U.S. Robotics USR805416 (100Mbps, PCI) Review

usgaap 26 maart 2006, 2.998 views

U.S. Robotics USR805416 (100Mbps, PCI)

Pluspunten

• Goede ontvangst (meer de router?)
  • Duidelijke interface

Minpunten

• Instabiele verbinding
  • "NMI or Non-Parity Error" in Windows bij afsluiten
  • Geen Linux-ondersteuning van US Robotics
  • Slechte driver-support

Inhoud
Ik heb deze Wireless PCI-Card sinds juli 2005 in bezit op aanraden van Norrod. In de doos zitten de kaart, een installatie-CD en een boekje met de uitleg en garantie. Op de CD staan behalve de driver ook nog een trial-versie van Norton Firewall (90 dagen) en een downloadmeter.

Installatie
De installatie ging probleemloos, in combinatie met Windows XP Professional NL. Gewoon de kaart in een los PCI-slot drukken. Na een herstart herkent Windows de kaart en vraagt of het een niet-WHQL gecerticiceerde driver mag installeren. Dat was iets wat mij verbaasde, waarom was de driver niet gecertificeerd?

Interface
Na installatie verschtijnt er een icoontje die aangeeft of de kaart ontvangst heeft en of-tie verbonden is. De interface is duidelijk en sober, niet teveel poespas. Je kan aangeven op welke snelheid de verbinding wil zetten, van 1 tot 125 Mbps en met welke beveiliging, WEP of WPA of geen.

De computer staat op 6 meter afstand van mijn Access Point en de ontvangst is (als de kaart het doet; hierover meer) prima. Er zitten 3 muren tussen en dat deert niets.

Gebruikerservaring
Ik heb deze kaart nu inmiddels geprobeerd met een aantal wireless routers op verschillende snelheden en de ervaringen zijn ronduit droevend. Uit nagang op verschillende fora blijkt dit te liggen aan de kaart en niet de router, in dit geval een SMC en Sitecom router. Mijn probleem is dat de verbinding er na een aantal minuten, en soms uren, uit klapt. Herhaalde verzoeken om opnieuw contact te maken met de Access Point resulteren in de melding dat die niet meer gevonden kan worden?

Na het afsluiten van Windows kreeg ik keer op keer een blauw scherm met de melding "NMI or Non-Parity Error". Navraag hiernaar op fora bleek wederom uit te wijzen op een fout van de PCI-Card. Dit heb ik gecontroleerd door de kaart eruit te halen, de foutmelding was verdwenen. Aangezien op de support-pagina van US Robotics van beide foutmeldingen melding van wordt gemaakt heb ik geprobeerd de driver ervan te upgraden. Dat lukt maar de beide foutenmeldingen zijn niet verdwenen. De laatste driver-update dateert overigens van april 2004, ook geen pluspunt.

Ik heb geprobeerd de snelheden van de kaart naar beneden te halen bij het verbinden. Dat lukte maar had geen resultaat op de kwaliteit van de verbinding.

Ik heb de bij het verbinden van de kaart de WEP-beveiliging aan en uit gehad, ook dat had geen effect. Een kanaal-verandering had ook geen effect (standaard bij mij 11). Datzelfde geldt voor het aan- en uitzetten van de Wireless Zero Configuration-service in Services. Sterker nog, op gezette tijden neemt Windows de verbinding over terwijl het icoontje van USR het laat afweten. Ik kan dan nog wel internetten.

Linux
Ik heb geprobeerd daarna de kaart te installeren onder respectievelijk; Fedora 3, Fedora 4 en Suse 10. Aangezien de kaart niet standaard ondersteund wordt onder Linux heb ik hier Driverloader voor gebruikt. Dat komt omdat de USR805416 gebruikt maakt van de ACX111 chipset.

Alleen Suse 10 herkent de kaart out-of-the-box, onder Fedora 3 en 4 heb ik uiteindelijk de firmware gebruikt van de website van www.houseofcraig.net (gezien de ACX111 chipset).

Uiteindelijk heb ik de kaart aan het werk gekregen onder Fedora 3 met behulp van de drivers van Craig. Dit resulteerde in de meest stabiele verbinding tot nu toe. Ander pluspuntje is dat de kaart een goede ontvangst heeft.

Al met al jammer. Ik heb veel moeite gedaan om de kaart aan de praat te krijgen, onder verschillende besturingssystemen met verschillende firmware versies en verschillende routers, met en zonder beveiliging. De verbinding is instabiel en ik krijg constant Windows-errors. De AP wordt niet herkend en ik kan niet internetten. Jammer van een "kwaliteits-product" van ¤49,50 (in mijn geval). Mijn advies is: ga voor een Prism, Atheros of Orinoco chipset en vermijd de US Robotics 805416.

Heb jij ook een U.S. Robotics USR805416 (100Mbps, PCI)?

Ik heb een sitecom Wireless en geeft ook een niet-WHQL gecerticiceerde driver .
Eigenlijk snap ik dat ook niet helemaal goed.
Je zou toch zeggen dat ze de meest recente WHQL gecerticiceerde driver op cd mee zouden geven. :?

Bij jij er nog achter gekomen waarom dat is ?

Voor de rest erg nette en duidelijke survey. ;)
Een fabrikant kan zijn driver door MicroSoft laten certiviceren. MS zal de driver testen en indien die goed is bevonden certificeren.

Op zich mooi, maar helaas zal MicroSoft dit niet gratis doen. Er zal een flink bedrag voor moeten worden betaald en dat zal niet mis zijn. Dat zal onder andere een reden zijn dat niet alle fabrikanten hun driver laten Certificeren door MS.

En als de driver door de fabrikant voldoende is getest zal dat ook niet altijd nodig zijn.
Ik weet, en kan me voorstellen dat het certificeren veel geld kost. Maar US Robotics is een groot bedrijf met veel geld. Daarnaast staat het niet netjes tijdens installatie (algemene indruk) en kan het mensen met minder ervaring afschrikken.
Dat is dus juist wat MS wil, dat het consumenten afschrikt en dat bedrijven juist daarom kiezen voor WHQL zodat MS geld kan verdienen.

Je kan dit trouwens gewoon uitzetten in Windows want het is erg irritant en eigenlijk gewoon onzin, de melding die je krijgt zegt namelijk absoluut niets over de stabiliteit van de stuurprogramma's, al lijkt dat wel zo.