Seagate Expansion Portable 4TB Zwart

Specificaties 4TB 2.5" HDD met USB 3.2(G1) - Bekijk alle specificaties

Seagate Expansion Portable 4TB Zwart Review

leonbong 24 maart 2020, laatste update op 22 maart 2021, 2.107 views Product gekocht

Seagate Expansion Portable 4TB Zwart

Ik heb 2x deze 4TB gekocht voor toepassing in NAS heerlijk koel zijn ze. Update maart-2021: Helaas gaan ze toch snel kapot (+/- 2,5 jaar) in een NAS dus mooie externe schijven, maar niet geschikt voor een NAS-toepassing waarbij ze 24/7 aan staan.

Pluspunten

• Normale sata3 intern
  • 4TB
  • Goedkoop
  • Best snel in mijn NAS

Minpunten

• Seagate, de tijd zal het leren
  • Geen garantie
  • Mogelijke levensduur

Ik heb 2x deze 4TB gekocht voor toepassing in mijn NAS heerlijk koel zijn ze.
Ik weet dat er normale seagate barracuda in zit in tegenstelling tot WD heeft deze drive intern gewoon een sata3 aansluiting.

Een losse 2,5 inch 4TB Seagate is duurder dan deze in behuizing maar de behuizing heb je er zo af. Echter deze behuizing is met plastic clips uitgevoerd die direct breken dus zijn terug in behuizing te plaatsen.

Beide pas ik toe in raid1 in mijn qnap nas, deze schijven zijn heerlijk stil en heel koel 34 graden.
De doorvoer snelheid is niet heel veel lager dan mijn Toshiba N300 4TB 3,5 inch, zoeksnelheid waarschijnlijk wel iets.

Seagate Barracuda 4TB 2,5 inch 135 MB/sec iops 94 (bj 2019)
Toshiba N300 4TB 3,5 inch 192 MB/sec iops 175 (Bj 2019)
Hitachi ultrastar 7k3000 2TB 3,5 inch 140MB/sec iops 114 (Bj 2011)
Allemaal gemeten door Qnap-nas tool
Het aantal iops ligt duidelijk lager maar voor de toepassing multimedia bestanden maakt dat geen bal uit.

Onderstaand foto gemonteerd op Qnap caddy wel een stuk dikker dan normale laptop schijf.

Ik ben tevreden!
Nu heb ik in mijn NAS
raid1 (4TB Netto) 2x4TB 2,5 inch
raid5 (4TB Netto) 2x2TB+1x4TB 3,5 inch (ik moet nog 2x2TB Hitachi vervangen N300)
De levensduur ja dat wel iets, want de schijven zijn hier niet echt voor bedoeld.

Edit Feb-2021: Heb ik nooit vermeld in de review maar het zijn wel SMR schijven, dat wist ik wel bij aanschaf.

Edit Mrt-2021: Twee dagen terug gaf de NAS een storing op één van de inmiddels drie 4TB-2,5 inch schijven, het is de oudste de nas kan hem niet meer benaderen. De schijf ratelt ook raar, verwijderen en herplaatsen heeft geen positief resultaat.
Conclusie schijf is overleden naar 700+ dagen toch wat teleurstellend. Omdat ik al eerder één schijf heb gehad die tijdelijk weg was uit de raid5 van drie 4TB 2,5inch schijven.
Besloten dat dit niet stabiel genoeg is, daarom besloten om te stoppen met deze schijven in de NAS.

Als oplossing twee 4TB (MG04) Toshiba's gekocht zodat ik in de andere raidset (2x2TB Ultrastar +1x4TB N300 => Netto 4TB opslag).
De twee 2TB schijven kan vervangen voor 4TB schijven waardoor ik genoeg opslagruimte heb en de raid-set van 2,5inch schijven kan uitfaseren.

Eindconclusie maart-2021
Helaas is de levensduur van deze 2,5inch schijven niet goed genoeg, in mijn optiek om toe te passen in een NAS.
Deze raid-set (3x4TB 2,5inch) heeft één keer het verlies van één schijf gehad waarbij het herplaatsen van de betreffende schijf het heeft opgelost echter nu is toch een schijf overleden na iets meer dan twee jaar.
In twee jaar tijd twee keer een storing aan de raidset dat is te vaak in mijn optiek dus daarom vind ik ze toch ongeschikt voor NAS gebruik.
Ik heb namelijk ook andere raid-set van schijven die in 10 jaar tijd één storing heeft gehad waarbij een schijf was overleden.

Heb jij ook een Seagate Expansion Portable 4TB Zwart?

Iemand anders noemt dat de schijven te traag zijn voor films met 1080p of 4k resolutie, heb je hier ook last van?
Nee gaat snel zat voor lezen/afspelen.
Ik gebruik ze natuurlijk wel in eennas hoe ze in de usb behuizing presteren geen idee.
Bijna een jaar verder...
Draait alles nog naar behoren? Geen gekke smart waardes?

Ik heb net een WDred moeten vervangen, die dingen gaan bij mij steeds 2 jaar mee, best prijzig steeds zo. Dit lijkt me wel wat om er af en toe een te vervangen. Daarnaast een stuk zuiniger.

[Reactie gewijzigd door rinkel op 31 januari 2021 15:06]

Ik heb er inmiddels 3x4TB in raid5.
Ik heb een Qnap en die voert scrubs uit maar ook periodieke snelheidsmetingen.
Als scrub en snelheidsmeting toevallig gelijktijdig plaats vinden, dan krijg ik een melding dat schijven erg traag zijn de scrub is overigens wel succesvol.
De scrub duurt wel erg lang ruim 15 uur voor 3x4TB raid5.
Misschien moet ik maar eens de wekelijkse snelheidsmeting uitzetten, het wordt toch niet sneller.

Ik heb ook één keer gehad dat om mysterieuze reden een van de schijven uit de array zoek was. Dit kan geen stroomstoring zijn geweest want de nas hangt aan een UPS.
Array is toen succesvol hersteld en het is nooit meer voorgekomen.

SMART waardes zijn allemaal goed volgens de Qnap zelf.
1 disk 600+ dagen actief
1 disk 500+ dagen actief
1 disk 150+ dagen actief

Ik moet zeggen dat ik deze raid array van schijven alleen gebruik voor niet kritische data uit voorzorg en ook geen data die elke dag veranderd. Deze data is bij weg=pech.

[Reactie gewijzigd door leonbong op 1 februari 2021 09:32]

Jazeker dit zijn smr-schijven maar dat wist ik bij aanschaf al.
Daarom oorspronkelijk alleen ingezet als raid1 en daarom meng ik ze ook niet in een raid-array met andere schijven.
Inmiddels wel als raid5 ik heb er een derde bij3x4TB
Omdat ze smr zijn gebruik ik ze alleen zoals vermeld voor multimedia bestanden.
Muziek/Films/enz

Eigenlijk dus alleen bestanden die praktisch nooit wijzigen.
Ik de gebruik deze schijven dus niet voor bijvoorbeeld word/excel bestanden bijvoorbeeld.

Ik gebruik ze wel voor de time-machine backup van één mac.
Daarnaast ook voor de windows-systeem backup die één keer per week wordt uitgevoerd.
Maar ik schat de kans op de computer defect gelijktijdig met dit raid-array defect als nihil dus dat risico neem ik.

[Reactie gewijzigd door leonbong op 7 februari 2021 10:04]

Dank voor je reactie. Ja ik heb sinds een paar dagen een seagate backup hub plus 6TB. (moet nog review schrijven.) ;)
Maar ik ben er niet echt tevreden over, ik vermoed dat het aan de smr ligt.. performance daalt gigantisch na wegschrijven van grote hoeveelheid data. (naar 1mb per sec). Ik vroeg me af of jij met smr daar ook last van hebt? (ubuntu / win10+ / raspbian)
Zo’n hub plus is toch 3,5 inch schijf? Die kan gewoon cmr zijn of smr.

Maar een 2,5 inch schijf van >2TB is eigenlijk altijd een smr schijf. De schijf die ik bespreek is een 2,5inch 4TB schijf.