Tado Slimme Thermostaat V3+ starterkit (bedrade versie)

€ 179,-
Specificaties Modulerende Aan/uit thermostaat + app - Bekijk alle specificaties

Tado Slimme Thermostaat V3+ starterkit (bedrade versie) Review

Hansepansje 6 april 2020, laatste update op 6 april 2020, 981 views Product gekocht

Tado Slimme Thermostaat V3+ starterkit (bedrade versie)

De Tado voldoet aan mijn eisen dat het makkelijk zelf te installeren is en ik de verwarming op afstand kan aanzetten. Als je makkelijke installatie minder belangrijk vindt en liever een mooie thermostaat aan de muur wilt, zou ik voor de Nest kiezen.

Pluspunten

• Makkelijk zelf te installeren
  • Optie voor meerdere zones

Minpunten

• Goedkoop plastic uiterlijk
  • App niet heel gebruiksvriendelijk
  • Abonnement nodig voor sommige features

Kwaliteit Score: 2
Ik heb deze thermostaat nu een kleine 2 jaar in bezit. Hij heeft een aantal voor en tegens die ik toch even wilde delen.

Mijn reden om een slimme thermostaat aan te schaffen was dat ik niet meer in een koud huis wilde thuiskomen, maar al op afstand de verwarming wilde kunnen aanzetten. De keuze viel op deze Tado, omdat deze veel makkelijker te installeren is dan de Nest Learning Thermostat waar ik ook naar had gekeken. Versies van traditionele fabrikanten van thermostaten had ik minder vertrouwen in wat betreft gebruiksvriendelijkheid, beveiliging en ondersteuning in de toekomst.

Installatie was inderdaad eenvoudig. Er zit geen installatiehandleiding bij, maar je moet in de app of op de website selecteren welke thermostaat en ketel je hebt en krijgt dan een stap-voor-stap handleiding. Simpelweg thermostaat verwijderen, de nieuwe aansluiten. De thermostaat en bridge linken en het geheel werkt. Vervolgens moet nog wel het 'slimme' schema ingericht worden op de persoonlijke situatie.

De thermostaat zelf is een vrij goedkoop uitziend plastic ding met ledjes die maximaal drie karakters kunnen tonen. Dat betekent dat de huidige temperatuur in tienden van graden kan worden weergegeven, maar dat de doeltemperatuur alleen in hele graden kan worden weergegeven, omdat er ook een pijltje voor staat om aan te geven dat het de doeltemperatuur is. 21,4 ingesteld in de app wordt weergegeven als 21 graden en 21,5 wordt 22. Ook kun je de gewenste temperatuur op de thermostaat aanpassen, maar dus alleen in hele graden en dat zijn vrij grote stappen. Overigens lijkt de thermostaat niet heel accuraat de temperatuur te kunnen meten, want de mijne geeft zo'n anderhalve graad hoger aan dan andere thermometers die ik ernaast heb gezet.

De app ziet er mooi gedesigned uit, is alleen niet heel gebruiksvriendelijk. In tegenstelling tot de thermostaat zelf kan in de app de temperatuur in tienden worden aangepast. Dat is op zich prima, maar het is gepriegel om precies de gewenste temperatuur in te geven, doordat de slider makkelijk hoger of lager verschuift. Ook werken de meeste screens alleen in smalle portret modus, terwijl bijvoorbeeld het historische temperatuurverloop alleen in landscape werkt. Je zou verwachten dat it soort zaken over tijd gefixt worden, maar ik heb in de afgelopen 2 jaar geen relevante updates gezien. Irritant is ook dat voor bepaalde features, zoals geo-fencing een abonnement nodig is.

Heb jij ook een Tado Slimme Thermostaat V3+ starterkit (bedrade versie)?

Ik heb geen idee wat zo'n abonnement voor o.a. geo-fencing kost, maar je zou natuurlijk ook altijd kunnen kijken naar een IFTTT oplossing in combinatie met GPS data.

Zelf gebruik ik IFTTT voor het in- en uitschakelen van diverse apparatuur in huis die in- of uitschakelt wanneer ik thuis kom (met Wi-Fi verbindt) en weg ga. Om dit ook bij mijn vriendin werkend te krijgen, moet er gecontroleerd worden of een van ons beiden thuis is of beiden uit huis zijn. Hier gebruik ik een webhook (via https://apilio.herokuapp.com) voor binnen IFTTT. Kost 0,60 USD per maand.
Of een oplossing met bv Home Assistant.

Vond in eerste instantie het uiterlijk van de Tado wat minder 'tech' en mooi dan de Nest, maar een strak wit doosje aan de muur heeft ook wel wat.

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.