be quiet! BQT P5-520W-S1.3 Review

John2B 9 mei 2008, laatste update op 17 november 2015, 3.313 views

be quiet! BQT P5-520W-S1.3

Pluspunten

• Krachtig 500Watt (PFC Active)
  • Voldoende verschillende aansluitingen (20)
  • 2x fan max 28DB
  • Thermo control
  • Cooling loopt 3 minuten door na poweroff
  • Mooi design (hooglans zwart)
  • Kabellengte mooi lang voor grote kasten
  • Goed afgeschermde kabelbomen
  • Aan/uit schakelaar
  • 3 jaar garantie

Minpunten

• Kabellengte lekker lang maar niet voor kleine kasten
  • Geenaparte voedingslijnen
  • Niet modulair

Prestaties en stabiliteit Score: 3
- 24-/20-pin mainboard connection
- Extra VGA/HDD & PCI Express Protector
- Compatible to mainboard specifications ATX v2.1 & v2.2
- Compatible to mainboard specifications BTX v1.0a
- E-ATX Ready (Compatible to E-ATX dual mainboards, EPS 8-pin connection)
- Maximum stability, max. tolerance of 5% on +5V, +3.3V and +12V lines
- High-performance @ 12V: +12 Volt rail with particularly high power
- Active PFC
- 3 minutes follow-up for all PSU- and up to 3 case-fans after power off

Uitrusting en afwerking

De BeQuietis bijzonder mooi afgewerkt met een spiegelend hoogglans oppervlak wat chic aandoet. Niet dat ik die daarvoor zou kopen maar het oog wil ook "watt". Ook deze powersupply heeft een stabiele 12volt lijn, en is EPS compatible en dus 24Pins en een bijgeleverd verloop naar 20Pins. Voor de casemodders onder ons raad ik aan “operatie” handschoenen te gebruiken als je hem (de)-installeert

Wat je bij de “goedkopere” powersupplys wel eens ziet is besparing op een aan/uit knop, dat is bij de Bequiet niet het geval. Een logische aan/uit knop mis je pas als je eens een powersupply hebt gehad waar dat niet op zit. Hoogst irritant is het als je die ineens moet missen, hier kan je als powersupply fabrikant gewoon niet op bezuinigen.

12 volt-lijn met totaal 31 ampère en een max van 38 ampère is redelijk voldoende voor middelzware PC/server

Aansluitmogelijkheden
Je komt werkelijk om in de kabelbomen! Zelfs in mijn grotere Chembro SR107 had ik een beetje moeite om alles weg te werken. Je hebt daarentegen wel meer dan genoeg aansluitmogelijkheden (20). De ATX stekker is gemesht en is zowel ATX 2.0 compatible (dmv een handig verloopstekkertje). De normale molexen zijn getwist om overspraak zoveel mogelijk te verminderen.

Ook zit hier een aparte VGA/HDD & PCI-E VGA connector bij

Prestaties en stabiliteit
Niets anders dan lof over deze voeding, ik heb nu best een stroomverbruikende setup die de BeQuiet met gemak aankan. De voeding heeft zelfs nog wat overhead.

Je krijgt er een aantal velcro wrap bij, daarnaast ook een geshielde powerkabel die niet goedkoop aandoet

Geluidsproductie
De voeding is werkelijk onhoorbaar! Je twijfelt (vooral in het begin) of hij wel aanstaat. De fans worden aangestuurd dmv de temperatuur die de voeding produceert. Dus hoe meer Load hoe harder de fans gaan draaien. Dit brengt een groot voordeel maar ook ene belangrijk nadeel met zich mee.

Voordeel: de voeding is nagenoeg onhoorbaar
Nadeel: de warmteproductie loopt verhoudingsgewijs iets op, maar mijn inziens zeker niet problematisch.

Maximale geluidsproduktie met fan op volle toeren: 28DB

Warmteproductie en koelvermogen
Ik heb het idee dat de powersuplly nogal wat warmte produceert doordat mijn systeem ook aardig wat power vraagt. Mijn systeem betreft een Tyan K8WE 2895S dual opteron (CPU altijd 100%) 8x Western Digital 74GB 10K in 2x RAID5 op een Areca ARC-1260 en voor de rest een eenvoudige Video kaart en DVD Brander.

De exacte warmteproductie van deze voeding kan ik helaas niet opmeten, wel kan ik zeggen dat de lucht die achteruit de voeding komt toch wel binnen de categorie "warm" aanvoeld. Ik heb er het volste vertrouwen in dat ze bij BeQuiet het koelsysteem zo ontwikkeld hebben dat de voeding stabiel zijn werk kan doen. Maar verwacht niet met deze voeding je kast te kunnen koelen, deze voeding levert op dit gebied een gemiddelde bijdrage.

De BeQuiet is niet echt goedkoop, maar is elke euro meer dan waard. Als ik een voeding op dit moment moest aanraden zou ik een BeQuiet zeker kunnen aanraden

Data Sheet

Pricewatch

UPDATE: Juli 2007
FAN maakt sinds enkele maanden een vreemd aanlopen geluid, gaat steeds aan en uit met een inderval van een paar seconden. Heel irritant. Soms wel en soms weer niet.

UPDATE: Januari 2008
Bij aanzetten van de voeding is een zeer lage brom toon hoorbaar die na ongeveer 1 minuut is het weg, klinkt niet echt lekker..!!

UPDATE: Mei 2008
Server heeft een weekje uitgestaan, na het aanzetten voeding maakte een knetterend geluid (kortsluiting) na alle onderdelen losgekoppeld te hebben nogmaals aangezet...BLOFFFFF einde voeding kompleet ontploft...!! Er zit nog garantie op maar heb helaas niet z'n vertrouwen meer in dit merk, misschien niet terecht na ervaring met 1 produkt...!!

ik heb naar aanleiding van de bovenstaande ervaringen de waardering aangepast en dus lager beoordeeld.

Heb jij ook een be quiet! BQT P5-520W-S1.3?

Koeling die 3 minuten doordraait is mijn ogen geen positief beeld:

Dus de voeding zou niet goed werken wanneer hij direct wordt uitgeshakeld (de ventilatoren).
Zorgt dus voor meer stof e.d.
M'n servertje staat zeker z'n 15 uur per dag aan, dan zal die 3 minuten dat de fan "op halve snelheid" door draait niet echt zorgen voor heeel veel meer stof.

Ik heb deze voeding dan ook om o.a. die redenen aangeschaft. Als je systeem een uur of 15 per dag aanstaat en zoals bij mij de dual Opteron dus 15 uur op 100% CPU draait dan is het zeker mooi dat zodra je je systeem uitzet de koeling niet direkt welvalt maar dus nog even de restwarmte afvoert.

Nu heb ik "passief" gekoelde processoren op basis van het peltier principe en dus zorgt ook dat nog voor wat extra koeling nadat het systeem uitgezet wordt naast dat de case FAN's nog even doorlopen.
ik heb zelf deze voeding ook nu 2jaartjes
maar dat aanlopenprobleem heb ik niet

dat met dat nakoelen is niet alleen voor de voeding zelf
ook voor elke fan die direct is aangesloten of de 12v lijnen die daar speciaal voor aan zijn gewezen op de voeding
Maar wel voor minder slijtage aan de apparatuur. Best lekker als je pctje nog even word nagekoeld.

Maarja, aan elk voordeel zit zijn nadeel, en andersom.
Stomme vraag misschien, maar hoe meet je het aantal dB's. Met een dB-meter of kan het ook bij benadering met de combinatie goede microfoon, en een stukje software...

Verder, nette uitgebreide review. Ook klasse dat verandering van inzicht na enkele maanden ook nog gemeldt wordt.
Decibelmeters zijn hele prijzige dingen die je niet snel bij de lidl in de bak ziet liggen. Op de opleiding hebben we er twee en die zijn toch wel in de prijscategorie 10.000+ EUR. Wanneer je een referentiebron hebt zou je het met een microfoontje kunnen proberen icm met de nodige vergelijkingen. Geluidsmeten is een vak apart.

En ja dat ie nu ontploft is, is heel spijtig. Zat eraan te denken dit merk uit te proberen maar dat wordt toch weer Tagan, OCZ, Zalman oid.
Denk je dat die merken niet kapot kunnen gaan? Zolang er garantie op zit kun je hem gewoon retourneren. Waarom denk je dat ze garantie geven? Helaas zit er soms een maandagmorgen product tussen.

Mijn PC heeft een 500 Watt Be Quiet voeding en die draait nu al 4 jaar (+/- 23 uur per dag).

Dat over die 3 minuten doordraaien van de koelers en over stof aantrekken vind ik echt gezeur om niets. De koelers draaien ook bij normaal gebruik. Denk je dat ze dan geen stof aantrekken? 8)7
Het is puur voor gebruik om de warmte nog af te voeren na het uitzetten, waardoor de PC onderdelen langer meegaan. Niets mis mee!