Specificaties Bedraad Qwerty - Bekijk alle specificaties

Microsoft Natural Ergo Keyboard 4000 (Qwerty US) Review

phizzie 8 juli 2009, 5.285 views

Microsoft Natural Ergo Keyboard 4000 (Qwerty US)

Pluspunten

• Mulitmedia toetsen compleet programmeerbaar
  • Rekenmachine toets en extra bijbehorende toetsen
  • Home-eiland intact
  • Functietoetsen via toets uit te schakelen
  • Zoomknop
  • Forward / Backtoetsten
  • Lederen onderkant van het toetsenbord (altijd aangenaam warm)
  • Extra LED indicatie voor Functietoets

Minpunten

• Groot toetsenbord
  • Alleen in zwart leverbaar
  • Toetsen voor mediatoepassingen beperkt
  • Play / Pauzetoets werkt niet altijd 100%
  • USB aansluiting (KVM support)

Als fanatiek voorstander voor ergonomische of 'gebroken' toetsenborden kan ik de ervaren computergebruiker dit type invoerplanken enkel aanraden.
Omdat ik sinds dat ik met computers werk altijd heb opgelet hoe ik achter het beeldscherm zit, heb ik nog geen klachten van RSI of dergelijke kunnen herkennen. Daarvoor maak ik ook gebruik van verschillende aangepaste hardware, zoals toetsenbord, muis en grote bureaus.
Een nieuw ergonomisch toetsenbord werd voor mij nodig door een verschil in gebruik met een hogere accuratesse. Mijn Logitech draadloze ergonomische toetsenbord moest ik vervangen vanwege de traagheid met versturen van data.

Algemene Beoordeling
Bij het openen van de verpakking ziet men dat er voldoende aandacht is besteed aan het product om het veilig op het einddoel te krijgen. Na het aansluiten en installeren van de software is het duidelijk dat Microsoft eindelijk de moeite heeft genomen om niet meer alle presets op te dringen die zij denken die goed zijn voor de gebruiker.
Overall is dit Microsoft toetsenbord voor mij nu niet meer weg te denken. Het toetsenbord is niet wireless, maar heeft daarvoor superieure eigenschappen vergeleken met mijn voorganger.

Ergonomie
Verschillende functies van dit toetsenbord heb ik niet eerder mogen ervaren voordat ik dit exemplaar onder mijn vingers had, maar de hoofdreden om dit type ergonomisch toetsenbord te kiezen was het home-eiland dat eindelijk een keer niet:
- opgedeeld is in 6 toetsen die langwerpig geplaatst zijn
- verkleind en verplaatst zijn
- toetsen met een half indruk oppervlak (wie dat ooit verzonnen heeft?)
- een gigantische delete knop heeft ten koste van de insert toets
Voor de een en andere toepassing heb je namelijk gewoon insert nodig, en je wilt niet dat je per aangekocht toetsenbord weer alle posities moet leren. Hulde voor het designteam van Microsoft dus.
Een ander punt is het bijgeleverde onderzetstuk. Het is een plastic spoiler die onder gekromde kant van het toetsenbord wordt geplaatst. Dat zorgt ervoor dat je handen bij de polsen lichtelijk opgetild worden. Het ergonomische idee hiervan is erg goed, echter heb ik het niet als prettig ervaren na een week hiermee te werken en het concept tijd te geven. Ik denk dat mijn bureaustoel niet hoog genoeg gezet kan worden om het optimale niveau te halen hiermee.
Het gebroken toetsenbord in het Gullwing concept was even wennen, maar voelt natuurlijker aan dan het Logitech toetsenbord wat ik daarvoor heb gehad. De aanslag van de toetsen voelt beter, duidelijkere feedback. De weestand van de aanslagen is erg fijn te noemen, zelfs na een lange dag typwerk voelen je handen niet vermoeid aan.

Functionaliteit
De functies op dit toetsenbord zijn ronduit uitgebreid te noemen. Alle functietoetsen zijn 'dubbel', F1 t/m F12 zijn ook voorzien van de meest gebruikte knoppen in (office) toepassingen. Persoonlijke favorieten zijn F2 en F3 die respectievelijk voor Undo en Redo staan. Aan de andere kant is het mogelijk om met een druk op de knop deze functionaliteit ongedaan te maken, met de FLock toets.
De sneltoetsen bovenaan zijn handig; een toets voor Web / Home, een voor Search en een voor Mail. Deze zijn in te stellen op welk programma je ook wilt gebruiken, zoals bijvoorbeeld Mozilla Firefox, Opera of IE.
Er zijn vijf ongedefineerde sneltoetsen en een voor de favorieten. Deze toets kan ook omgeprogrammeerd worden. De mediatoetsen kunnen niet aangepakt worden. Last but definately the least, het rekenmachine toetsje. Erg krachtig, omdat je altijd snel iets wilt narekenen. Normaliter kostte je dat een favoriete toets, en nu als extra toets. Bijkomend voordeel zijn de vier extra toetsen boven het numerieke gedeelte:
het = teken, haakje openen, sluiten en een backspace. Alle simpele functies in de calculator of excel kunnen nu razendsnel met twee handen ingevoerd worden, zonder dat de rechterhand verplaatst hoeft te worden.

Precisie
Over de precisie kan ik vrij kort zijn: Na twee weken wennen aan de lichtelijk andere curve maak ik nu significant minder typfouten te wijden aan een mooier gevoel voor de aanslag en een natuurlijkere positie van de handen. Omdat het een toetsenbord met draad is heeft het zowieso een snellere responstijd en tegelijkertijd kunnen er meer toetsen ingedrukt worden (simultaan) een essentieel iets tijdens een ontspannend potje FPS gaming.

Vormgeving
Het product ziet er (soms!) niet hetzelfde uit als op de verpakking. In mijn geval klopte het plaatje niet. Op verschillende modellen voor Europa zitten er op de X, C, V, B, U, I, A, F toetsen aan de zijkant / onderkant van de toets nog een extra opschrift met daarop respectievelijk de Ctrl+'?' bewerkingen Cut, Copy, Paste, Bold, Underline, Italic, All en Find. Ook de Ctrl toets heeft dan een zonnetje er bij evenals de bovengenoemde letters. Persoonlijk vind ik dat het een mooi pluspunt was geweest voor de beginnende gebruiker en de mensen die af en toe achter je computer zitten die al helemaal de kluts kwijt raken als ze een gebroken toetsenbord zien.
Vervolgens zijn de kleuren en de functionaliteiten gewoon gelijk. Het design van het plankje is eenvoudig maar stoer te noemen. Het ziet er evenwichtig uit en de plaatsing van de LED-lampjes voor de functiestatus is ook aangenaam te noemen. Het lederen steunpunt voor de handen is ronduit fijn te noemen, geen schuivende of zweterige handen en altijd een aangename temperatuur om aan te werken.

Bouwkwaliteit
De materialen voelen zeer duurzaam aan, het ontwerp is ook erg rigide te noemen. Het extra spoilertje is dus niet voor mij weggelegd, maar ook die zat er goed aan / is goed te bevestigen. Er zijn zeven anti-slip rubbers gebruikt om het toetsenbord op de juiste positie te houden, dus ook daar is weer de kwaliteit te merken. Veel stootjes heeft de plank nog niet mogen ontvangen, maar daar ben ik in het algemeen iets te voorzichtig voor met apparatuur.
Opvallend is wel dat er op de spatiebalk heel duidelijk te zien is dat ik met mijn rechterduim een slijtplek heb gecreëerd, iets wat ik overigens ook op mijn laptop heb, na 4 maanden en eveneens op het logitech plankje had na 6 weken.

Drivers en Ondersteuning
De software van Microsoft (Intelli Type) is veel gebruikersvriendelijker dan de Logitech tegenhanger (iTouch). Ook de verschillende drivers nemen minder geheugen in dan die van Logitech, dus zodoende ben ik daar erg tevreden over. Bekende problemen heb ik niet ondervonden, al zou het fijn zijn als dus de mediatoets het altijd doet met Winamp. Andere software heb ik nog niet ondersteund gevonden (BSPlayer of MPC) behalve natuurlijk het eigen product van Microsoft: WMP.

Over het algemeen wordt er wel lacherig gedaan over een zogenaamd hoge prijs van een toetsenbord. De afgelopen 5 1/2 jaar heb ik gewerkt met de logitech desktop combinatie Cordless Desktop Pro. Daarvoor heb ik eenmaal na een jaar een vervangende set gekregen vanwege een defect aan de muis. Mijn verwachting is dat ik net zo lang ga doen, zo niet langer, met dit toetsenbord. Voor een investering van gemiddeld tien euro per jaar, wil ik zeker wel het gemak hebben dat dit toetsenbord me bied. Daar komt nog eens bij dat ik het waard vind om te investeren in producten die mijn gezondheid ten goede komen, en een ergonomisch toetsenbord hoort daar zeker bij. Als ik verplicht ben om te werken achter een non ergo toetsenbord op locatie, merk ik al snel een verkrampte houding van de handen. Al met al vond ik de 49 euro bij Paradigt niet te veel die ik er voor betaald heb.

*Update* Juli 2009
Na enkele jaren in gebruik is het toetsenbord nog steeds in gebruik. In april heb ik het toetsenbord eens grondig onder handen genomen voor schoonmaak. Alle toetsen zijn er netjes afgekomen, let er echter hier bij op dat iedere toets die iets breder is dan bijvoorbeeld letter ~[e] een metalen clipje heeft. Dit clipje kan plastic borglipjes afbreken als de toetsen niet voorzichtig worden behandeld. Uit het hoofd gaat het hier om:<tab>, <caps lock>, <shift-l>, <ctrl-r>, <window>, <alt-l>, <space>, <alt-r>, <submenu>, <ctrl-r>, <shift-r>, <enter>, <backslash>, <backspace>, <num-enter>, <num 0>, <num +>, <n>.
De toetsen zijn verwijderd met behulp van een lang, dun mes, zo breed als een toets. Er is van bovenaf aan de toets gewrikt om de toetsen los te krijgen, NIET van onderen ivm metalen clips. Een snelle beweging kan volstaan om de toets los te krijgen.

• Dell D630
  • Windows 7

Heb jij ook een Microsoft Natural Ergo Keyboard 4000 (Qwerty US)?

Windows Registry Editor Version 5.00

\[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Keyboard Layout]
"Scancode Map"=hex:00,00,00,00,00,00,00,00,0e,00,00,00,3b,00,3b,e0,3c,00,08,e0,\
3d,00,07,e0,3e,00,3e,e0,3f,00,3f,e0,40,00,40,e0,41,00,41,e0,42,00,42,e0,43,\
00,43,e0,44,00,23,e0,57,00,57,e0,58,00,58,e0,52,e0,37,e0,00,00,00,00

Plak dat in een reg file, importeer hem, reboot, en je f-key's zijn geinverteerd :)
Is dit bruikbaar voor ALLE keyboards ?? Op mijn werk heb ik namelijk ook zo'n "Press weird Functie toetsen enable ding eerst" ding.
- Functietoetsen via toets uit te schakelen
Is er een manier om die dingen DEFAULT UIT in te stellen ??
Sowieso vroeg ik me af of er een versie van dit keyboard is die :

1. Minder kost.
2. Al die gekke functie toetsen niet heeft.

En hoezo vind je hem groot ??

* nero355 vindt hem wel erg mooi trouwens, zijn kleinere broertje mag er ook wezen !!!
Is er een manier om die dingen DEFAULT UIT in te stellen ??
Als je na installatie van de software één keer op de F-lock toets drukt, zijn de toetsen voor altijd uitgeschakeld, behalve als de driver een keer vastloopt of de computer verkeerd wordt uitgezet. (Merkte dat laatst een keer met een stroomuitval)
En hoezo vind je hem groot ??
Dit type toetsenbord neemt altijd VEEL ruimte in. Niet alleen in de breedte, maar ook in de diepte. Ik vind dat mensen daar over moeten nadenken als ze zulk een aanschaf willen doen, het is namelijk veel meer plek die ingenomen wordt op je werkplek en mijn muis moet daar soms onder lijden.
Ik gebruik ergo keyboards als sinds hun eerste natural pro keyboard (die vaal witte), daarna overgegaan op die grijs blauwe van MS (maar die had een debiel home-eiland) en nu dus deze (met een normaal home-eiland wat de reviewer ook aangeeft). ** Het allergrootste PLUS punt ** is dat dit keyboard naar achtergekanteld door het bijgeleverde opzet stuk en is eindelijk ook vriendelijk is voor je polsen. Ik heb nooit gesnapt waarom de uitklap voeten aan de achterkant zaten ipv aan de voorkant. Tevens is het stukje "leer" ook een uitkomt.. Geen idee waarom maar het werkt prettig..

[Reactie gewijzigd door shades op 8 juli 2009 11:33]

Dat heb ik toevallig laast ergens gelezen. De pootjes op een toesenbord zijn bedoel om de lettertjes beter leesbaar te maken voor mensen die niet blind kunnen tiepen. Als je dit wel kan is het de bedoeling om de pootjes in te klappen.

[Reactie gewijzigd door borbit op 23 oktober 2013 15:53]

ah - is het daarvoor..
ik typ nooit blind anders kan ik niet zien wat er op het scherm verschijnt... :+