Google Nexus One (US) Grijs Review

etalien 14 juni 2010, laatste update op 17 november 2015, 7.701 views

Google Nexus One (US) Grijs

Pluspunten

• Android OS
  • Scherm
  • Snelheid
  • Google Updates

Minpunten

• Batterijduur
  • Camera bij nacht
  • Notificatie led

In deze review zal ik veel vergelijkingen maken tussen de HTC Hero (mijn vorige toestel), de HTC Legend (die heeft mijn vriendin) en de Desire.

Zoals in mijn vorige review te lezen is, heb ik vanaf vorig jaar augustus een HTC Hero gehad, echter vond ik de ondersteuning van HTC veel te slecht. Een Desire was daarom voor mij uitgesloten, de Nexus One (vanaf nu N1) heeft rechtstreekse updates van Google en is verder bijna identiek. Na 2 avonden bij Google Amsterdam te hebben gezeten om daar de Google I/O live te volgen wist ik het zeker, ik moet een N1 hebben. Uiteindelijk bleek het een goede keus te zijn, wat een ongelofelijk snel toestel. Zowel wat betreft hardware als software is het een prachtig apparaat:

Opmerking: Omdat ik ook een iPod Touch heb zal ik de muziek afspeel mogelijkheden van dit toestel niet behandelen, daar gebruik ik het toestel namelijk niet voor!

1) De jacht op een N1

Zaterdag 29 mei vanuit West Brabant via Nijmegen naar Kleve gereden om een poging te wagen een N1 in Duitsland te halen, daar was er maarliefst 1 op voorraad (had er samen met mijn neef 3 nodig), en die wilde hij niet zonder contract verkopen. We hadden goede hoop om te slagen in de grotere steden, aangezien de voorraad daar waarschijnlijk wat ruimer was. Na heel wat winkels te hebben gehad in Essen en Duisberg, hebben we uiteindelijk 3 N1’s kunnen bemachtigen.

De losse prijs van een N1 bij Vodafone in Nederland gaat 479 euro worden, in Duitsland waren ze 489, oftewel, het een na duurste toestel op de iPhone 3GS na.

2) Eerste indruk

De doos is groter dan die van de Desire, Legend en Hero, maar nog steeds zo compact mogelijk, er zitten namelijk gewoon meer spullen in. Zo krijg je er standaard een hoesje bij en zit er een losse lader plus USB kabel in de doos.

Het eerste wat je doet als je de doos hebt uitgepakt: Opladen, in de Duitse handleidingen staat namelijk dat het belangrijk is om dit eerst volledig te doen. Ondertussen kun je er natuurlijk wel mee spelen! De installatie wizard is heel duidelijk en lijkt veel op die van de Hero. Wat me opviel is dat het toestel 2 seconden op Engels stond en vervolgens automatisch overschakelde naar Nederlands. Ik denk dat dit gebeurde met behulp van de zendmasten of mijn Nederlandse sim kaart, hoe dan ook, het viel op en was handig!

Het tweede wat direct opvalt is het super heldere scherm, uiteraard hetzelfde als de Desire en de Legend, maar een wereld van verschil met de Hero. Ook het enorme detail door de resolutie merk je direct.

Het overzetten van de data van mijn Hero naar de N1 bleek wat meer werk te zijn dan ik dacht, mijn Hero was namelijk ge-root waardoor het bestandsysteem niet direct leesbaar was op de N1. Ik heb het kaartje (8GB) eerst moeten formatteren als FAT systeem en vervolgens de backup van mijn Hero bestanden terug moeten zetten. Bij het terugzetten van de bestanden naar de N1 merkte ik meteen dat het kopiŽren een stuk sneller ging dan bij de Hero. De N1 wordt overigens standaard geleverd met een 4GB SD kaart.

3) Hardware

Zoals jullie allemaal weten zijn de specificaties van de N1 redelijk high end, en dat merk je ook als je het toestel vast hebt. Het toestel voelt gewoonweg degelijk aan, naar mijn mening nog wel ongeveer even degelijk als de Legend, die algemeen bekend staat om zijn degelijkheid vanwege het aluminium frame.

Bediening

Het toestel ligt goed in de hand, hij is maar een heel klein beetje breder dan de Legend of de Hero. Ik heb geen enorme handen en merk dat het scherm in de hoogte wat langer is. Om het toestel met 1 hand te bedienen en van de track ball naar de notificatiebalk (bovenin het scherm) te gaan vrij ongemakkelijk.

De grootte van het scherm brengt een ander probleem met zich mee, de Android navigatietoetsen zitten in het scherm en zijn ook touch. Als ik met 1 hand de telefoon bedien heb ik snel de neiging om met mijn handpalm per ongeluk die ‘touch toetsen’ aan te raken waardoor ik plotseling in het menu kom of een zoekbalk in beeld krijg. Echter, als je gewoon rustig de tijd neemt en geen onmogelijke bewegingen maakt werken de touch toetsen zeker even goed als knoppen.

Notification LED

Wat ik bij de Hero had, en wat de Legend en Desire ook aanwezig is, is een LED die aangeeft of je een message hebt. De N1 heeft net als de Hero de oplichtende track ball (die vanaf 2.2 zelfs meerdere kleuren kan worden), maar helaas geen LED die knippert bij binnenkomende notificaties.

Het vreemde is: De LED is wel aanwezig maar gaat alleen rood knipperen als de batterij bijna leeg is, alle andere notificaties gaan via de track ball. Helaas licht deze track ball slechts eens per 10 a 20 seconden op en kun je dus niet in een oogopslag zien of je notifications hebt.

Geen ‘banana phone’

De Hero had het redelijk extreem, een hoek aan de onderkant van het toestel waardoor je ‘beter verstaanbaar’ zou zijn. Ook voor de bediening vond ik het briljant, het toestel lag er fijn door in de hand. De Legend heeft het een stuk minder, de Desire nog minder en de N1 helemaal niet (dit is uiteraard ook slechts een Google Phone gemaakt door HTC).

Desalniettemin ligt het toestel prettig in de hand. Echter had het een ander voordeel, je kan toestellen met een kromming (zogenaamde banana phones :P ) makkelijk neerleggen met het scherm naar beneden. Daar kunnen nooit krassen op komen omdat het scherm de ondergrond niet kan raken. Of de N1 hier sneller door zal beschadigen dan mijn Hero zal ik pas over aan paar maanden weten…

Achterklepje voor batterij, simkaart en SD kaart

De N1 heeft op de achterkant een grote klep die je naar achter kan schuiven om bij de batterij te komen, daaronder zit de simkaart en een schuifje waar je de SD kaart in klikt. Eigenlijk werkt het hetzelfde als bij de Hero, je verwijdert een groot stuk van de achterklep hiermee. Het nadeel van de Hero was dat er hierdoor snel heel erg veel stof achter kwam te zitten. Vraag het aan een willekeurige Hero eigenaar, het is echt niet normaal meer! Die stof komt helaas ook voor de camera lens te zitten, die je dan ook regelmatig schoon moet maken door het klepje eraf te halen.

Wat dat betreft heeft de Legend (Desire heeft dit weer niet) een zeer briljant systeem, daarbij klik je de onderkant open en schuif je de batterij, sim en SD kaart erin. Hierdoor kan er nooit stof bij de camera komen (mits ze de behuizing goed dicht hebben gemaakt natuurlijk).

Spookverhalen

Op internet gaan veel spookverhalen rond over slechte 3G ontvangst van de N1, vooral in combinatie met Amerikaanse netwerken. Ik heb slechts twee korte problemen gehad, die zich toevallig de afgelopen twee dagen hebben afgespeeld. Steeds bij het wakker worden was het 3G signaal kwijt en die kreeg ik niet zomaar hersteld. Ik moest het toestel in vliegtuigmodus zetten en mijn pincode opnieuw invoeren om het te laten werken. Het kan toeval zijn, het kan aan een instelling liggen, misschien zelfs aan mijn provider (Hi), ik ben er nog niet uit.

Andere verhalen op internet gaan bijvoorbeeld over beschadigingen aan de onderkant van het toestel, die zouden komen door gebruik van het bijgeleverde hoesje. Ik ben hier zeer nauwkeurig op aan het letten, maar na 2 weken de telefoon te hebben gebruikt (soms met hoesje, soms zonder) is dit nog niet zichtbaar.

Track ball

Voor veel mensen zal een bekend verschil tussen de Desire / Legend en de N1 de track ball zijn. De eerste twee hebben namelijk een optische track ball. Bij de Hero had ik dezelfde track ball als ik nu op de N1 heb. Ik hoor van veel mensen die optisch gewend zijn dat die fijner is, ik ben echter zeer tevreden met deze. Een nadeel ervan is dat er natuurlijk stof tussen kan komen zitten, met de Hero heb ik hier nooit last van gehad en ik neem aan dat dit bij de N1 ook niet echt een probleem gaat worden. Een voordeel ervan is dat er een notificatie lampje in zit, die bij de N1 zelfs allerlei kleuren kan worden.

Scherm

Het scherm van de Desire en N1 zijn bij mijn weten 100% identiek. Over de Desire hoor je, ook hier op GoT, veel discussies over een ‘paarse gloed’ die over het scherm zou liggen en vooral bij lage helderheid zichtbaar zou zijn. De een heeft hier meer last van dan de ander, zo blijk ik er iets meer last van te hebben dan mijn neef die ook een N1 heeft. Zijn scherm is blauwer bij lagere resolutie, maar dat zou ook weer kunnen komen doordat hij Android 2.2 erop heeft draaien. De paarse gloed is bij mij dus wel aanwezig maar helemaal niet storend, ik merk er eigenlijk niks van zolang er geen ander toestel in de buurt is (bijvoorbeeld een Legend) die zijn helderheid ook laag heeft staan. Ook is het in de sommige apps erger dan in andere, die komt uiteraard door de kleuren die de app gebruikt.

Verder is het scherm echt prachtig, op maximale helderheid is het scherm zeer fel, de automatische helderheid werkt over het algemeen het beste onder alle omstandigheden. Zoals bij dit type scherm normaal is, is het in de zon helemaal niet meer leesbaar, dit is jammer, maar je ontkomt er tegenwoordig bijna niet meer aan. De resolutie is vergeleken met de Hero / Legend en iPhone 3GS indrukwekkend. De iPhone 4 heeft een iets hogere resolutie waarvan ik me afvraag of je het in de praktijk zal merken.

Camera

Daar waar ik vroeger een Nokia N95 heb gehad, met een uitstekende camera, ging ik met de Hero een flinke stap achteruit. In mijn vorige review schreef ik nog redelijk positief over de camera, maar na enkele maanden gebruik werd het misschien wel de grootste ergernis. Vooral foto’s of video’s maken in het donker was onmogelijk, de beelden waren donker / zwart en een flitser ontbrak. Met de N1 is het echter een ander verhaal, overdag zijn de foto’s nagenoeg perfect, de automatische flitser lijkt niet al te goed te werken soms, maar de handmatige bediening is gelukkig binnen handbereik.

Afgelopen weekend heb ik bij het festival Defqon One de camera uitgebreid kunnen testen, overdag waren zowel de filmpjes als foto’s zeer goed. Ook harde muziek in de video’s komt beter over dan bij de Hero, minder gekraak, betere melodieŽn hoorbaar. Tegen de avond (rond een uur of 10) leek de kwaliteit van de filmpjes nog zeer goed te zijn, op de pc waren ze echter iets minder. Zeker toen de schemering begon (rond kwart voor 11) leek de fps van de video zwaar achteruit te gaan. Foto’s maken met flitser was daarna ‘s nachts nog mogelijk van dichtbij, maar de camera zeer stil houden was echt van groot belang. Maar nogmaals: het is een enorme verbetering in vergelijking met de Hero!

Batterij

Het laatste maar zeer belangrijke aspect van de telefoon is het batterij verbruik. Na met de Hero heel wat custom roms te hebben gedraaid was ik gewend om de telefoon elke nacht aan de lader te leggen. Met N1 lijkt dit met de stock rom niet nodig te zijn bij ‘normaal gebruik’. Vanaf de ochtend tot de volgende avond gaat hij goed mee zonder aan de lader te liggen. Bij iets wat extremer gebruik schiet het verbruik al snel omhoog en houdt hij het net een dag vol zonder stroom.

Een voorbeeld daarvan was het festival afgelopen weekend, waar ik het volgende heb gedaan: Totaal 400MB aan foto’s en filmpjes geschoten, 5 pogingen gedaan om een foto op twitter te plaatsen en een keer of 5 a 6 op de buienradar gekeken. Rond middernacht viel de telefoon uit, terwijl hij rond 10 uur ‘s ochtends van de lader was gehaald. Dit vond ik niet echt veel, maar ik hoor positieve berichten dat de batterijduur met Android 2.2 omhoog geschroefd zou moeten worden! Ik ben benieuwd!

4) Software

Android OS 2.1

De Hero draait officieel nog steeds op Android 1.5, inmiddels een redelijk verouderd OS. Ik heb met een hoop custom roms de kans gehad om 2.1 te testen, deze liepen echter vaak niet al te vloeiend. Met de N1 gaat het echter allemaal wat anders.

Android 2.1 draait als een zonnetje, verschillen met 1.5 zijn overal merkbaar. De snelheid is werkelijk waar ongelofelijk, en het OS voelt een stuk volwassener aan. Die snelheid is natuurlijk voornamelijk te danken aan de goede hardware, maar ook zeker op software gebied is 2.1 sterk versneld. Ook kwam ik erachter dat de verschillen die HTC heeft toegepast een stuk groter zijn dan je zou denken.

Android heeft standaard een hoop handige synchronisatie features. Zo wordt gmail gepusht naar je telefoon maar zijn er ook mogelijkheden om Exchange of gewoon IMAP of POP3 mail te openen. Twitter en Facebook contacten kunnen gesynchroniseerd worden met je telefoon zodat alle gegevens die iemand over zichzelf heeft ingevoerd in je contactlijst komen te staan.

HTC Sense vs Android stock launcher

De meeste mensen weten ten minste ťťn groot verschil, namelijk HTC Sense, de Android interface die op alle HTC toestellen zit. Op de N1 heb je uitaard geen Sense, maar de ‘Android Launcher’. Ik hoor verhalen van mensen die het prachtig vinden, maar ook verhalen van mensen die het een drama vinden. Persoonlijk vind het verschil niet echt heel spannend, ik vind dat het home screen van de N1 er mooier uitziet dan Sense.

De N1 launcher heeft een home screen met 5 tabbladen, waartussen je kunt swipen met je vinger. Dit gaat allemaal zeer snel en compleet zonder vertragingen. In alle tabbladen is de menuknop zichtbaar, waarna het menu met een mooi 3D effect binnenvliegt en je daar ook zonder haperingen doorheen kan bladeren. De telefoon onthoud de positie in dit menu niet (wat je wel vaak bij andere toestellen ziet), elke keer dat je het menu opent moet je weer van boven af naar beneden scrollen. Laatst kwam ik erachter dat je een overzicht kunt krijgen van je tabbladen (net als bij HTC Sense), door de ‘puntjes’ waar je op kunt klikken om naar een ander tabblad te gaan, even vast te houden.

Een andere nieuwe functie zijn de ‘live achtergronden’, standaard zitten er 10 op het toestel. Deze achtergronden bewegen over je desktop en hebben bijna allemaal een trigger (1x tikken op een lege plek op het scherm) om invloed op de animatie uit te oefenen. Ook in de Market kun je veel van deze live achtergronden downloaden, helaas lijkt het erop dat er maar een paar echt leuk zijn, en de meeste een klein bedrag kosten.

http://i.imgur.com/FX0e4s.jpg http://i.imgur.com/QVtcts.jpg http://i.imgur.com/pdRAcs.jpg http://i.imgur.com/3YW9Ds.jpg

Zoals ik al zei zijn de verschillen met een HTC Android toestel groter dan je denkt:
  • De dailer van HTC vind ik beter dan die van de N1. Bij HTC kun je met de smart dailer een nummer intypen en tegelijk zoeken naar namen die overeenkomen met de letters die bij de getallen horen. Bij de N1 kun je zoeken naar contacten, of een nummer intypen. Dit is minder snel dan met de HTC dailer. Gelukkig hebben we de Market, daar kun je verschillende dailer alternatieven op vinden, waardoor dit geen nadeel van de N1 is.
  • Tot mijn verbazing was de browser ook totaal veranderd door HTC. Dit was eigenlijk te verwachten aangezien HTC Flash Lite meelevert en dus al meer aanpassingen aan de browser heeft gedaan. De werking van de browsers zijn hetzelfde, echter is de interface wat anders. HTC benadrukt naast de adresbalk het zoeken, de N1 heeft daar een link naar de bookmarks staan. De menu’s zijn net iets anders en de bladwijzers en geschiedenis weergave is wat opgepoetst. De browsers verschillen echter niet zoveel van elkaar om een duidelijke favoriet aan te wijzen. En ook hier geldt weer: In de market zijn zat andere browsers te vinden.
http://i.imgur.com/I2d8Zs.jpg http://i.imgur.com/gyrHjs.jpg http://i.imgur.com/UDltSs.jpg http://i.imgur.com/tzYh8s.jpg

Andere verschillen zitten in de berichten applicatie, die een iets andere layout heeft (meer chat clientachtig), en de camera applicatie, waarbij ze ook de layout flink om hebben gegooid.

Apps

De standaard set met apps op de N1 is vrij compleet, zo is er bijvoorbeeld een Car Kit applicatie die automatisch opgestart wordt als je de telefoon in de speciale car kit steekt. De applicatie maakt het mogelijk om te navigeren met Google Maps Navigation dat sinds vorige week officieel beschikbaar is in Nederland. Het heeft Voice Search, momenteel alleen nog in het Engels, met de Nederlandse versie zijn ze druk bezig). En je kan bladeren door je contacten om gemakkelijk iemand te bellen of naar die persoon te navigeren.

Google Maps Navigation werkt goed. Een nadeel is natuurlijk dat je een internet verbinding nodig hebt, waardoor gebruik in het buitenland (waar navigatie pas echt nuttig is) niet echt goedkoop is. De route wordt gecached bij het binnenhalen, alleen als je dan verkeerd rijdt is er weer opnieuw internet nodig. De Nederlandse stem is duidelijk en de kwaliteit van de kaarten is perfect omdat er gebruik wordt gemaakt van Google Maps. De besturing is zeer simpel en gemakkelijk, zo is er bijvoorbeeld een optie om te navigeren naar contacten of kun je een punt op de kaart selecteren.

http://i.imgur.com/N2xC1s.jpg http://i.imgur.com/2QNkss.jpg http://i.imgur.com/CUpYYs.jpg

http://i.imgur.com/vxUk6s.jpg http://i.imgur.com/0oDNZs.jpg http://i.imgur.com/7NcfEs.jpg

Belangrijk bij Navigatie is de snelheid van de GPS, hier heb ik me echt over verbaasd, een GPS lock binnenhuis duurde om precies te zijn 3 seconden! En dat is niet eenmaal voorgekomen, het gebeurd eigenlijk constant.

Een ander mooi programma wat de kracht van de N1 laat zien is Google Earth. Net als op de Desire kun je met deze app de wereld laten rondtollen met je vinger alsof je in de Google Earth desktop applicatie aan het werken bent. De desktop applicatie heeft meer functies om je eigen locaties op te slaan of bijvoorbeeld gebouwen in 3D te bekijken. De links naar bijvoorbeeld wikipedia zijn wel aanwezig. Bij het gebruik van het programma heb ik vaak last van het ‘verliezen’ van de netwerk verbinding waardoor het programma soms onbruikbaar was, een reden hiervoor heb ik nog niet kunnen vinden…

http://i.imgur.com/545Iqs.jpg http://i.imgur.com/VT7ZIs.jpg http://i.imgur.com/zz7bIs.jpg http://i.imgur.com/RN76ws.jpg http://i.imgur.com/xq5O1s.jpg

Naast Google Earth is ook Google Maps aanwezig op de telefoon. Dit is een programma wat terug te vinden is op alle Android telefoons. Het programma is zeer goed uitgewerkt en heeft zo ongeveer alle functies van de full browser app. Routeberekeningen zitten erin, met directe koppeling naar de eerder genoemde Navigatie. Satelliet weergave en zelfs Google Street View en Google Latitude is aanwezig. Voor Latitude is ook een speciale widget beschikbaar zodat je in je home screen kan zien waar je vrienden rondhangen.

Galerij is een 3D gallerij applicatie waarmee je op een makkelijke en snelle manier door je foto’s kan bladeren. Je kan albums stapelen op datum of foto’s los bekijken. De applicatie synchroniseert automatisch met Google Picasa, het downloaden van die foto’s gebeurt pas bij het openen en alleen thumbnails worden gecached.

http://i.imgur.com/VQf4Ks.jpg http://i.imgur.com/dC5gVs.jpg http://i.imgur.com/2Q7SCs.jpg http://i.imgur.com/eJ3A9s.jpg

Als je op alle standaard apps bent uitgekeken is er natuurlijk nog de Android Market, die inmiddels snel erg groot begint te worden. De meeste apps werken probleemloos met de hoger resolutie van de N1 (en Desire), de Hyves app deed bij de first boot erg vreemd maar heb sindsdien geen problemen meer gehad. Ook heeft Android 2.1 een notificatie functie bij updates voor je applicaties, dit is op zich redelijk handig maar je moet ze daarna nog steeds allemaal apart updaten. Met 2.2 gaat dit echter veranderen:

Android OS 2.2

Op de Google I/O 2010 is Android 2.2 aangekondigd, waar naar het schijnt een enorme hoeveelheid snelheidsverbeteringen inzitten. Voor de Amerikaanse N1 is meteen na de Google I/O een 2.2 beta uitgelekt, voor de Duitse N1 kun je deze op dit moment niet gebruiken vanwege een versie verschil in de firmware. Mijn N1 heeft op het moment firmware nummer EPF30, een nieuwere versie van 2.1 dan de Amerikaanse waarmee je deze beta firmware kan testen (de update gaat van FRF50 naar ERE27).

Een manier om toch 2.2 op mijn huidige N1 te krijgen is het toestel rooten. Ik heb besloten om hier nog even mee te wachten tot ik echt iets mis waardoor het meer de moeite waard is om te rooten. Voorlopig wacht ik dus rustig op 2.2, de functies daarvan zijn erg mooi, en de N1 is de eerste telefoon die de Android update zal ontvangen:
  • Extreme snelheid verbeteringen door een nieuwe JIT compiler.
  • Adobe Flash 10.1 waardoor echt alle flash websites zouden moeten werken.
  • Ingebouwde thetering, voor mij een reden minder om te rooten.
  • Android intents van buitenaf, deze zorgen ervoor dat je messages (‘intents’) naar je Android device kan sturen via het internet (dus via je browser).
  • Auto updates voor apps, ook de mogelijkheid om apps te managen via je browser, hiervoor hoef je je telefoon niet aan te sluiten, het gaat allemaal OTA!
5) Prijs, conclusie

Helemaal naar Duitsland rijden voor een losse Nexus One die ook nog eens 489 euro kost, was het de moeite waard? Voor mij wel, de telefoon ziet er ongelofelijk goed uit en is echt heel erg snel. De hardware is goed op een paar kleine opmerkingen na, zo had de camera iets beter gekund. Het scherm ziet er goed uit en de paarse gloed valt erg mee en is alleen zichtbaar bij lage helderheid. De software zit goed in elkaar, de Android launcher doet niet onder aan HTC Sense en is naar mijn mening zelfs iets mooier.

Vanwege de Google Updates verwacht ik het komende jaar nog goed voorruit te kunnen deze telefoon, tegen die tijd zal hopelijk de Nexus Two uitgekomen zijn waarvoor ik dan hopelijk niet helemaal naar Duitsland hoef :)

Heb jij ook een Google Nexus One (US) Grijs?

Ik heb het probleem met 3g of zelfs elke vorm van data verbinding die weg is na het slapen ook. Slechte ontvangst in dat deel van mn huis icm inactivity lijken ervoor te zorgen.

Ik doe het volgende:

Ga naar het settings scherm waarbij je je provider kunt selecteren, hij gaat dan scannen naar alle providers en vervolgens als dat klaar is komt de dataconnectie weer terug.
Je kan ook het toestel even in airplane mode zetten, dit doe je door de power knop bovenop het toestel even in te houden en de vliegtuigstand aan te klikken. Weer uit airplane mode halen gaat op dezelfde manier, je moet daarna je pincode weer opnieuw invoeren en het werkt weer.

Dit probleem had ik trouwens ook met mijn Hero na een verkeerde firmware voor mijn radio te hebben geflasht, hopelijk is het weg in 2.2, ik hoorde dat daar ook een radio update bij zit :)

Iets wat ik laatst tegenkwam. Lijkt me fijn om te weten mocht je van plan zijn de telefoon te kopen. :)
Goede review! Ik had te Legend al gekocht voordat de N1 uitkwam, jammer jammer :P Mischien over 2 jaar de N3 ofzo :P (of wat google ook van plan is XD).
Zit er niet in de Nexus two zit er niet aan te komen heeft google bekend gemaakt, zelf zeggen ze wegens succes;
maar de verkoop van de N1 heeft tegengevallen mede door de htc desire dus hoe ze bij succes komen weet ik dan zelf ook niet.
De missie van de Nexus One was vooral mensen duidelijk maken dat Android door Google wordt gemaakt, ik heb zelf het idee dat mensen dat al wisten maar goed.
Goede review! Ik heb zelf ook een Hero gehad en nu een N1. Alles wat je schrijft klinkt zeer bekend.
goede review. Inmiddels loopt de Hero op V2.1 officieel en ook de t-mobile versie is released :+
M'n broertje heeft gevonden waar je die foto hebt geschoten. In Utrecht!

Haha lachen!

Goeie review zeg, nu ga ik hem al helemaal kopen als opvolger voor mijn 3Gs.
Bedankt :D
Graag gedaan :)

Goed gezocht trouwens, ik neem aan dat je broertje het al herkende van de foto, of heb je echt heel Street View doorgebladerd? :P
Nee, hij herkende het wel van de foto ;-) We wonen zelf niet in Utrecht maar een oudere broer wel (ondiep). We zijn langs dit kruispunt gelopen. Hij heeft een goed fotografisch geheugen blijkbaar!
zeer nette review!

maar zeer zeker niet het duurste toestel ;)
de witte bold 9700 die we hadden koste los maarliefst 706 euro en 83 cent ;)
Die kost op dit moment 479 los in Nederland ;) Bij mijn weten is de iPhone de enige telefoon die nog duurder is, maar kan het mis hebben :)
ooh sorry, ik dacht dat je uitging van de winkelprijs ;)
+1 voor deze review, hier heb ik wat aan thx :).
Het is trouwens dialer ipv dailer :)

Hele mooie, nuttige review!