Q-Tec, 350W (ATX) Review

Cardo 23 maart 2006, laatste update op 23 maart 2006, 1.102 views

Q-Tec, 350W (ATX)

Pluspunten

• Goedkoop
  • Netjes verpakt
  • Zijn er meer?

Minpunten

• Kwaliteit
  • Geluid
  • Levensduur

Prestaties en stabiliteit Score: 1
Aansluitingen Score: 3
Uitrusting Score: 1
Koelvermogen Score: 2
Inleiding:

Ik kocht deze voeding+kast eigenlijk omdat ik een nieuwe voeding voor mijn p3 systeempje moest hebben.Maar de kast kon ook wel worden vervangen. Het moest uiteraard niet te duur zijn, en moest er gewoon normaal uitzien. eenmaal bij de lokale pc boer vroeg ik een leuk kastje met een voeding die niet teveel mocht kosten. Hij raadde me deze aan en ik verbaasde hoe goedkoop het kon zijn:| 40 euro toen ongeveer!(weet ik zo snel niet meer precies). Ik kwam toen met deze kast en voeding thuis(zie afbeeldingen). Ik had me eigenlijk nooit in voedingen verdiept maar daar heb ik nu achteraf wel spijt van!

Eerste indruk:

Grote doos! met koeie letters; Q-TEC. Zei me toen op dat moment niks. Zit verder wel goed verpakt ;) Ik snel de doos opengemaakt en het zat goed met piepschuim verpakt. Verder zat de kast zelf ook nog in een plastic laagje. Over de verpakking valt verder niks over op te merken. Prima kastje en zag er goed uit. Voeding zat er al ingebouwd en zat er prima in.

Het systeem inbouwen:

Nou daar ging hij dan, zijn systeempje inbouwen. klik-klak-klik-klak TADAAA.. Het zat erin :) Het systeemp inbouwen ging verder wel voorspoedig alleen een aantal nadelen aan de kast:

-Volgens mij als je hem een keer goed laat donderen breekt hij in 2.

-Achter bij de pci aansluitingen kan je je kaartje of iets niet stuk voor stuk vastgroeven aan de kast maar het gaat met een groot klepje die je moet vastschroeven en die gelijk alle kaartjes vasthoud, ik persoonlijk vind dit wat nadelig.

- De voorklepjes heb ik er ook gelijk afgehaald zodat ik gelijk contact heb met de dvd brander en niet zo'n sierdekseltje ervoor die elk moment kan breken.

De stroomvoorzieningen aansluiten:

Genoeg molex kabeltjes voor mij iig, verder geen problemen mee.
Ziet er verder goed uit en is niet een superbos met wirwar van kabels
Ze zijn ook lang genoeg voor heel t systeem.(het zou erg zijn als het niet zo was)

Opstarten 1e keer systeem:

Alles aangesloten, there we go!
Ik drukte hem aan en OMG wat is dit: VROEEEEEEEEEMMMMMMMM
Wat is dit voor een k*t herrie zeg! Even naar de bios gegaan. Wat instellingen aangepast. Ook even gekeken wat hij voor spanningen door de draadjes gaf. Nou ik vind het aardig triest, het wankelt heen en weer. Systeem ging verder naar windows verder wel stabiel enzo. Maar die herrie is/was niet om aan te horen.

En toen verder:

Ikke cpu-z aangezet, nou mijn proc hoort 1.7 volt door te krijgen en hij krijgt er maar 1.67. Ook wil hij soms nog wel is lager schieten. Ik zou je maar met deze voeding niet wagen aan overclocken. Speedfan aangezet, Woow die spanningen moeten toch wel anders of zie ik dat verkeerd?!(check plaatje)

Conclusie:

Ik raad deze voeding voor geen enkel systeem aan. Ook al is je systeem zo low end als het maar kan. Deze voeding is gewoon hardware killend naar mijn mening. En ik heb al meer revieuws gelezen en ze schijnen er zelfs soms na 10 weken er mee te kappen. of zelfs BRANDGEVAARLIJK :( Maar daar heb ik gelukkig nog geen last van gehad:P

En nu :

Nu ga ik lekker voor een mooie enermax voeding zoeken :9 en q-tec is gewoon een bagger merk :'( , en ik vind eigenlijk niet eens dat ze het mogen verkopen! Ik wil met deze revieuw jullie waarschuwen hoe slecht deze voedingen zijn en ik hoop dat er wat van is geleerd8-|

• Pentium 3 1000 mhz
  • Asus cusl2-c
  • 128+256 pc133 mb sdram
  • Asus ati radeon 9600xt
  • Western digital 20 gb hd

Heb jij ook een Q-Tec, 350W (ATX)?

Nou zo slecht zien die waarden er nou ook weer niet uit hoor. Je mag ongeveer 5% afwijking tellen.

3.3V = 3,14 - 3.46V = Goed op jou plaatje
5V = 4.75V - 5.25V = Goed op jou plaatje
12V = 10,8 - 13,2 = Goed op jou plaatje

-12 en -5 boeien niet.

Hoewel ik natuurlijk niet kan zien op je plaatje of het erg schommelt valt dit plaatje dus wel mee.

Dat neemt niet weg dat Q-Tec eng en gevaarlijk is en dat je ervan weg moet blijven ;)
Ik geef je gelijk dat op dit plaatje het niet zo heel slecht is;) maar ze schommelen aardig;)
5* voor prijs. Maar is het nu prijs of prijs/kwaliteit verhouding die daar gescoord wordt?
Zelf heb ik ook slechte ervaringen met voedingen uit deze prijsklasse ongeveer 50E eerst had ik een m-tec 450 w deze was wel stil maar na een beetje overclocken gaf deze het op in mijn gloednieuwe systeem gaf eerst de schuld aan mijn geheugen (ik had verschillende merken) nu 1 gig corsair xms) en later dacht ik dat mijn mobo niet in orde zou zijn (mede door de brakke noryhbridge cooler asus a8n sli deluxe), maar naar verder zoeken bleek gewoon mijn voeding in te storten. oude maar ingelever en meteen een andere gekocht Mercury 550 W deze is ook lekker stil maar moest wel ducktape aan te pas komen omdat de behuizing rammelde, verder zijn hier de spanningen ook niet erg stabiel cker niet als je naar het vermogen kijkt , maar tot op heden draait ie wel ok.

Conclusie: een goeie voeding kost gewoon een hoop geld , als ie goedkoop is, is ie ook slecht.

gebruikt met a8n-sli deluxe msi 6600gt sli, dvd brander, cd rom, externe geluidinterface (usb) amd 64 3500+ en nog wat kleine dinge zoals webcam e.d.
nou, nou, nou...

goedkope voedingen hoeven echt niet slecht te zijn, het is alleen zo, als de eerste indruk slecht is, is het ook meteen over. overal las ik dat Trust slecht was, instabiele systemen veroorzaakte... toch kon ik eigenlijk weinig meer uitgeven aan mijn voeding dan 30 euro. toen voor 30 euro de trust big fan PSU 520W gekocht, nog steeds geen spijt van! zelfs als ik nu systemen repareer, bouw ik meestal met Trust!

maar ik geef toe: Q-Tec is geen goed merk, net als sweex.
@ marck 21: Prijs...niet prijs/kwaliteit want dan zou hij maar 1 groot ROOD blokje krijgen:)