TP-Link AX3000 Whole Home Mesh Wi-Fi System Deco X60 (3-pack)

Specificaties WiFi-ax • 2-poorts switch (max 1Gbps) - Bekijk alle specificaties

TP-Link AX3000 Whole Home Mesh Wi-Fi System Deco X60 (3-pack) Review

Phyc 27 maart 2020, laatste update op 20 april 2020, 14.607 views Product gekocht

TP-Link AX3000 Whole Home Mesh Wi-Fi System Deco X60 (3-pack)

Dit lijkt me een prima product, zo op het eerste gezicht, maar kan niet beoordelen of het de hogere prijs waard is ten opzichte van andere mesh units van TP-Link. Het geadverteerde bereik lijkt me echter vergezocht (650 m2).

Pluspunten

• Simpel in gebruik
  • Overal snel internet
  • WiFi backhaul lijkt goed te werken

Minpunten

• Beperkt in mogelijkheden qua setup via iOS app
  • Bereik minder goed dan ik had verwacht

Beheerbaarheid Score: 2
WLAN-bereik Score: 4
Disclaimer: dit is de eerste keer ooit dat ik ergens een review van schrijf, maar aangezien ik de reviews van andere mensen erg waardevol vind, is het tijd om wat terug te doen (aangezien van dit product nog geen user review is).

Heb deze set gekocht omdat ik al langere tijd mijn WiFi setup wilde vervangen (Asus RT-AC66U als main en Asus RT-N66U in AP) maar wilde wachten op een WiFi6 set.

Na enig onderzoek en vergelijk leek de TP-Link Deco X60 het beste te passen bij wat ik wilde qua prijs/kwaliteit, en heb deze set inmiddels in gebruik.

Verpakking
De verpakking is netjes, de verschillende hubs zijn middels piepschuim van elkaar gescheiden, en iedere unit is aan de zware kant (gok ongeveer 1kg per stuk).

Instellen
Het instellen gaat bijzonder makkelijk middels de mobiele applicatie, hoewel deze verder behoorlijk beperkt is qua mogelijkheden (zeker in vergelijk met de Asus web interface). Rondom app en bediening refereer ik graag naar deze review:https://tweakers.net/prod...co-m9-plus-v1-3-pack.html

De units heb ik op drie plekken staan: meterkast, woonkamer, en zolder. De woonkamer is wellicht wat overbodig, en ik had aan 2 units ook voldoende gehad. Het extra bereik in de voortuin is echter mooi meegenomen.

Bereik
Qua bereik van de unit in de meterkast is het eigenlijk niet of nauwelijks beter dan de Asus (hoewel ik hier geen betrouwbare metingen van heb), echter is de snelheid wel fors hoger. Metingen heb ik gedaan middels de WiFi test app van Ziggo (bij gebrek aan beter), en kom op vrijwel alle plekken in huis op 200 Mbps uit. In de oude situatie was dit op plekken als woonkamer en slaapkamer rond de 80 Mbps, en het verschil is in de praktijk duidelijk merkbaar.

Snelheid
Wanneer ik via de app van TP-Link internetsnelheden meet, is het op iedere relevante plek, van woonkamer tot slaapkamer tot zolder, altijd 250 Mbps, wat ook het limiet is van mijn abonnement. In mijn setup heb ik wel beschikking over ethernet backhaul voor zowel zolder als woonkamer (en ja, waarschijnlijk waren er betere en goedkopere oplossingen geweest, maar ik kies in deze voor gemak), maar gebruik ik de wireless backhaul. In de setup heb ik maximaal 1 hop, want beide secundaire units maken verbinding met de meterkast. Met 1 hop blijft de snelheid overal hoog, en vooral op zolder is het vele malen beter dan via de AP oplossing voorheen.

Ik ben benieuwd naar een professionele review, want ik gok dat voor mijn situatie een goedkopere mesh-set van TP-Link ook prima had gewerkt.

Ondanks dat ben ik er prima tevreden mee, hoewel ik de prijs wat aan de hoge kant vind.

Update 20-4-2020 (na vier weken gebruik):
Praktisch gebruik is echt top in vergelijking met mijn vorige situatie, wat dat betreft ben ik 100% tevreden met de aankoop. Kritiekpunt blijft dat een goedkopere set wellicht dezelfde tevredenheid had gebracht.

Extra afbeelding toegevoegd met meting via Ziggo Wifi-app. Gemiddelde snelheid zit op ongeveer 200 mbps, met dichtste bij router op 310. Outlier is meting op de slaapkamer, die komt op 27 mpbs, ondanks dat de praktijk hier prima is en er ook gewoon gestreamd kan worden. Ik gok dat de boosdoener het switchen tussen hubs is, en dat er voor een sub-optimaal punt is gekozen. Andere outlier is de zolder 1, eerste meting geeft 101 mbps en hoge ping (135 ms), tweede meting daar geeft 135 mbps en 29 ms ping.

Conclusie daaruit is min of meer dat je wat tijd moet geven voor het switchen tussen hubs. Verder kan hier de plaatsing beter, want tussen de hub in de meterkast en woonkamer zit er veel overlap. Echter ben ik te lui daar iets aan te doen, aangezien het zo prima werkt.

Heb jij ook een TP-Link AX3000 Whole Home Mesh Wi-Fi System Deco X60 (3-pack)?

Leuke review, kort, bondig doch informatief.

Mijn ervaring met tp-link routers is tot nog toe dat ze vaak instabiel zijn (vastlopers, wisselende wifi verbinding) en de gebruikers interface nogal simpel en houtje touwtje aanvoelt. Vaak een goedkope uitstraling. Kan je voor deze units daar iets over zeggen?

Overigens 1 kilo per unit best zwaar, waar is dat voor nodig?

Veder qua prijs... 3 mesh units voor 400 euro, een ASUS losse router met ax wifi kost al zoveel :)

Qua bereik vind je het wat tegenvallen, hoe gaan de units om met de wifi channels, kiezen ze lege kanalen, of is er veel overlap (zowel op 2,4 als 5Ghz)? Inssider is een tool om dat makkelijk te bekijken met een laptop. Daar kan je ook de signaal sterkte meten op de plek dat je staat.

[Reactie gewijzigd door mjl op 8 april 2020 20:47]

Na inmiddels vier weken kan ik er iets meer over zeggen: gebruikersinterface is beperkt (zoals alle reviews over TP-Link apparaten aangeven), en een tikkie instabiel. Heb in de afgelopen vier weken in totaal vijf keer meegemaakt dat apparaten hun wifi verbinding verloren (2x Xbox, 1x TV, 2x iPad).

Qua praktijkgebruik moet ik mijn mening wel iets aanpassen, want het is echt een enorme verbetering ten opzichte van mijn vorige opstelling. Qua bereik is het niet veel beter dan mijn vorige router, maar ook zeker niet slecht. Het switchen tussen hubs werkt wel top, bijvoorbeeld wanneer ik met laptop al skypend naar boven loop, lijkt deze geen moment verbinding te verliezen.

Wat betreft keuze van kanalen: volgens Inssider zijn de kanalen hier nauwelijks bezet, en zijn de hubs ingesteld op kanaal 4, waar verder niets op zit. Signaalsterket staat op -55 dBm op 2.4 ghz, en -59 dBm op 5 ghz. Daarbij zit er 13m tussen hub en laptop, in een vrije ruimte.
Ik heb deze set toevallig zelf ook een aantal weken in huis.

Performance is nogal wisselvallig.
De mainhub staat bij mij in de meterkast, 1 secundaire in het trappenhuis op de eerste verdieping en 1 secundaire op de keukentafel.
Overal haal ik nu tussen de 90 mbps en 250 mbps qua snelheid over de wifi (van zolder tot terras buiten).
Als ik echt meer snelheid nodig heb dan plug ik mijn laptop met een ethernetkabel in de hub die op de keukentafel staat, dan haal ik 860mbps (volgens speedtest.net).

Setup van de router is minimaal, verwacht geen uitgebreide mogelijkheden zoals bij een asus router.
I.P.camera`s via verschillende poorten forwarden en werkend krijgen kost flink wat tijd.

Als ik iets stream via kodi (nvidia shield) over een bekabeld netwerk van een externe server krijg ik vaak de melding dat netwerk snelheid van de bron te laag is (wat hiervoor niet het geval was).

Wifi netwerk valt af en toe weg en is niet meer zichtbaar op mijn laptop (ipads, telefoons e.d hebben dit niet).

Kortom het is een veel belovend setje maar ik heb af en toe het gevoel dat ik een beta tester ben van deze hard en software.
Performance is inderdaad iets wisselvallig, ik ervaar af en toe disconnects met sommige apparaten (zie reactie hierboven). Met telefoon, laptop, en nieuwe iPads echter nog niet tot nu toe.

Qua snelheid geeft de meting in de app, geen idee hoe betrouwbaar, overal aan dat het 250 mbps is, wat mijn maximale internetsnelheid is. Denk dat meer professionele reviews moeten laten blijken of deze set echt een upgrade is ten opzichte van AC routers.

Instellingen zijn inderdaad heel beperkt, hopelijk komt daar ooit nog verandering in. Aan de andere kant is first time use setup wel heel simpel en makkelijk.

Je punt over streamen herken ik niet; mijn televisie zit op de wifi, en als ik stream vanaf de NAS is dat zonder schokken oid.
Over de snelheidsmeting in de app, die laat alleen de snelheid zien van de "master" deco. Dus niet de snelheid naar je telefoon.
Ik heb deze set nu ruim 2 maanden staan. Alles bedraad aangesloten met nieuw getrokken CAT6 kabels en een TP-Link TL-SG108E switch.
Werkt zeer stabiel, op mijn iPhone 11 Pro Max haal ik rond de 550 mbps up en down (bedraad 942 mbps up en down via netrebel glasvezel).
Is al een keer een update geweest, dat ging zonder enige moeite en instellen van port forwarding en vaste IP adressen gaat erg simpel via de app. Verder weinig poespas, gewoon wat je als gemiddelde gebruiker nodig hebt.
Hiervoor had ik VDSL en 2 🍎 AirPort expresjes, die deden het altijd goed maar toen ik nog VDSL had en deze nieuwe DECO X60’s (de laatste dagen vóór ik glasvezel kreeg) merkte ik gelijk veel snellere reactietijden, nog stabielere verbinding en qua instellen ongeveer hetzelfde gemak 😁.
Inmiddels weer een hele tijd verder. Veel thuiswerken en veel gevraagd van de verbinding, maar nog altijd 100% tevreden. Het werkt hier, met alles aangesloten zoals hierboven beschreven, echt perfect. Heel stabiel, geen enkele keer hoeven resetten of andere gekkigheid. Ze doen het gewoon nog altijd prima. Bij mij staan werken ze wel als router, misschien dat het anders is als je ze in brugmodus als access point gebruikt.
Anyway, dit even ter info 😁
Je moet de snelheid niet in de app meten, deze meet onafhankelijk van waar je bent de snelheid naar je hoofdunit. Gebruik de speedtest app
Ik heb hem nu een week of twee, iedere keer als ik op mijn app kijk heeft hij slechte verbinding en moet hij eerst verbinding maken (soort van error, die in mijn optiek geen error is want als ik op zoek klik, zie ik de router gelijk). Verder heb ik de main unit in de woonkamer staan, eentje in de gang en één op zolder. Als ik daar Speedtest doe haal ik echt heel goede snelheden tot bijna de snelheid beneden (Heb een ziggo 250mbit abo en dat haalt hij ook) maar bijv MS Teams verbinding is écht serieus een draak, heel veel wifi verbindingsproblemen, storingen, opnieuw aanmelden etc? Iemand een idee? Heb de QoS al vol op streaming en surfen staan, rest allemaal laag. High priority aan onze laptops gegeven. We werken allebei thuis, het aantal calls bepaald wie er op zolder gaat zitten ;-)... Zou het nog helpen om de hoofdunit in de meterkast te zetten, eentje in de woonkamer en de ander op zolder? Of zou dat niet uit maken?
@Tig3r
Ik heb alleen een router van TP-LINK, de Archer AX50.
Zodra ik met QoS of prioriteiten ga werken gaat het helemaal mis met wifi snelheden.

Gewoon alles op normaal en overal en op elk apparaat topsnelheid.

Hoop dat je er iets mee kan

Mvrgr.

Nossie