Sweex ST010 Review

AtleX 1 april 2006, 2.549 views

Sweex ST010

Pluspunten

• Geen adapter nodig
  • Inbouw is erg eenvoudig
  • Nep-lederen hoesje meegeleverd

Minpunten

• De meegeleverde USB kabel is vrij kort

Voor een oude 10GB 2.5" laptopschijf zocht ik nog een behuizing. Daarvoor had ik maar 2 eisen, goedkoop, en ik moest geen adapter nodig hebben. Mijn vaste winkel bood aan om de schijf kosteloos voor mij te testen (ik wist niet zeker of hij nog werkte) en voor ¤13,50 konden ze mij een Sweex behuizing leveren. De keuze was dus snel gemaakt. :)

Het uiterlijk
Niks bijzonders eigenlijk, niet lelijk maar ook niet geweldig mooi. Gewoon zilverkleurig met een wit Sweex logo aan de bovenkant. De voorkant loopt rond of, en midden over de zijkant loopt een zwarte rand.

Inbouwen
Het inbouwen van de schijf is bijzonder makkelijk. Je klikt de behuizing open (als je 'm koopt zit hij niet dichtgeschroefd), legt de schijf erin, drukt deze tegen de connector aan en je schroeft 4 schroeven aan de onderkant vast zodat de schijf goed vast zit. Als laatste klik je beide helften van de behuizing weer aan elkaar en met 8 kleine schroefjes (schroevendraaier meegeleverd) zet je het geheel in elkaar. In 5 minuutjes was ik klaar. :)

Waar wel op gelet moet worden is dat alleen 2.5" schijven met een hoogte van 9mm passen. Aan de buitenkant lijken 12.7mm schijven ook te passen, maar dat werkt niet doordat aan de onderkant van de schijf een paar milimeter ruimte overblijft om de schijf vast te kunnen schroeven.

Prestaties
Omdat de prestaties van een externe behuizing voor een groot gedeelte afhankelijk zijn van de bridgechip heb ik ook een paar benchmarks gedraaid met HD_Speed. Helaas heb ik geen vergelijkingsmateriaal, aangezien ik de gebruikte schijf niet gebenched heb terwijl deze in een laptop zat of via een 2.5" to IDE convertor was aangesloten.

Op zich vindt ik de prestaties niet verkeerd, de gemiddelde lees- en schrijfsnelheid is ongeveer 11MB/sec. En de burstspeed is ongeveer 20MB/sec. Voor zo'n oud schijfje in een goedkope behuizing vind ik dat geen slechte prestatie.

Op het bijgevoegde screenshot van HD_speed zijn aanzienelijke schommelingen te zien in de burstspeed. Waar dat aan ligt weet ik niet. Ik verwacht dat het aan de bridgechip ligt omdat dat toch een erg goedkope chip zal zijn, maar zeker weten doe ik dat dus niet.

Koeling
De schijf die ik erin heb zitten wordt absoluut niet heet, maar voor de schijven die wel een aanzienlijke warmte productie hebben is er ook geen probleem. De bovenkant van de schijf zit strak tegen het aluminium deksel van de behuizing aan, dus hitte zal vrij aardig afgevoerd kunnen worden.

Overig
Sweex levert een aantal kleine, handige dingetjes mee. Er zit bijvoorbeeld een klein schroevendraaiertje bij om de kleine schroefjes van de behuizing vast te kunnen draaien. In de doos zit ook een nep-lederen hoes waar de behuizing mee inpast zodat deze eenvoudig meegenomen kan worden, helaas is er in die hoes dan weer geen ruimte voor de kabel.

De meegeleverde kabel heeft 2 USB aansluitingen. 1 voor data en stroom, en 1 alleen voor stroom. Volgens Sweex is dat gedaan omdat sommige schijven meer stroom vragen dan 1 USB poort leveren kan. In mijn geval heb ik slechts 1 aansluiting nodig.

Voor zo weinig geld is het een goede en goedkope manier om een oude laptopschijf geschikt te maken voor mobiel gebruik. Doordat er geen adapter nodig is heb je niets meer nodig dan een USB kabel om het aan te sluiten. De prestaties zijn voldoende, sneller dan veel USB sticks.

Heb jij ook een Sweex ST010?

Heb je de schijf ook al geformatteerd.
Bye the way zeer mooie en duidelijke survey.
Helemaal al zo keurig netjes. :9
Ik heb de schijf na het inbouwen eerst opnieuw gepartitioneerd en volledig geformatteerd (geen quick format dus). Ook leest HD_Speed geen bestandjes uit maar gewoon blocks, dus aan eventuele fragmentatie kan het niet liggen.
Nou is het inderdaad de jongste schijf niet meer maar is toch wel raar toch.
En ratelen doet tie dat ook erger als normaal ? :(
Dude..
Liggen die schijven nu op je subwoofer? :P
Magnetische velden&hardeschijven? --> BAD

Nette review.. ziet er ook als een sexy behuizinkje uit.. voor 13,50..
Die schijf in die 3.5" behuizing ligt er al een jaar op, wordt frequent gebruikt en heeft nergens last van. Ik heb 'm pas geleden weer eens gewoon via IDE aangesloten en een SMART en health test gedaan met een testtool van de fabrikant. Hij kwam er picco bello uit.

Je moet niet vergeten dat zowel de behuizing, als de schijf, als de subwoofer elk hun eigen magnetische afscherming hebben. Dan valt de schade die mogelijkerwijs ontstaat best mee.
Mooie review en mooie oplossing om een laptopdisk een 2e leven te geven!

13.50 is eigenlijk geen geld voor zo'n compact en mooi doosje! :)
Een korte USB kabel is in mijn ogen een + punt. Tegenwoordig krijg je overal elle lange kabels bij. Voor de rest nette review !