AC Ryan Playon!HD Mini Review

wsly075 24 juni 2010, laatste update op 18 mei 2015, 18.799 views

AC Ryan Playon!HD Mini

De mediaspeler geeft veel waar voor je geld, speelt veel verschillende bestanden af, is passief gekoeld, maar is niet erg geschikt om makkelijk muziek mee af te spelen.

Pluspunten

• uitgebreide, duidelijke en prettige afstandsbediening
  • hdmi kabel bijgeleverd
  • brede ondersteuning van formaten
  • compact
  • veel aansluitmogelijkheden
  • dts-stereo downmix
  • zeer uitgebreide instelling voor ondertitels

Minpunten

• niet (makkelijk) uitschakelbaar alleen stand-by
  • wi-fi alleen via AC rayan dongle
  • vertraging bij zappen van muziek nummers
  • voorkant trekt stof aan
  • adapter zit op stekker aansluiting
  • ondertitels wijzigen gaat omslachtig

Geluidskwaliteit Score: 4
Ik had donderdag (10-06-2010) het idee om een simpele mediaspeler te kopen. Waardoor ik niet telkens mijn computer zou moeten gebruiken om een film te kijken. Daarbij moest het een handzaam formaat hebben, want ik wou hem ook makkelijk mee kunnen nemen en hij moest tulp aansluitingen hebben om deze op de tv beneden en op die van mijn vriendin aan te kunnen sluiten. Ik vind de kwaliteit van dvd's over het algemeen nog best goed. Daarom was mijn keuze gevallen op een netgear digital entertainer live. Voor een prijs van nog geen 40 euro was ik ervan overtuigd dat dit een goede aankoop zou zijn. Ik had een externe schijf nodig om de films vanaf te spelen en om te testen hoe het beestje zou presteren.

Hierbij had ik de 1.5 TB grote externe schijf: G3 station harde schijf van samsung gekocht voor maar 84 euro (10-06-2010). Ik had aantal verschillende formaten naar deze hardeschijf gekopieerd. Divx bestandjes met losse en met ingebakken ondertitels, video_ts mappen, iso's, MP4's en MKV's.

Ik heb als eerste de mediaspeler ge-update en daarna de hardeschijf erop aangesloten om te beginnen met testen. Hij speelde wel de VOB bestanden af, maar je kon niet veranderen van ondertitels, de kwaliteit van de dvd-films was ook om te janken. Hij liep al de eerste keer vast tijdens een youtube filmpje laden. Volgende dag dus gelijk maar teruggebracht en mijn zoektocht naar een mediaspeler vervolgd met de zin "goedkoop is duurkoop" in mijn achterhoofd. Ik wist me nog een review van tweakers.net te herinneren waar ze de AC Ryan Play ON! HD en de mini hadden getest. Die bevielen best goed en hadden ook nog eens een full-hd output. Het handzame formaat was erg belangrijk en ik gebruik toch geen sd-kaarten, daarom is mijn keuze gevallen op de mini.

Ben naar de bcc gegaan en heb de AC Ryan Play ON! HD mini gekocht (11-06-2010) voor 85 euro. Thuis aangekomen heb ik gelijk de doos uitgepakt en alles aangesloten. Om vervolgens te testen of deze mediaspeler wel aan mijn verwachtingen voldeed. Ik was verrast dat er voor deze prijs zelfs een hdmi kabel bij was geleverd. Aansluiten was binnen paar minuutjes gedaan. Een hdmi-kabel in de Samsung LE32A656, de usbkabel van mijn externe hardeschijf in een usb-aansluiting en de stroomvoorziening in de stekker doos. Ik had mijn externe harde schijf al volgestouwd met wat verschillende bestandsformaten om mijn vorige mediaspeler te testen. Deze ga ik nu ook gebruiken om te kijken of de AC Ryan Play On! HD mini (veel) beter is dan de mediaspeler van Netgear en of de mini aan mijn voorkeuren voldoet.

Het menu

Het is een donker menu met de stijl van de vista menubalk. Ik vind het erg prettig ogen en niet afleidend. Het eerste keuze menu is opgedeeld in Browser, Media Library en Feeds. Hiervan heb ik alleen de browser functie gebruikt. Het menu van de browser is opgedeeld in USB, DVD, Network, UPnP en NFS. Hiervan heb ik tot nu toe alleen de USB functie gebruikt, aangezien ik zeer binnenkort pas een netwerkkabel voor mjn Play On ga kopen. Daarnaast kan je in deze browser ook aangeven of je alle bestanden wilt weergeven, alleen muziek bestanden, alleen foto’s of alleen filmbestanden.

Zodra je in het USB menu komt krijg je een mappenstructuur van de schijven die aangesloten zijn. Hierin kun je bladeren, totdat je bij het gewenste bestand uit komt. Hier kan nog steeds de filter van bestandstypen worden toegepast. Als je door de mappen bladert, zie je dat de cover ook wordt weergegeven als deze in de map zit en sta je op een film zelf, dan word er een preview van die film afgespeeld (handig als de bestanden slecht genaamd zijn, zoals 1324.mp4).

Afspelen van videobestanden

Het afspelen van een video_ts map stelt hij zelf voor als je de map wilt openen. Dit werkt erg makkelijk. Het afspelen begint snel en verloopt vlekkeloos. Door op de subtitle knop te klikken tover je een menu tevoorschijn waarin je behalve de taal van de ondertitel ook de text encoding, timesync, kleur, grootte en positie aan kan geven. Naast het vooruit- en achteruitspoelen, het heen en weer zappen tussen hoofdstukken kan je ook aangeven naar welk punt je in de film je toe wilt springen. Dit doe je door links of rechts te gaan met de pijltjes toetsen en de gewenste plek op enter te drukken. Met de GOTO knop kan je dit aangeven aan de hand van een tijd in de film. De kwaliteit van de dvd-bestanden is erg mooi in tegenstelling tot bij de netgear digital entertainer. Bij MKV bestanden gaat hetzelfde verhaaltje op qua opties. Hier heb ik vooral gekeken naar of ie de verschillende MKV’s slikte en of hij niet ging stotteren, zoals mijn computer wel deed. Hiervoor heb ik Cars, Alice in wonderland, Wall-E en Bick Buck Bunny van 1080P getest en Up en It’s Raining Meatballs in 720P gebruikt. Hij gaf totaal geen problemen, terwijl mijn PC wel eens haperde bij Cars, Wall-E en vooral bij Alice in wonderland. Hierna heb ik nog een iso bestand van een DVD afgespeeld. Dit ging ook perfect. Vervolgens heb ik nog enkele divX bestanden afgespeeld die uit zichtbaar mooier waren dan op de netgear. Hierdoor ga ik er vanuit dat de PlayOn!HD mini goed overweg kan met de meest gebruikte formaten. Ik wil nog wel even een test doen met “the bird scene”. Daarvoor moet ik deze eerst nog zien te bemachtigen. Dit zal ik later nog in mijn review verwerken.

Ik heb gemerkt dat als er een filmbestand word gepauzeerd en daarna weer word hervat, dat hij eerst 1 á 2 seconden speelt, dan even wacht (waarschijnlijk gaat bufferen) en dan weer doorgaat. Dit vind ik zelf niet echt prettig, dan zou ik liever hebben dat hij eerst wacht en dan aan een stuk doorgaat. (dit was vooral als je hem iets langer pauzeerde)

Afspelen van muziek

Het afspelen van de muziek vind ik tot nu toe een iets minder goede eigenschap van de PlayOn!HD mini. Er zit een merkbare stilte als je schakelt van het ene naar het andere nummer. Dit zou wel iets beter mogen. Misschien dat de muziek beter geregeld is via de mediabibliotheek, of in een update van de firmware. Beiden zal ik in de nabije toekomst nog onderzoeken en verwerken in mijn review. Het is wel erg prettig, dat de muziek door blijft spelen als je verder bladert door de mappen heen. Zo kan je onder het genot van een muziek even bedenken welke film je wilt gaan zien.

Netwerk
Ik kom via Upnp wel in mijn WMP, ik zie al mijn bestanden afspeellijsten wat ik maar wil, maar zodra ik deze wil openen lukt dit niet, of start me mini opnieuw op. Ik heb de nieuwste firmware, misschien wel iets te nieuw. Ik ga er van uit dat er ergens een foutje in de instellingen staat. Om hier goede conclusies uit te trekken moet dit nog nader onderzocht worden.
Ik wil ook nog proberen wat programma gemist sites werkend te krijgen. hierover later meer.

Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben gehad.

Heb jij ook een AC Ryan Playon!HD Mini?

Heb dit apparaat voor mijn broer gekocht. Hij zegt alleen problemen met de resume functie te hebben. Hebben jullie daar ook last van?
Resume is en blijft lastig, ook op de normale versie. Er is nog geen oplossing, wel een work-around. Als je een film verder wilt kijken, dan verschijnt de vraag of je wilt hervatten. Kies je hervatten dan kunnen er vreemde dingen gebeuren. Om dit te voorkomen, kies bij deze vraag niets, maar wacht even. Het keuzescherm zal verdwijnen en daarna weer verschijnen (de speler begint met het afspelen van de film vanaf het begin). Nu kun je wel hervatten kiezen en zal de film worden afgespeeld vanaf het punt dat je gestopt bent.
Even voor de follow-up. Volgens mijn broer werkt de workaround inderdaad. Thx!
Hoe zit het nou met die nieuwe interface die een jaartje terug via firmware updates uitgebracht zou worden? Is die inmiddels als 'standaard' of moet je die nog apart installeren?
Op onze site kan je de laatste betafirmware downloaden, deze heeft een vernieuwd homescreen: http://www.acryan.com/forums/viewtopic.php?f=44&t=6153 (attentie, deze is voor de POHD!)

Hier kan je de firmware voor de Mini vinden: http://www.acryan.com/forums/viewtopic.php?f=101&t=6154

Firmware updaten:

1. Download nieuwe firmware.
2. Uitpakken van de ZIP bestand op je bureaublad.
3. Kopieer de "Install.img" file op een lege USB stick.
4. Trek de stroom kabel uit de PlayOn.
5. Doe de USB stick in je PlayOn.
6. Stroom kabel weer erin steken.
7. Aan/uit knopje ingedrukt houden totdat je het installatieproces ziet
gebeuren op je tv scherm. Dan mag je loslaten.(Dit duurt ongeveer 25 seconden)
8. Na installatie, gaat je PlayOn automatisch herstarten.
4 Sterren! Ik heb dit apparaat nu ook een paar weken staan en heb dezelfde positieve ervaring ondervonden als jij. Ik vind inderdaad muziek wat minder makkelijk werken, en weinig afspeel opties hebben.

Wat ik een klein aandachtspuntje vind, het afspelen van grote mt2s bestanden over het netwerk (blu-ray >10GB) gaat lang niet altijd soepel. Blu-ray images (38GB) over het netwerk via shared folder gaat helemaal niet, ongeveer 0,5 fps.
Via een externe schijf gaat het wel vloeiend. Aan de netwerkcapaciteit ligt het niet. Ook niet aan de server waar de bestanden op staan. Ik vermoed dat het een buffering probleem is.

Verder een superapparaat voor relatief weinig geld! :Y)
Bluray images van 38 gb, hiermee bedoel je iso-files neem ik aan? Hoewel dit jammer is denk ik dat veel gebruikers hiermee kunnen leven.

> Heb je ook problemen met MKV-files van +10TB? of gaat het alleen echt om bluray iso-files?

[Reactie gewijzigd door iBurger op 11 oktober 2010 13:41]

Ik ben niet onder de indruk van de PlayOn! Mini. Van een collega heb ik er eentje te leen maar hij gaat meteen weer terug. Ik wilde m'n Popcorn Hour A110 erdoor vervangen, maar die staat weer terug onder m'n Sumsing Full HD LCD.

Het probleem is dat-ie problemen heeft met het geluid en beeld van HiDef video's. Het beeld van SD video (AbFab) in XviD is OK, maar de 720P Daily Show matroska's zijn niet gecentreerd noch beeldvullend. Het geluid is meestal niet te horen en als het er wel is hakkelend en krakend.

Pluspunt is wel dat er, anders dan bij de PCH, shortcuts gemaakt kunnen worden naar network shares, zowel Samba (Windows) als NFS. Ook reageert het ding sneller maar als hij niet goed afspeelt houdt het snel op. Uiteraard heb ik de laatste firmware erop gezet (r3582) maar afgezien van wat wijzigingen in het menu maakte het niets uit in het afspelen. Ik zal nog een ander exemplaar proberen maar ik heb weinig hoop. Wel raar, anderen waren erg enthousiast erover. Misschien zo'n WD geval?
Waarom zou je geen shortcuts kunnen maken op je PCH? Dat kan ik zelfs op mijn oude PCH A100, zowel naar SMB als NFS shares. (Instellingen, Gedeelde mappen, Bladeren, Toevoegen.)
Goeie review, heb al enkele van deze kastjes bij vrienden geinstaleerd, iedereen is dik tevreden.
Even over de firmware upgrade, hiervoor hoeft er geen netwerkverbinding te zijn.
Download de firmware via je PC, zet hem op een USB stick en plug de stick in de AC Ryann.
Nu kun je de upgrade uitvoeren vanaf de stick.
Perfekte mediaspeler.
Draaien er hier meerdere op een "mediaserver" met 5 TB aan uiteenlopende mediabestanden.
Zelfs bij tegelijkertijd met meerderen naar dezelfde film kijken geeft hij geen krimp.
Heb hiervoor uiteenlopende mediaspelers gehad van "Buffalo Linktheater" tot "Conceptronic" , maar geen een was zo lekker "Plug and Play" , want echt meer dan kabels aansluiten was niet nodig.
Ook de simpele maar doeltreffende interface werk prima.
En weet je wat, hij gaat zelfs mee op vakantie binnenkort.
Ik heb al een Mede8er staan, en aangezien ik toch alleen maar stream vanaf mn NAS heb ik er een PlayOn mini erbij gekocht.
Zelfde hardware in een kleiner kastje en goedkoper...
Na het aansluiten en firmware update toch teleurgesteld in de menu structuur en algehele look and feel, daar is de Mede8er toch een heel stuk sterker in, zeker met de laatste firmware update.
De PlayOn staat nu bij mn ouders en heb zelf nu 2 Mede8ers :)
Ik heb op mijn AC Ryan playon Mini (1) inderdaad de Mede8ter firmware gezet en dat werkt - vind ik - veel soepeler dan de AC Ryan firmware, mooiere layout ook. Die firmware is hier te vinden (beetje onderaan). Gecombineerd met Y2M (YAMJ-to-Mede8ter) werkt als een trein. Goed kijken naar de instructies over welke firmware je het 'heen' kan flashen. Uiteraard wel op eigen risico, maar ik heb voor mijn gevoel gegokt en ... gewonnen!

[Reactie gewijzigd door Draaksteker op 31 mei 2012 14:06]

En daarna de 'videowall' naar tevredenheid, te gebruiken met Y2M (YAMJ-to-Mede8ter)

[Reactie gewijzigd door Draaksteker op 31 mei 2012 14:08]

"Ben naar de bcc gegaan en heb de AC Ryan Play ON! HD mini gekocht (11-06-2010) voor 85 euro"

Ik liep net even bij BCC naar binnen en de prijs was 99,99 bij navraag gingen ze het checken en 85 euro zou nergens voorkomen.

Heeft iemand overigens deze vergeleken met een Western digital WD tv live?

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 17 juni 2010 18:04]

prijs is 99,99, maar als je bij bcc kan aantonen dat een product ergens anders (geen webwinkels) goedkoper is passen ze de prijs aan. Hij is bij computerland 88 euro.

Ze gaan dat niet zomaar doen, moet je even naar vragen. (zodra ze er een wifi-dongle bij doen dan is het niet meer hetzelfde product, maar die zat er bij mij net bij)
Die 99,95 is met wifi dongle volgens het krantje
Hmm wifi hoef ik niet, ik heb powerlan... Geen krantje hier helaas:( en op de site staat hij ook al niet 8)7 .
Hij is bij de webstore uit verkocht. Er staan er nog 86 over alle BCC filialen. Bel eventjes naar het centrale nummer als je wilt weten of het filiaal bij jou in de buurt er nog één heeft.

De prijs van 99,95 is inderdaad inclusief WiFi dongel van AC Ryan. Als je een artikel bij een concurrent van BCC (zie hun website voor een lijstje van concurrenten) dan krijg je het artikel in elk geval voor dezelfde prijs en soms (als de winkel de prijs nog niet had aangepast, en de winkel voorkomt in het lijstje op bcc.nl) ook nog eens 25% van het prijsverschil als extra korting. :Y)
Bedankt voor de tip ik ga het centrale nummer eens proberen. Concurent zagen ze dixons en dynabyte en daar stond hij voor 100 euro. Maargoed het personeel hier was niet zo snugger. De prijs van 99 euro vinden duurde alleen al een kwartier;).

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 25 juni 2010 18:16]

Kan hij ook gebruikt worden als usenet client?

Ik las namelijk iets op the interwebz dat het mogelijk moet zijn met plug on device, zie link
Kan er niet veel over vinden op het ac ryan forum..

edit; stom, zie net dat hier geen harde schijf in zit 8)7 nvm.

[Reactie gewijzigd door Laidback Luc op 3 december 2010 15:19]