AMD Geode NX 1750 (S-A, 1.4GHz, 256KB, 266MHz FSB, 14W) Review

No13 25 maart 2006, 2.382 views

AMD Geode NX 1750 (S-A, 1.4GHz, 256KB, 266MHz FSB, 14W)

Pluspunten

• PowerNow (800 of 1400 mhz afhankelijk van belasting)
  • Snelheid vergelijkbaar met XP 1600+
  • Lager stroomverbruik (niet zozeer bevestigd door het totale systeem verbruik maar wel door de lagere temperatuur)

Minpunten

• Niet ondersteund door ieder moederbord

Algemeen
Voor ik deze CPU ging kopen heb ik op GoT en Google gezocht naar mensen welke ervaring hadden met deze processor. Snel bleek dat 1 van de meest voorkomende problemen bij het moederbord lagen. Deze moet namelijk de lage voltages ondersteunen waarop de processor het beste draait.

Bij de verschillende webshops waar ik had rondgekeken boden ze meestal bundels aan van mobo + cpu + koeler. Omdat ik ook geen duidelijk overzicht tegen ben gekomen welke moederborden wel en niet goed overweg kunnen met deze CPU heb ik ook uiteindelijk gekozen voor een bundel. Mijn bundel bestond uit:
- PcChips M848A
- CPU AMD Geode NX 1750
- Een of andere lawaaierige socket A koeler

Het moederbord detecteerde in eerste instantie een AMD Athlon 1200+ maar nadat ik de goede instellingen in de bios had gemaakt (ddr geheugen liep ook maar op 266 ipv de 400 wat het aankon) geeft hij nu bij de post netjes AMD Geode NX 1750 aan.

Performance
De Geode vervangt in mijn setup een oudere Athlon 900 en naar schatting zal de geode 100 tot 200 % snelheidswinst opleveren. Hij is zoals de webshop al aangaf zeker te vergelijken met een AMD XP 1600+ (welke op dezelfde kloksnelheid werkt)

Warmte ontwikkeling
Zoals ik net al aangaf zat er standaard een zeer lawaaierige koeler bij welke de cpu dan wel op een 26 graden idle of 28 graden stressed wist te houden. De fabrikant of winkel (nog geen idee wie de boosdoender is) was zo grappig (NOT) geweest om de clipjes van de koeler met lijm vast te zetten... Mijn gok: het gaat om een duron/XP design zonder heatspreader en ze zijn bang voor een core-crunch...
Had er een stille koeler opgezeten was er niets aan de hand geweest maar nu moest ik dus de lijm weg gaan plukken

Uiteindelijk toen ik alle lijmresten had verwijderd heb ik er een "Arctic Cooler Silent Copper 2" op gezet en deze koeler is 8 cm in doorsnede met een temperatuur gestuurde fan. De fan draait met een vrij constante snelheid van 700 RPM en is buiten de kast niet te horen.

Powernow!
Omdat de Geode blijkbaar een AMD XP Mobile is heeft hij de technieken voor powernow aan boord. Dit betekend in theorie dat je net als bij Cool-n-Quiet een variabele kloksnelheid kunt hebben.
Mijn systeem is voorzien van Slackware Linux (het is mijn router/servertje) en al snel bleek dat het niet zo makkelijk is als het zou moeten zijn.
Om gebruik te kunnen maken van powernow moet de bios een speciale tabel bevatten waar het OS kan aflezen welke snelheden de CPU ondersteund. Of dit in windows ook een vereiste is weet ik niet maar in linux in ieder geval wel.
Gelukkig zijn er meerdere mensen geweest welke van dit probleem last gehad hebben en er is een kernel patch voor beschikbaar: http://www.codemonkey.org...cpufreq/powernow-k7.shtml
Ik zal je de details besparen (zie link) maar met deze patch heb ik ook powernow aan de praat gekregen en mijn machine schakelt nu mooi tussen 1400 of 800 mhz afhankelijk van de cpu belasting

Stroomverbruik
Dit is voor mij een beetje vreemd. Mijn oude server had een AMD Thunderbird 900 mhz met 256 mb SDRam en samen met een aantal HD's verbruikte het systeem ongeveer 80-90 watt.

Ik heb in dit systeem dus het moederbord, de cpu, de videokaart en het ram (is nu 256 mb DDR) vervangen en nu lijkt het 90-100 watt te verbruiken...
Je zou verwachten dat de Geode in ieder geval een stuk zuiniger is als mijn Athlon. De videokaart is een oude trident 1 MB PCI kaart geworden (ook geen stroomvreter lijkt me?) Het ram kan best wat meer verbruiken maar dat zou de CPU toch ruim moeten compenseren. En het moederbord lijkt me ook niet direct een stroomvreter?

Nu is mij wel opgevallen dat een Geforce 2 MX welke alleen een kale linux console weergeeft al 20 watt verbruikt (mijn oude SIS AGP kaartje kon niet terug omdat deze nog een oude AGP aansluiting had, AGP 1x) maargoed deze kaart is weer uit het systeem gehaald en vervangen door de trident PCI kaart

Of deze CPU nu zoveel zuiniger is als een normale AMD CPU, als je naar de temperatuur kijk wel, maar ik kan het nog niet bevestigen daar mijn systeem in zijn totaal juist meer is gaan verbruiken.

Voor totaal 109 euro had ik het moederbord, de koeler, de CPU en 256 mb DDR400 kingston geheugen. Naar mijn mening een zeer nette prijs

Heb jij ook een AMD Geode NX 1750 (S-A, 1.4GHz, 256KB, 266MHz FSB, 14W)?

(ddr geheugen liep ook maar op 266 ipv de 400 wat het aankon)
Als jij je geheugen op 400MHz laat lopen als de FSB van de geode maar 266 is, vindt ik je een knappe jongen :Y) .

Ik heb zelf ook deze proc (op een AsRock K7S41GX) en ben er ook zeer tevreden mee. Spire Whisperrock IV met 80mm fan op lage toeren geeft alleen geluid als je je oor op de kast legt.

Ik kan alleen moeilijk opmaken of je de proc ook echt op 1,25V hebt draaien en niet op 1,42V. (desktop interpretatie van de mobile FID.)
Volgens Sisoft Sandra is de geode op 1,42V namelijk al 40W ipv 25.
Zoiets heet een divider. :Z
Een videokaart gebruikt idd idle ook veel vermogen. Dus als je een laag vverbruik wilt, gebruik dan ook zo'n eenvoudig mogelijke kaart.
Ddr RAM verbuikt minder vermogen dan Sdr RAM.
Mogelijk dat je een andere voeding gebruikt? Dat kan ook veel vermogen schelen. Gebruik ook een zo licht mogelijke voeding als mogelijk (140 Watt ofzo)
En het moederbord lijkt me ook niet direct een stroomvreter?
Ik heb ooit een test gezien op een van de Duitse sites, waar ze verschillende moederbordjes (Athlon 64) testen in een verder identieke configuratie om te zien welke het beste was. Daar werd ook het stroomverbruik bij vermeld. Het verschil tussen het zuinigste en het meest verkwistende moederbord was bijna 50 Watt. Je moederbord kan dus best de oorzaak zijn.
TeXiCity:
Het geheugen en de FSB zijn inderdaad 2 verschillende snelheiden dankzij de divider

Mijn CPU core draait op ongeveer 1.25 volt (VCore 1 +1.22 V zegt phpsysinfo@ http://frotmail.nl/ )

KlusPrutser:
Alleen mobo/cpu/mem/vga vervangen... voeding/hd's/cdrom/pci kaarten zijn hetzelfde gebleven

Uiteindelijk zit er nu een PCI Trident kaartje in