Review

Ben0172 31 maart 2006, 1.550 views

Sapphire Radeon X1800 XT 512MB DDR3 (PCI-e, 2xDVI)

Pluspunten

• snel
  • met andere koeler goed overklokbaar
  • superieure beeldkwaliteit
  • zuinige 2d modus
  • standaard koeler zuigt de hete lucht buiten de kast

Minpunten

• standaard koeler is luidruchtig in 3d modus
  • gpu word flink heet zelfs met andere koeler

Drivers en compatibiliteit Score: 5

Na 2 6600gt in sli dat niet werkte besloot ik het goed te doen met gewoon 1 snelle videokaart,dat is voordeliger en een betere prijs/prestatie verhouding. Mijn oog viel op een x1800xt in november vorig jaar en in december had ik dus de sapphire x1800xt gekocht omdat sapphire de goedkoopste was met 504 euro bij 4launch.Ik wist niet dat de x1900 er zo snel erna uitkwam anders had ik even gewacht.

Verpakking

Zie andere review van dit product.

Overklokken

Omdat ik graag overklok begon ik met overklokken door de videokaart in overdrive op 690/800 Mhz te zetten.Na een tijdje was dat niet goede genoeg en flashde ik de bios met winflash en een PE bios van de site http://www.techpowerup.com/bios/ waardoor ik hoger kon met overdrive. Atitool werkte niet goed maar met overdrive kon ik 750 Mhz halen wat stabiel draaide met 3dmark 2005 waarvan de score 10064 was. Maar om de gpu zo hoog te krijgen heb ik er een andere koeler opgezet de Zalman Fatal1ty FS-V7 die de beste luchtkoeler van dat moment was. Maar zelfs met die koeler werd de gpu 89 graden onder volle belasting. Het geheugen kon ik niet echt hoger krijgen want dan liep de pc vast.

Prestaties

Deze kaart is nel zat om alle spellen met filteringen aan vloeiend te spelen zelf draai ik op 1600 bij 1200 (CRT). Overgeklokt is deze kaart minstens zo snel als een 7800GTX512mb terwijl die 200 euro duurder is. Battlefield 2 is bijvoorbeeld met 60 fps te spelen met adaptive AA en 16 AF hoge kwaliteit op 1600 bij 1200.

Warmte en Geluid

De standaard koeler maakt veel geluid in 3d maar in 2d is de koeler bijna niet te horen. Maar omdat ik hoger wou overklokken heb ik er een ander opgezet. Maar zoals ik eerder zei de gpu word erg heet.

Toen ik deze kaart kocht was deze nog duur maar nu kost het ongeveer 370 euro en als je er 500 euro ervoor over hebt koop dan een x1900xt of wacht op de 80nm versie ervan die in mei/juni uitkomt. Maar voor 370 euro is het een echte aanrader.

Foto

De Zalman Fatal1ty FS-V7.

Heb jij ook een Sapphire Radeon X1800 XT 512MB DDR3 (PCI-e, 2xDVI)?

Na 2 6600gt in sli dat niet werkte

Mag ik vragen waarom dat niet werkte ? :?
Dat weet ik niet zeker maar ik denk dat het door het moederbord kwam want die is 2 maanden geleden overleden. En toen heb ik een nieuwe gekregen (garantie) maar ik denk dat het,het moederbord was omdat ik de videokaarten heb nalaten kijken. Ik heb toen ook alles geprobeerd bios,driver instellingen,ik kreeg het 1 keer een beetje aan de praat maar toen liepen er allemaal rare strepen over het beeld.
Zonde,

aangezien het zo'n mooie combinatie had kunnen wezen.

Dus in feite weggegooid geld. :(
Niet helemaal alleen een deel verlies omdat ik ze allebei voor
minder heb kunnen verkopen aan familie en kennisen. Maar anders was ik 390 euro kwijt geweest voor niks. Want toen waren ze nog 195 euro per stuk. Maar voor die 390 heb je nu
al een x1800xt die 2-3 keer zo snel is.
Mja dan had je voor hetzelfde geld een GeForce 7900GT kunnen kopen die op zijn beurt weer een flink stukje sneller is als de X1800XT ;)
Een 7900GT is helemaal niet een stuk sneller mischien in open gl spellen of op 1024 bij 768 maar anders is de X1800XT minstens net zo snel.

Want eigenlijk is de 7900gt niks anders dan een 7800gtx met sneller geheugen (wat niet zo veel uitmaakt). En natuurlijk is de 7900gt overteklokken maar dat is ook niet zoveel ze lopen dan op 550/570 MHz hoger komen ze niet omdat er een voltmod voor nodig is. En 550 MHz is dezelfde snelheid als de 7800gtx512mb maar die heeft tenminste nog sneller geheugen (1800MHz). Terwijl de X1800XT van 625MHZ naar de 750MHz kan zonder voltage te verhogen ,en dat voltage verhogen kan tenminste zonder een voltmod dat gepruts is. De X1800XT verslaat de 7800GTX512MB ook een aantal keren op de hoogste quality instellingen laat staan als X1800XT op 750/1600MHz staat.

Ook al ben je ervan overtuigt dat de 7900gt sneller is het mist wel een aantal dingen. Zoals:
- AVIVO
- HQ AF
- HDR+AA
- 512MB
Die 512mb is voor sommige spellen een voordeel denk aan Call of Duty 2 en Quake 4. En spellen zoals Serious Sam 2,Chaos Theory en Oblivion 4 maken gebruik van HDR ,en zonder AA ziet het er niet uit het lijkt dan wel of je op 800 bij 600 speelt. Alleen ATI X1000 serie ondersteunt dat ,dus als je nvidia hebt heb je dikke pech.

Trouwens de X1800XT is nu te krijgen voor 310(256mb) 350(512mb) euro.