Sitecom WL-153 (54Mbps, 4x 100Mbps, 1x 100Mbps) Review

Jazco2nd 27 maart 2006, 3.360 views

Sitecom WL-153 (54Mbps, 4x 100Mbps, 1x 100Mbps)

Pluspunten

• Goedkoopste Pre-N router met MIMO
  • redelijk snel in te stellen
  • uitstekend bereik

Minpunten

• traag!
  • verbinden met pc's duurt erg lang
  • interface soms traag
  • dit blijft helaas zo na de firmware upgrade

Beheerbaarheid Score: 4
Ik kocht deze router enkele weken geleden als vervanging voor de beruchte Medion router. Heb de Asus WL-500g op een ander adres dus kon redelijk vergelijken.

Dit is 1 van de pre-N routers. Het maakt net zoals alle pre-N routers gebruik van een techniek die in de opvolger van WiFI 11g, namelijk 11n zal zitten: MiMo (Multiple Input Multiple Output). Dit soort routers zijn te herkennen aan de 3 antennes (sommige 2). Ook de netwerkkaarten zullen meerdere antennes hebben.
Het voordeel van MIMO is dat er een effectieve snelheid van 35 Mbit/s zou zijn tov 18-25 Mbit bij de normale 11g routers.

Ik heb de snelheid niet getest, het bereik was wel erg goed.

MAAR
Ik heb de router teruggebracht en wel om de volgende reden:
Als je de pc en de router uit heb staan (omdat ze bijv. op 1 stekkerdoos zitten) en je doet ze beide aan, duurt het ERG lang voordat de pc (of het nou via kabel is of draadloos!) een verbinding kan maken met de router. Dit heb ik met 1 pc en 2 verschillende laptops getest, zowel met draad als draadloos.

Het probleem ligt waarschijnlijk bij het toewijzen van een IP adres aan de pc, dit gaat gewoon te traag. Mogelijk dat het probleem op te lossen is door vaste IP adressen in te stellen, maar dat is wat meer werk en vind ik niet nuttig.
Ook de interface werkt af en toe traag.

Als ik de pc aan doe wil ik gewoon direct kunnen werken, niet een minuut! het icoontje zien knipperen dat hij bezig is te verbinden..

Ik heb de US Robotics 805461 ( http://tweakers.net/pricewatch/120580 ) router gekocht, dit is geen Pre-N router, dus geen MIMO. Het bereik is nog steeds uitstekend, Hij maakt wel gebruik van een techniek waardoor de snelheid ook hoger zou moeten zijn dan normale 11g routers. Volgens mij is dit Afterburner.
hij heeft ook een USBpoort voor je printer. Maar hij heeft nog 2 voordelen:
Van alle routers die ik heb gezien (Sitecom, Medion, FujitsuSiemens, Asus en Linksys) heeft deze router van u.s. Robotics de BESTE en GEBRUIKSVRIENDELIJKSTE interface! Uniek!
Beveiliging en al, alles is zoo simpel voorgekauwd. Zelfs mijn moeder zou een draadloos netwerk kunnen opzetten mbv dit apparaat.
Bovendien kost hij op dit moment slechts 70 euro.
en 89 euro bij de MediaMarkt (a'dam).
Aanrader dus.
De Sitecom is duidelijk af te raden.

Heb jij ook een Sitecom WL-153 (54Mbps, 4x 100Mbps, 1x 100Mbps)?

Waarom zet je de router dan steeds uit?
Fabrikanten raden standaard aan het ding altijd aan te laten.

Als het aan het opstarten van je pc ligt zou het idd niet mooi zijn, maar de router moet gewoon opstarten, en dus moet die altijd aanblijven :)
Daarom vind ik dat een beetje een zwakke reden, want verder doet het apparaat het prima zeg je.
Hmm, ik vind de algemene beoordeling dan te laag. 1 minpuntje en al meteen zo'n lage waardering? Moet wel hoger kunnen vind ik
tja omdat jij te lui bent om je netwerk fatsoenlijk in te stellen meteen een lage score geven. Dat is toch wel erg zwak.