Specificaties 40" Full HD LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

• Menu
  • Afwerking
  • Aansluitingen
  • Geluid

Minpunten

• Afmetingen afstandsbediening
  • Input lag in het menu van Media Play
  • Geen ondersteuning sommige MKV's
  • Korte voedingskabel
  • Analoge TV; redelijk veel ruis waar te nemen, en ghosting zodra je met de instellingen speelt tijdens snelle beelden (voetbal bijv)

Deze week (vrijdag 11-06-2010) deze TV aangeschaft. Aangezien ik niet wil gamen op een klein CRT tv’tje van 8 jaar geleden, heb ik een LCD tv gekocht, die ook nog eens van pas komt met het WK. Helaas heb ik geen foto’s van de doos, de installatie op de voet, of de instellingen die je kan/moet volgen met de eerste keer dat je de TV aanzet, mijn excuses. Deze review werd geproduceerd in een huis waar ook typ vouten worden verwerkt ;)

Het plastic zit nog om de voet
Klik op de foto om te vergroten

Verpakking
De 40C550 wordt aangeleverd in een redelijk stevige doos. Wanneer deze plat neergelegd wordt en je het plakband doorsnijdt, vouwt de doos met vier flappen open. Direct zichtbaar zijn de twee gesealde plastic zakken waarin zich de documentatie en onderdelen bevinden en de voet waarop het scherm komt te rusten. Hieronder is het beeldscherm te vinden tussen twee stukken piepschuim. Ook zit er een beschermfolie om de voet en om de gehele rand.
Hier heb ik helaas geen foto van gemaakt.

Accessoires
Het aantal meegeleverde onderdelen bij de 40C550 is genoeg om de TV aan te sluiten voor normaal tv kijken. Er zitten helaas geen HDMI kabels oid bij. Wat er wel bij zit is het volgende:
- Beeldscherm en de voet
- Afstandsbediening en 2 AAA batterijen
- Netsnoer
- Richtvoet
- ‘’TV Houder’’
- 8 schroeven
- Plastic snoerhouder
- Afsluitdeksel voor de onderkant (voor gebruik bij wandmontage)
- Schoonmaakdoekje
- 'Quick Setup Guide'
- Veiligheids- en garantiedocumentatie

Klik op de foto om te vergroten

Features
Deze Full HD TV met Crystal Look (Glazen rand om TV) is 50Hz, na 2 WK wedstrijden te hebben gekeken, is het helemaal niet zo hinderlijk en zie ik geen ghosting. De toetsen op de TV zijn touch sensitive, hiermee kun je onder andere het geluid mee bedienen, het menu kan openen, van kanaal wisselen, van input wisselen en de TV in stand-by zetten. Naar schatting kan de TV op de voet ongeveer 25 in beide (horizontale) richtingen worden gedraaid. De aansluitingen zijn voor mij voldoende:
- 4x HDMI
- 2x USB (Media Play, kom ik nog op terug)
- 1x Scart
- 1x Component
- 1x Composiet
- 1x VGA/D-Sub
- 1x Ethernet
- 1x PC/DVI Audio in
- 1x Headphone in
- 1x Digital audio out (Optical)
- 1x CI+ Slot

Installatie
Het monteren van de voet is vrij simpel. Eerst monteer je de richtvoet op de voet (Klinkt lekker logisch... ), deze schroef je vast met 5 schroeven. Vervolgens schuif je de ‘’TV Houder’’ in het scherm. Vervolgens schroef je de richtvoet (die al aan de voet zit) vast aan de TV houder die al in je TV zit.
Het meegeleverde netsnoer is vrij kort, hiervoor zou je een verlengsnoer nodig kunnen hebben. In mijn geval heb ik een stekkerdoos achter het kastje liggen waar de kabel lang genoeg voor is.

Zodra het netsnoer is aangesloten schakelt het toestel in en geeft de gebruiker via het Plug & Play systeem direct, na taalselectie, de eerste keuze tussen winkeldemo en thuisgebruik. Vervolgens kan de gebruiker een uitgebreid menu doorlopen om allerlei functies in te stellen naar eigen smaak. Wat ik wel prettig vond.

Gebruikservaring
Zodra je het toestel aan of uit zet, krijg je een melodie te horen, deze is uit te zetten ''Menu > Instellingen > Algemeen > Melodie'' (Bedankt, Tomf1) , verder klinkt hij wel vrolijk. Het menu is duidelijk en overzichtelijk. Als je de instellingen veranderd terwijl je TV kijkt, of een film op hebt staan, zie je meteen de veranderingen, helaas zit hier wel een kleine ‘’lag’’ in.

De afstandsbediening is langwerpig, en ligt best fijn in je hand, de volume knop is een grote blauwe knop aan de linker kant van de afstandsbediening, hierlangs zitten een aantal ‘’bobbeltjes’’ voor blinden. Het zelfde geld voor de knop om van kanaal te wisselen, ook hierbij zitten een aantal van die bobbeltjes. Het minpuntje is toch wel de lengte, maar ik denk dat dat gewoon een kwestie van wennen is.

Het geluid is beter dan dat ik verwacht had, uiteraard is het niet te vergelijken met een speakerset, maar heeft wel heldere klanken. In het menu zijn ook instellingen te vinden voor het geluid, zo zijn er verschillende pre-sets, waaronder eentje voor films, muziek en heldere spraak.

Over de beeldkwaliteit kan ik vrij weinig zeggen, aangezien ik geen andere 1080p toestel heb. En ik moet het op het moment doen met een SD-signaal. Films en foto’s zien er in mijn ogen wel erg goed uit. Ook tijdens een potje Modern Warfare 2 op de xbox zien de kleuren er schitterend uit. Over zwartwaarden kan ik niets zeggen, aangezien ik geen andere LCD TV heb om mee te vergelijken. De kijkhoek is ruim voldoende, zodat je niet helemaal recht voor de TV hoeft te zitten.

Media Play
Zoals vermeld kan je met Media Play en een USB stick / externe schrijf je films, foto’s van vakantie en je favoriete muziek afspelen. Zodra je een USB stick / externe schrijf aansluit, verschijnt er automatisch een menu met de optie om Media play te starten of een firmware-update uit te voeren. Zover ik geprobeerd heb kan je allen JPEG-afbeeldingen bekijken, MP3-bestanden afspelen en AVI/MP4 video’s bekijken helaas beschikt de TV niet over alle codecs, 2 van de 6 MKV's die ik geprobeerd heb werken niet. Gelukkig kwam Ravian18 met een tooltje om het wel werkend te krijgen. Inmiddels werken alle MKV's nu op mijn TV via media play. Het browsen naar bestanden is vrij gemakkelijk, al zit er wel even tussen voordat de TV daadwerkelijk op je afstandsbediening reageert.

[url=http http://farm6.static.flickr.com/5025/5622672728_7890744d0f_z.jpg]http://farm6.static.flickr.com/5024/5622680904_49b4278c9b.jpg[/url]

Ervaringen
  • Modern warfare 2 @ xbox 360: Via component en via HDMI geprobeerd ook heb ik met verschillende modussen gebruikt, waaronder de Game Mode.
    Geen merkbare inputlag, HDMI ziet er iets donkerder uit in de Game Mode dan component. HDMI is een stuk scherper bij elke modus.
  • WK: Zodra ik met het ruis filter begin te spelen, of met een andere modus dan Natural of Normal, begin ik toch wel ghosting te zien.
  • Films via USB stick: Zoals aangegeven, werken helaas niet alle MKV bestanden. Ondertitels worden netjes meegenomen als ze in de zelfde map staan en zelfde naam als het video bestand hebben.
De prijs/kwaliteit verhouding is erg goed te noemen, voor 500 euro heb je hem al in huis staan volgens de pricewatch! Het design is zeker erg mooi, strak en toch met mooi afgewerkte hoeken, ook het glazen randje om de TV heen vind ik erg mooi. Xbox 360? PC? PS3? Wii? Blu Ray speler? Aansluitingen zijn er genoeg te vinden op de 40C550 (oa 4x hdmi!).

Helaas is de afstandsbediening wel erg lomp, gelukkig wen je er wel aan na een tijdje. Ook is er input lag waar te nemen in het media play menu die overigens ook niet overweg kan met alle MKV bestanden. Ook is er ghosting aanwezig zodra je met de instelling speelt als je tv kijkt via (analoge) kabel. Ook is de voedingskabel vrij kort, ik heb geluk dat hij stroom krijgt via een stekkerdoos net als m'n 360, wii en DVD speler.

Ben zeker tevreden over de Samsung LE40C550.

Veranderingen aan review:
  • 12-6-2010: Kopjes vet gemaakt.
  • 12-6-2010: Afbeeldingen opnieuw geupload en geplaatst.
  • 13-6-2010: Foto van achterkant en touch knoppen opnieuw gemaakt, geupload en geplaatst.
  • 25-6-2010: Kopje ervaringen + Positieve en Negatieve eigenschappen aangevuld
  • 1-7-2010: Melodie uitzetten
  • 26-9-2010: Gemis van een conclusie verholpen
Voor vragen/opmerking/foto requests graag een DM ;)

• xbox 360
  • Mijn PC
  • Freecom XXS 320GB
  • Datatraveler 4GB
  • Windows 7

Heb jij ook een Samsung LE40C550?

Ok bedankt voor je reactie, nog een laatste vraag, heeft dit scherm in het donker erg veel last van clouding of backlight bleeding bij een zwart beeld ?
Ik heb hier gelukkig nog niets van gemerkt, zowel niet met een film via een USB stick als met normaal TV kijken (helaas, alleen analoog) of gamen (HDMI, component en composiet). Helaas merkte ik tijdens het WK wel wat ghosting zodra ik begon te spelen met het ruisfilter.

In ieder geval bedankt voor je vragen ;)
Ik wil deze misschien ook kopen voor m'n ouders. Twijfel alleen aan het rood wat op de tv zit. Op de ene foto is het veel duidelijker dan de andere. Zelf vind ik het niet zo mooi. Stoort het jullie?
Zoals hieronder gezegd word, het valt echt nauwelijks op. Voordat ik hem in huis haalde heb ik uiteraard ook gezocht naar plaatjes waar het best wel erg opviel, in ''unboxing video's'' viel het weer reuze mee, gelukkig stoort het echt niet. Je zou uiteraard ook een Its/scheer&foppen of een andere zaak waar showmodellen staan, kunnen opzoeken en naar een vergelijkbaar model kijken (Samsung LE xxC550).

@j0ren
Supervet!
Zodra we hier gaan verhuizen komt hij ook aan de muur te hangen :)

[Reactie gewijzigd door xPhantom op 5 december 2010 22:32]

Heb hem ook gehaald bij MM in Zwolle.
Wat een mooie TV zeg!
Rode rand zie je totaal niet!

Hiervoor een Sony 32D3000 100Hz(ook een neusje van de zalm)

Beeld is echt prachtig strak.
Ik zie geen verschil met 100 Hz tv's, of de veel duurdere!
Lag, clouding en ghosting zijn te verwaarlozen! (gamen)

Fijn dat er ook een mediaplayer inzit via het netwerk.
Dit werkt erg goed moet ik zeggen, zonder stotteren of hikken.
Nu geen dvd'tjes meer branden voor de gedownloade films.

Ziggo en Digitenne (modules)werken perfect, zonder haperingen.
Beeld lijkt iets strakker dan met de externe decoder van Cisco 8485DVB (HDMI)

Beeld staat op "normaal"
Daarna Monster DVD gedownload en de LCD er mee afgesteld, daarna nog iets bijgesteld op eigen voorkeur.
Wereld van verschil.
Is echt aan te raden.

Vraag:
Er is een software update uitgekomen blijkbaar op de Samsung website.
Alleen pakt de TV deze niet.
Wie weet presies hoe dat moet?
Inderdaad, erg fijne specs heeft deze TV.

Een software update heb ik nog niet uitgevoerd, maar voor zover ik gelezen heb moet je die update downloaden, op een USB stick zetten, dan in de TV stoppen (of het een specifieke USB poort moet zijn weet ik niet) en ''software updaten'' of iets in die richting kiezen in plaats van media play. Of het in een specifieke USB poort moet weet ik niet, maar het update en media play keuze menu heb ik altijd als ik mijn externe hdd in de usb poort aan de achterkant stop.

@Wim-Bart
Hopelijk heeft M.Klomp je geholpen, zelf heb ik namelijk geen ervaring met digitenne / ziggo (zoals ook vermeld in de review).
''Ziggo en Digitenne (modules)werken perfect, zonder haperingen.
Beeld lijkt iets strakker dan met de externe decoder van Cisco 8485DVB (HDMI)''
Goede review!

Ik heb zelf de tv ook, en ik krijg het maar niet voor elkaar om subtitles aan te zetten.

Weet jij misschien hoe dat moet?

Met vriendelijke groet,
Timo van Aagten
Als het een losse srt is, dan moet je hem dezelfde naam als het videobestand geven, bijvoorbeeld ''Film1.mkv'' en ''Film1.srt''. Vervolgens in dezelfde map zetten, hierna zou het moeten werken, anders eventueel nog even het ''SUBT.'' knopje indrukken.
Nette review!! _/-\o_
Heb de C550 al een tijdje op het oog en dus ook je review aandachtig doorgelezen.
Vanmiddag heb ik hem dan eindelijk besteld aangezien ik net te horen gekregen heb dat mijn oude tv niet meer gemaakt kan worden..

Je foto's doen het trouwens niet meer ondertussen, wellicht opnieuw uploaden?
Fixed ;)
Photobucket gaf aan dat ze druk bezig waren met het restoren van de userbase. Daar maar niet op wachten, en maar even tijd geinvesteerd in het plaatsen van de foto's op flickr. Heb nu ook mooi 2 docjes waar in de een de links naar photobucket staat en in de andere de linkjes naar de foto's op flickr :). Thanks voor het melden btw! En nog veel plezier met de TV, maar dat lukt vast en zeker!
Jouw review is erg netjes. Hoop foto's, niet allemaal even scherp, maar dat stoort niet. Kun je misschien na een poosje jouw ervaringen met de randapparatuur (xbox etc) erbij zetten? Dat is wat ik miste bij de verschillende review's toen ik een keuze maakte.

Succes en bedankt!
Een TV afstandsbediening met features voor blinden :p Wel leuke review voor de rest, en de fotootjes zijn zeker een plus.

[Reactie gewijzigd door MJ-Princeps op 13 juni 2010 12:20]

Ik heb deze TV in de 37 inch uitvoering (le37c530) 3 weken geleden bij de Makro aangeschaft (was in de aanbieding, €399 ex BTW). Bij mij speelt de TV een 720p MKV wel af ! Ik vind de beeldkwaliteit goed, maar niet zo goed als mijn andere Samsung LE40A552, terwijl dat model alweer wat ouder is.
Heb je iets gemerkt van input lag bij games (via HDMI, eventueel getest met verschillende settings/game mode)?

Ik vraag me af of dit een doorontwikkelde B550 is, of een toestel dat qua naam dat wel doet vermoeden maar eigenlijk onderhuids redelijk verschillend is.

Heb hem zien staan bij MM en hij trok toch wel mijn aandacht. Succes ermee.
@hmcowboy
Zodra ik tijd heb maak ik nieuwe foto's die scherper zijn. Deze review word zeker nog wel een aantal keer aangepast met eigen ervaringen. Want ik weet zeker dat ik nog niet alle functies heb geprobeerd waar de TV over beschikt. Maar zoals ik al zei, alles op zijn tijd :).

@cheapcharlie
Zou het aan de codec liggen? Ik heb 2 mkv's geprobeerd, aankomende week probeer ik nog wel een aantal MKV's (staan op dit moment niet op mijn harde schijf, wel bij een vriend).

@Pennu
Ik heb de xbox alleen via component aangesloten gehad, anders had ik geen geluid. Ben wel van plan om zo'n extra kabeltje aan te schaffen zodat je alsnog HDMI en geluid over tulpjes kan laten gaan. Maar met component heb ik geen input lag gemerkt, ook niet toen ik mijn PC via HDMI aan had gesloten. Bij beide heb ik niet aan de settings gezeten. Ik zal mijn ervaring nog wel posten met de game modus etc aan.

Edit 13-6-2010 20:14:
Xbox via HDMI aangesloten, game modus en standaard modus geprobeerd tijdens mw2 and gears of war 2. Ik merk geen input lag, de game modus is wel een stuk donkerder en heeft volgens mij ook minder mooie kleuren dan de standaard modus.

@ Iedereen
Bedankt voor het lezen & kritiek op mijn review. :)

[Reactie gewijzigd door xPhantom op 13 juni 2010 20:14]

1 2 3 ... 6