Synology DS620slim

Specificaties 6-bay NAS behuizing - Bekijk alle specificaties

Synology DS620slim Review

nospam_Z 28 maart 2020, laatste update op 24 juli 2021, 837 views Product gekocht

Synology DS620slim

Een 6 gleufs NAS, inwendig gelijk aan DS218+, specifiek bedoeld voor SATA SSD schijven. Verder is het een echte Synology, met de bedrijfszekerheid en software die we gewend zijn. Een 10GBe netwerkaansluiting had dit apparaat fantastisch gemaakt, Nu gewoon goed.

Pluspunten

• klein
  • snel
  • plek voor 6 SATA SSD
  • een Synology

Minpunten

• had misschien nog stiller gekund
  • geen 10GBe ethernet of PCIe
  • Niet goedkoop

Kwaliteit voeding Score: 5
In verband met (waarschijnlijk) hogere bedrijfszekerheid van SSD schijven heb ik deze NAS gekocht, als vervanging van de DS415+. Er zitten nu 6 SATA SSD in (2x2TB, 3xSSD 500GB, en een SSD 128GB als single volume). Die zat er eerst in als cache, maar een ssd cache voor ssd levert in de praktijk geen snelheidswinst. Plus als er een cache op ssd zit werkt TRIM niet, en dat verkort de levensduur van je ssd’s.
Installatie van de ssd is snel genoeg gedaan, evenals het bijprikken van extra RAM, hiervoor moet de bodemplaat even los.
Overzetten van de twee SSD uit de DS415+ was een piece of cake, de migratie-wizzard zet alles prima over.
Ook opzetten van de twee SSD 2TB in SHR liep prima, de parity check, waar de DS415+ nog een volle dag voor nodig had, was met ongeveer 1.5 uur klaar.

Het systeem is misschien iets minder stil dan ik had gedacht, je hoort de fan wel, uiteraard hoor je de schijven niet.
Deze 620slim heeft als basis de 218+, en werkt even snel en responsive. Qua performance dus helemaal niets te klagen. Alle packages werken zoals het hoort en ik ben er dus heel tevreden mee.

Jammer dat er geen mogelijheid is om naar 10GBE te gaan, synology is nog niet zo ver voor de thuis-NAS, Het was me echter nog niet waard om over te stappen naar de concurrentie die dat al wel hebben, meestal gaat dat dan overigens ten koste van de CPU,

Toevoeging per september 2020: Twee keer heb ik een issue gehad dat het systeem uitschakelt ivm een te hoge temperatuur van de SSD (Kingston). Nu staan deze A400 niet op de approved list van Synology, maar ik had deze toch niet aan zien komen: Een SSD wordt bij piekbelasting, warmer dan een HD. Bijvoorbeeld bij een parity check kan de termperatuur van de Kingston A400 70 graden worden. Geen probleem voor de SSD. Op basis van de settings file van Synology schakelt de NAS echter al uit bij schijftemperatuur van 63graden. Hierbij zie je in mijn ogen dat de NAS nog niet 100% getweakt is voor SSD. Het SSD wattage is namelijk heel laag en overige componenten van de NAS zullen niet een probleem hebben met de tijdelijke warmte in de disk.
Het kan worden opgelost door een aanpassing in de temperatuur settings file op de Synology, of door kopen van bijvoorbeeld Samsung SSD schijven. die worden in dezelfde nas niet veel warmer dan 55 graden.
Ik heb ervoor gekozen de behuizing van de Kingston A400 te perforeren en wat pasta van een cpu koeler tussen de alu behuizing en de chip aan te brengen. Daarmee zakt de temperatuur van de SSD 3 graden en dat lijkt precies genoeg.

Heb jij ook een Synology DS620slim?