Areca ARC-1230 (12x SATA300 RAID, XOR, 128MB, PCI-E x8) Review

John2B 30 augustus 2006, laatste update op 17 november 2015, 7.940 views

Areca ARC-1230 (12x SATA300 RAID, XOR, 128MB, PCI-E x8)

Pluspunten

• Featureset
  • Performance
  • Techische support Areca
  • Ruime keuze van 4 tot 24 poorts
  • Keuze uit PCI-X en PCI-E
  • Zeer regelmatige Firmware updates
  • Brede driver ondersteuning verschillende OS'sen
  • Goede verkrijgbaarheid

Minpunten

• Prijs (maar goede prijs/kwaliteit vindt ik)

Beheerbaarheid Score: 5
Drivers en ondersteuning Score: 5
Sinds november 2004 ben ik enthousiast gebruiker van een Areca, niet alleen de ARC-1230, maar ook van de 1210, en 1130.

Overigens geld deze survey ook voor de andere modellen zoals:
1110, 1120, 1130, 1160, 1170 en de ML versies 1210, 1220, 1230, 1260 (met uitzondering van de 1280). Deze zijn allemaal hetzelfde op het aantal poorten en PCI connector na. Een performance test met vier disken op een ARC-1110 zal nagenoeg dezelfde performance opleveren als met vier disken op een ARC-1170 (mits met dezelfde hoeveelheid geheugen en dezelfde instellingen uiteraard)

De eerste controller die ik in gebruik nam was een ARC-1130 en die had de vreemde eigenschap dat die altijd prima opstartte als de server een tijdje had uitgestaan. Maar zodra ik een warme reboot deed, bleef de controller de bekende twee beepjes geven in een loop. Door de server helemaal uit te zetten en weer aan te zetten startte die soms weer gewoon door. Ik heb desondanks deze controller maanden in gebruik gehad en gaf verder geen enkel probleem op het warme reboot probleem na. Tot ik het zat was en de controller maar eens omgeruild voor een andere ARC-1130 met exact dezelfde firmware, ik wilde eens kijken of de firmware misschien de boosdoener was, maar nee deze boot probleemloos. Ook een firmware update van de looping ARC-1130 bleek het probleem NIET op te lossen. De oude ARC-1130 ging dus RMA retour.

Een keer heb ik een disk gehad die uitviel, maar na deze weer aan de array te hebben toegevoegd werd deze gerebuild en draait deze RAIDset inmiddels al 6 maanden probleemloos met Western Digital 74GB Raptors.

Omdat ik graag wat speel met deze controller heb ik een aparte ARRAY waar ik een en ander graag uit probeer. Zoals het verwijderen van een disk uit een ARRAY, Online Capacity Expansion, hotspare met automatische rebuild wat allemaal probleemloos verloopt.

De Featureset is uitstekend te noemen en zelfs meer dan dat, maar die zijn uitgebreid terug te vinden in de productinfo van de fabrikant.

Bijzondere features zijn:
Ethernet poort:
Zoals bij de 12, 16 en 24 poorts controllers heeft deze een ethernet poort voor remote beheer en onderhoud van deze controller.

Redundant flash geheugen:
Indien er na het flashen iets fout gaat kan er teruggevallen worden op de vorige versie.

LBA64,
Ondersteuning voor partities groter dan 2TB, zie speciale handleiding.

SMART info disken
Uitlezen van o.a. disk temperatuur en waarden die vergeleken kunnen worden met de “treshold” om eventuele uitval te kunnen “voorspellen”.

RAID6
Al worden daar momenteel steeds meer controllers standaard mee uitgerust. Bij een grote ARRAY van b.v. 8 disken van 500GB en er valt een disk uit, en de rebuild van de nieuwe disk duurt 10 a 15 uur of nog langer. Dan ben je met RAID6 nog steeds redundant, er zou dus nog een disk kunnen en mogen uitvallen zonder dat de hele array verloren gaat.

LOGFILE
Controller heeft een eigen logfile tbv trouble shooting. Vanaf firmware 1.39 kan indien de logfile vol is die worden verzonden per email, maar ook alerts ect kan per email worden verzonden.

De processor wordt standaard gekoeld met een kleine fan, maar Areca levert er momenteel een passive heatsink bij indien de controller absoluut stil moet zijn of in een riserkaart liggend moet worden gemonteerd in b.v. een 2U kast/rack. Areca raad het gebruik van de heatsink alleen aan indien er een goede airflow is in de kast.

De uitval van de Areca is bijzonder laag te noemen vergeleken met de statistieken die wij hebben van andere merken, overigens ligt het uitval percentage van Areca op hetzelfde lage nivo als die van 3Ware.

RAIDSets en RAIDLevels
Meerdere RAIDsets op een controller
Maar ook verschillende volumes op een RAIDset met ieder zijn eigen RAIDLevel.

RAIDset => een verzameling van disks die vervolgens als één disk opereren zonder dat al bepaald is met welk RAID-level je gaat werken. In een RAIDset zitten alleen volledige disks (waarbij de disk met kleinste capaciteit de beschikbare ruimte op de alle disks bepaald)

Volumeset => op een RAIDset maak je vervolgens een VolumeSet aan, voor dat volume bepaal je het RAID-level en hoe groot het volume is.

Het volume hoeft dus niet even groot te zijn als de RAIDset (je moet dan wel in de Systeem configuratie aangeven dat je "Disk capacity truncation" toe wilt staan). Je kunt per volume een ander RAID level aangeven (zie afbeelding). Een volumeset wordt door Windows herkend als een enkele harde schijf waarop je partities kunt aanmaken

PERFORMANCE SETTINGS
Uit de benchmarks Welke door Tweakers.net zijn uitgevoerd van zowel desktop-, gaming-, workstation- en server, bleek de stripe size grootte van 128K in alle gevallen een performance verbetering te geven van ongeveer 5%, en kan je deze instelling dus voor alle situaties op 128K instellen.

Online RAIDlevel Migration (ORM)
De Areca controllers ondersteunen ook Online RAIDlevel Migration (ORM) dus indien je van RAID0 naar RAID5 zou willen kan dat "on the fly", en kan je tijdens de migratie gewoon je aanwezige data benaderen. (Zij het met beperkte performance uiteraard)

Indien je je RAID level wilt gaan migreren kan dat UITSLUITEND indien je er 1 disk aan toevoegt. Stel je hebt een RAID0 met 3 disken en je zou willen migreren naar RAID5 (RAID5 is altijd minimaal 3 disken) dan zal je er desondanks minimaal 1 disk aan moeten toevoegen en heb je dus na migratie een RAID5 met 4 disken. LET goed op bij het migreren dat je niet vergeet te kiezen voor het juiste RAID level. Indien je van b.v. RAID0 naar RAID5 wilt, staat standaard RAID0 weergegeven en indien je dit niet aanpast heb je dus na migratie een RAID0 met 4 disken in dit voorbeeld. En om dan alsnog te migreren naar RAID5 zal je er dus weer 1 disk aan moeten toevoegen. Offtewel ORM gaat altijd in combinatie met OCE Online Capacity Expansion.

De reden dat RAIDLevel migratie samen gaat met Capacity Expansion is wel te verklaren: Namelijk alle aanwezige data en RAIDLevel informatie zal opnieuw moeten worden berekend en worden herverdeeld over alle disken, er moet dus nogal wat met data worden geschoven en geswapped om dat online voor elkaar te krijgen.

Recovery incomplete array's
Wel is er een duidelijk verschil tussen de 4 en 8 poorts
1x10
1x20

en de 12, 16 en 24 poorts
1x30
1x60
1x70

Deze 12, 16 en 24 poorts hebben een betere (Level2rescue) mogelijkheid om degraded en incomplete array's te recoveren. In enkele gevallen hebben gebruikers met een incomplete array op een 4 of 8 poorts kunnen recoveren door de disken tijdelijk aan een 12 poorts aan te sluiten en een level2rescue uit te voeren. In enkele gevallen, want in de meeste gevallen met grote problemen helpt deze level2 optie ook niet.

Veel voorkomende problemen i.c.m. Areca controllers maar niet aan de Areca zijn toe te wijzen:

BEKENDE PROBLEMEN
Upgraden van firmware met MS Internet Explorer wil nog wel eens problemen geven. Zo ondervondt ik bij het upgraden van de firmware het probleem dat ik de melding kreeg: "Invalid Firmware Signature" Welke setting in IE hier vanantwoordelijk is weet ik nog steeds niet, want na een nieuwe installatie van Windows XP Prof SP2 OEM heb ik het probleem niet, pas na alle updates en patches werkt het niet meer. Vreemd genoeg werkt het wel indien ik via de Ethernet poort van de Areca de firmware update, en dat doe ik ook met IE?
Zie ook topic: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1080018
WORKARROUND:
Installeren van browser FireFox en dan probleemloos webbased flashen via archttppci.
Het probleem heb ik uiteraard ook aan Areca gemeld en was het probleem bekend, helaas hadden zij het tot op heden niet kunnen reproduceren in hun test omgeving. Areca was uiteraard wel blij met onze workarround.

PROBLEEM
Veel random uitvallende disken, soms meerdere tegelijk en dus array corrupt
OORZAAK
SuperMicro ]Backplane problemen i.c.m. Maxtor disken van type:
Maxtor DiamondMax 10
Maxtor Maxline II en III
OPLOSSING
(Open deur intrap modus) Deze disken niet gebruiken icm SuperMicro Backplanes.
SuperMicro ondersteund deze disken dan ook expliciet niet in hun backplanes.

PROBLEEM
Met grote regelmaat random uitvallende disken, soms meerdere tegelijk.
OORZAAK
Te zwakke of brakke voeding.
In de praktijk zullen deze voedingen het vreemd genoeg een tijdje goed doen, om vervolgens random disken of hele array’s uit te laten vallen. Bij het troubleshooten en het wijzen op een te zwakke voeding wordt vaak door gebruikers helaas afgedaan met “het kan de voeding niet zijn want het draait al maanden” met alle gevolgen van dien. Vaak is men begonnen met een ARRAY van 3 a 4 disken en wordt er gaande weg een disk bij geplaatst en vergeet men de voeding. En laat ik deze problemen met voedingen nu bij klanten in zakelijke/professionele omgeving geheel niet tegenkomen.
OPLOSSING
(Open deur intrap modus) Een grotere voeding aanschaffen van een A merk is zeker aan te bevelen.

Ook het gebruik van kwalitatief slechte powersplitters wil regelmatig leiden tot uitval van 1 of meerdere disken.
Door axis - vrijdag 16 december 2005 13:11
Zie: http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/24821770

Standaard setting
Standaard bij ingebruikname zonder BBU staat de:
DISK CACHE van de disken op enabled, en WRITE THROUGH disabled
Zodra er een BBU wordt aangesloten WT enabled wordt:
DISK CACHE disabled, en WRITE THROUGH enabled.

Wachtwoord reset
Het standaard wachtwoord op alle Areca controllers is 0000 oftewel vier nullen. Mocht je het wachtwoord hebben gewijzigd en je weet die niet meer, dan kan je die alleen via het BIOS resetten d.m.v. een superadmin wachtwoord (Alleen aanvraag verkrijgbaar)

Areca events in Windows eventviewer:
Events welke in de eventlog van de Areca staan kunnen ook in de Windows eventviewer worden bekeken door gebruik te maken van Archttppci version 1.6. Deze versie schijft de events weg naar de sysevent.evt m.b.t. driver error meldingen en naar appevent.evt voor controller events.

Bestaande RAID overzetten
Ik krijg de gekste vragen, maar vragen over het overzetten van een bestaande RAIDset welke op een moederbord of losse RAID controller is aangesloten krijg ik helaas niet. Conclusie, men zet de disken over op de Areca RAID controller en vragen zich dan af waarom het niet werkt. Je zou toch verwachten dat dat wel zou moeten kunnen want RAID is toch RAID?
Helaas, iedere fabrikant heeft zijn eigen firmware en slaan de RAID configuratie gegevens (Meta Data)op hun eigen manier op de disken op. Disken met een RAIDset aangemaakt op een Areca controller kan onderling wel worden gewisseld mits/zodra de driver onder het OS is/wordt geladen. Voorbeeld: een RAID5 set van 4 disken op een ARC-1110 aangemaakt kan worden overgehangen naar een ARC-1210, behalve als ook van deze array wordt geboot dan wordt het iets gecompliceerder want dan moet de driver al zijn geinstalleerd voordat er wordt gewisseld. Dat kan dan door de nieuwe kaart voor het wissellen er naast te plaatsen zonder disken, dan booten, en dan de driver installeren onder het OS voor de nieuwe controller. Windows herkend dat er nieuwe hardware is en vraagt zelf om een driver.

Staggered spin up
De Areca ondersteund het 1 voor 1 opstarten van disken om kortstondige piekspanning te voorkomen. Het opstarten zal met stappen van 0,4 seconden gebeuren mits de harddisk EN back-plane dit ondersteunen.(SATAII Phase one specificaties) Zonder speciaal back-plane werkt het ook als er maar de 15Pins SATA stroomkabel wordt gebruikt of wordt geconverteerd van molex naar 15Pins aansluiting.
De spin up interval is te wijzigen van 0,4 tot max. 6.0 sec.

RAID6 Engine inside

Gebruikers van Areca controllers van het eerste uur weten dat Areca hun controllers heeft uitgerust met RAID6. Areca heeft die RAID6 engine op een eigen chip op de achterzijde van de controller geplaatst. Vanaf medio 2005 is de RAID6 engine geintergreerd in de Intel IOP Processoren en is een aparte Areca RAID6 engine chip niet meer nodig. Op de nieuwe controllers is nog wel duidelijk op de printplaat te zien waar die vierkante RAID6 chip zou hebben gezeten.

Voor de PCI-X wordt nog steeds de IOP331 ingezet, die ook een RAID6 Accelerator heeft in tegenstelling tot de IOP332.

Voor de PCI-E wordt de IOP333 gebruikt

Zie tabel: Processor Comparison

Firmware versie 1.40

Er is aan deze versie een nieuwe feature toegevoegd, het is namelijk mogelijk om de disken te laten stoppen met draaien indien die idle zijn (Spin Down Idle HDD). Dit bespaart stroomkosten en slijtage aan de disken.

Problem gefixed met BBM+SuperMicro X6DHE-G2 server MB

Firmware versie 1.41
Enkele meest in het oog springende wijziging/toevoegingen:

Add CREATE_RAID_WITHOUT_DEL_VOL to recover volume and raid table from original disks
Fix WDC WD1500ADFD-00NLR0 startup problem, this drive if connected with SATA power connector, drive cannot be detected
Add 256MB SDRAM support for ARC1110/1120/1210/1220
Fix Level2Rescue to include failed drive for raidset
Add NO_INIT_RAID1356 (for rescue volume set without Initializing)
Add OPTIMIZED_FOR_AV_REC for AV recording performance
Fix IdeErrorHandler for HDD with error and in heavy loading

Heb jij ook een Areca ARC-1230 (12x SATA300 RAID, XOR, 128MB, PCI-E x8)?

Ik heb nu 2 keer een een ARC 1210 geleverd en geinstalleerd in servers van klanten. Ik ben er zeer over te spreken. Mooi spul. Werkt perfect. Ik vind de 1210 zeker betaalbaar voor wat je krijgt. Het feit dat een volle en en halve bracket meegeleverd worden kunen sommige videokaartfabrikanten nog wat van leren.

Ik ben voornemens er ook 1 in mijn deskop systeem te zetten in combinatie met 4 250 GB schijven. Het enige nadeel voor een desktop systeem is de lange boottijd (het bios moet vrij lang initialiseren) Ook ben ik er nog niet achter of je de delay van 5 seconden uit kan zetten waarin de kaart wacht op een toets om eventueel in het Bios te komen.
De delay van 5 seconden kan je niet uitzetten, wel kan je op de ESC toets drukken om door te gaan.
beetje vreemd om de prijs als een nadeel te zetten, en dan alsnog voor de prijs 5 blokjes te geven...
Oeps...aangepast bij deze.

Fijn dat er mensen zijn die er scherp inzitten, bedankt.
Vooral dat gedeelte over de veel voorkomende problemen is wel handig.

Wellicht een idee om de meest optimale settings voor deze kaart te vermelden? Icm BBU zus en zo aan/uit-zetten, zonder BBU dat en dat aan/uit?
Inderdaad goed idee, eerste even terugvertalen van het Engels naar het Nederlands.
DISK CACHE disabled, en WRITE THROUGH anabled.

enabled ;)
Ik heb ook een tijd lang last van gehad van RAID problem tot ik per toeval ontdekte dat het aan die SATA verloopstekkertjes lag. Toen het echt helemaal mis ging kon zelfs het BIOS die schijven niet meer zien. Toen om te testen met MOLEX power aangesloten: Werken!

Ik wilde in mijn eigen systeem dus ook weer gewoon de ouderwetse MOLEX connectors gaan gebruiken. echter kwam ik er toen achter dat mijn 4 Maxtor schijven alleen via SATA power aangesloten kunnen worden! |:( De 5 aderige SATA power kabel van mijn voeding heeft echter maar 2 connectors.
Het was een fluitje van een cent om de connectors van de SATA verloopstekkertjes van hun 4 aderige kabeltjes te slopen, en op de 5 aderige kabel van de voelding te prikken. Zo kon ik alle 4 de schijven op deze 5 aderige kabel aansluiten.

Sindsdien geen problemen meer!
Wat voor een knakenzooi kabeltjes had je dan wel niet als sata-power-stekkers? Hoewel ik een backplane gebruik voor mijn schijven, heb ik nog nooit een vergelijkbaar probleem als jij ervaren met mijn andere sata schijven
Ik ga dit weekend ook maar eens de nieuwe firmware installeren :)
Nuttige review! Ik las tevens op de areca-site dat de 1230 onder andere "Multiple RAID selection" heeft, en vroeg me af of dat betekent dat je meerdere RAID-sets kunt configureren op 1 controller. Ik heb zelf bij voorkeur bijvoorbeeld scheiding tussen operating system disks (mirror bijvoorbeeld) en de data (waar RAID5 een leuke optie is). Behoort dit ook tot de mogelijkheden van de kaart, en zo ja, hoeveel RAID-sets zijn er aan te maken, en kunnen RAID-types (RAID1+RAID5) worden gecombineerd?
Goed dat je dit noemt, ik heb een plaatje ervan bijgevoegd in de review en kun je in een oogopslag zien wat er mee wordt bedoelt.

Ook een RAID0 met 2, 3, 4 of meer disken behoort tot de mogelijkheden.
Misschien een keer door de spellingchecker halen, dan is de review nog beter. :)
Ik ben niet allleen gebruiker van een Areca maar ook verkoper/importeur van alle Areca aan en toebehoren en kennen de Areca's van binnen en van buiten en natuurlijk ervarings gegevens van gebruikers uit eerste hand.
Gezien je achtergrond en je beoordeling, denk ik dat je niet geheel opjectief bent in het beoordelen van het (je) product. Begrijp me niet verkeerd, de producten zijn van een uitstekende kwaliteit en alles wat je schrijft klopt ook volgens de informatie die ik verder op internet kan vinden. Ik vindt alleen dat je als importeur/distributeur niet de aangewezen persoon voor een survey.
Ik begrijp je twijfel, het produkt Areca is ook te mooi om waar te zijn.

Ik communiceer open en eerlijk en zet er dus bij wie ik ben en wat ik doe. Zo kan de lezer oordelen over de waarde van m'n survey, al voegt dat niet meer toe aan wat er over Areca bekend is zoals je zelf al schrijft.

De survey is een aanzet tot een wat uitgebreidere survey waar ik ook nog ervaringen met hardware aan zal toevoegen, maar de aanzet is er.
Het is gewoon een topmerk imho :)

Alleen zoals hijzelf al schrijft het is die hoge prijs die gewoon voor velen een hoge drempel is om er een te kopen helaas.

* nero355 droomt van Areca SCSI controller + bijbehorende schijven in RAID 5 O+