HP NX8220 PY515EA (P-M 740; 512MB; 60GB; DVD+/-RW; 15.4"TFT; WXP Pro) Review

Maeslant 24 maart 2006, 1.147 views

HP NX8220 PY515EA (P-M 740; 512MB; 60GB; DVD+/-RW; 15.4"TFT; WXP Pro)

Pluspunten

• Lange Accu (8 cell li-ion accu)
  • Goed geluid
  • Prijs / Kwaliteit verhouding
  • Behuizing die degelijk / stevig aan voelt
  • Slanke behuizing
  • Software totaal meegeleverd

Minpunten

• Scherm verlichting is onderin helderder dan bovenin

Heb sinds een week de laptop. Deze was in de aanbieding bij de Mediamarkt.

Keuze :

Ik was op zoek naar een semi-desktop vervanger. Mijn oude systeem de deur uitgedaan (AMD 3500+ 1 gb 9800pro 19" TFT). Daarna begonnen met zoeken naar een andere laptop. In mijn lijstje stonden :

- Toshiba Satelite M70 - 122 @ 909 euro
- Toshiba Satelite M70 - 147 @ 1047 euro
- Dell Isprion 6000 @ 880 euro

Mijn eisen lagen vooral in het segment geluid. Ik wil lekker werken waar ik maar wil, maar m'n muziek wil ik wel altijd bij me hebben met normaal geluid. De acer notebooks vielen gelijk af omdat het geluid afschuwelijk was. De Dell kon ik niet testen en vond ik persoonlijk niet zo'n mooi design hebben. Toshiba ben ik wezen testen in de mediamarkt. Het verschil tussen de 147 en 122 zat hem in het geheugen, de videokaart en de speakers. De 147 had namelijk harman kardon speakers, wat aanzienlijk beter klonk. Na wikken en wegen besloot ik toch voor de 147 te gaan en wou langs een winkel hem halen, helaas uitverkocht. Een geluk bij een ongeluk kwam ik achter de aanbieding bij de Mediamarkt. De Hp Nx8220 @ 888 euro. Na gekeken te hebben, was het geluid beter als de 147 en was ik eigenlijk al overtuigd. De Hp had de batterijduur van de 122 (4 uur) tegen 147 (2.5 uur) de Grafische kaart van de 147 (X600) [122 (intel onboard). Ook had hij niet dat irritante glansscherm wat de toshiba's wel hadden.

Zo kwam er gauw de keuze voor de Hp Nx8220. Deze werd ook nog een met Windows Xp Pro geleverd ipv Home. De Standaard bluetooth die erin zit vind ik ook een pre, net zoals het zakelijke zwarte design wat ik een stuk mooier vind dan het silver van de acers/toshibas.

Na het pakket opgemaakt te hebben kwam hier een laptop uit en een doos met cd's en stuff. Accu erin gestopt en de adapter aangesloten. Laptop aangezet en het standaard vragen om de windows instalatie aftemaken. Nou even afgemaakt maar met Norton antivirus erop wil ik gelijk al die zooi er af hebben dus maar gelijk Windows Xp opnieuw geinstalleerd. Positief punt, er zit een cd met Xp Pro bij waarbij nog geen Hp-zooi in zit. Erg netjes.

Hierna de cd met drivers erin gedaan waarbij je kan selecteren wat je wel en niet wil instaleren. Perfect !! Na de instalatie even m'n bluetooth muis aangesloten en dat werkte ook perfect. Wireless de router opgezocht en ik was online.

Toen alles getest, het enige wat ik nog niet kan vermelden is hoe hij het in games doet. Er staan nog geen games op !

Het scherm ziet er wel mooi uit, het lijkt minder kleurrijk zonder de glanslaag wat de kleuren spreekender maakt. Maar de glanslaag heeft ook nadelen, zoals vervelende weerspiegeling. Over het scherm ben ik wel te spreken. Goede resolutie voormij (1280 x 800, net als bij de meeste 17" TFT schermen).

De knoppen voelen degelijk aan, net als de rest van de laptop. De brander brand cd's op 24 x en dat werkt allemaal vlekkenloos.

Kleine dingen die ik graag anders had, een play, vooruit en pauze / stop toets er bij. Ik kan nu wel m'n geluid harder en zachter zetten.

Het voelt allemaal erg robust aan, gewoon stevig en degelijk. In vergelijking met de Toshiba M70 is het net iets dunner, slanker en vooral degelijker. Over dingen zijn net iets beter na gedacht. De wireless lan aan en uit schakelaar is gewoon een knopje met een ledje. Op de toschiba is dat nou net een schakelaar. Kleine dingen maken het verschil

Heb jij ook een HP NX8220 PY515EA (P-M 740; 512MB; 60GB; DVD+/-RW; 15.4"TFT; WXP Pro)?