TomTom Start2 (West Europa) Review

Loki 7 juni 2010, laatste update op 7 juni 2010, 6.951 views

TomTom Start2 (West Europa)

Pluspunten

• Compact en degelijk
  • Bevestiging aan voorruit
  • Verbeterd (hoofd)menu
  • Rijbaanbegeleiding en IQ Routes
  • Gesproken straatnamen

Minpunten

• Intoetsen namen soms lastig door klein scherm

Design & bouwkwaliteit Score: 5
Kaartmateriaal Score: 5
Positiebepaling Score: 5
Features Score: 3
Na uitgebreid vooronderzoek de Start2 aangeschaft als vervanging van de One V4. Aanvankelijk leek het kleine prijsverschil voor een uitgeklede Start(2) niet gerechtvaardigd - je zou voor een paar tientjes meer een One XL kunnen nemen - maar het lijkt alsof de One uitgefaseerd wordt. De Start(2) is dus de nieuwe One, correct me if I'm wrong.

Menu
Zoals inmiddels wel bekend kent het hoofdmenu twee knoppen: Plan Route en Bekijk Kaart. Meer dan genoeg, want dat zijn nou juist de twee knoppen die ik 9/10 keer gebruikte op de One. In een soort taakbalk hieronder vijf knoppen te weten Geluid (aan/uit), Nacht(kleuren), Help, Opties en Gereed (om terug te gaan naar het navigatiescherm). Het is natuurlijk even wennen aan dit nieuwe menu, maar werkt uiteindelijk lekkerder! Ik gebruikte bij de One vooral de opties/knoppen voor geluid en dag/nachtkleuren - nu dus met twee keer drukken geregeld. Eenmaal een route gepland, is de Plan Route knop in het hoofdmenu veranderd in Wijzig Route, waaronder praktische opties zitten als Reis Via en Wis Route - intu´tiever dan voorheen vind ik. Al met al werkt het nieuwe Start-menu prima en snel.

Features
Qua features mis ik eigenlijk niets ivm de One. TMC, BT en bv mp3 ontbreekt (uiteraard, het is een instapmodel), maar hieraan heb ik geen behoefte bij een navigatiesysteem, vandaar de beoordeling voldoende. De Start2 beschikt wel over IQ Routes en rijbaanbegeleiding, wat zeer goed werkt! De geinstalleerde kaart bleek volgens TT Home de meest recente, afgezien van wat MapShare- en flitslocatie-updates. Dit updaten (en backuppen) via TT Home ging trouwens zonder problemen, en duurde slechts een paar minuten. Het updaten van een hele kaart heb ik dus nog geen ervaring mee (maar schijnt veel langer te duren).

Kwaliteit
Bouwkwaliteit is perfect, net als de One overigens. De EasyPort bevestiging aan de voorruit werkte bij de One uitstekend, en bij de Start2 dus ook. Ivm de One lijkt de Start2 iets vierkanter en lomper, maar is in werkelijkheid volgens mij juist wat compacter (dunner).

Instructies
Met gesproken instructies heb ik geen ervaring, omdat ik altijd met het geluid uit rij. Ik vind het namelijk maar irritant, en de aanwijzingen op het scherm voldoen in mijn ogen prima. De Start2 beschikt over gesproken straatnamen, maar dit dus slechts ter info. Overigens is de informatie die je in het hoofdscherm te zien krijgt (snelheid, max. snelheid, aankomsttijd etc.) niet aan te passen, maar ik mis vooralsnog alleen de huidige tijd (niet zo erg, want in elke auto zit wel een klokje). Verder zit het netjes geordend: linksonder een vakje met snelheid en max. snelheid, welke rood kleurt als je te hard gaat. Hiernaast de rij-instructies, en rechts een vak met aankomsttijd, tijd tot bestemming, etc.

Concluderend
Prima vervanger voor de One (V4). Aanvankelijk leek de prijs wat hoog voor een uitgeklede TT, maar blijk achteraf geen functionaliteit te missen - goed dus. Het blijft een klein modelletje, dus het intoetsen van namen gaat (zeker rijdend) soms wat lastig, maar om alleen hierom nou een breedbeeld versie te nemen... Geweldig apparaat!

Heb jij ook een TomTom Start2 (West Europa)?

Her en der lees ik dat de functie om de snelste kortste etc etc route te kiezen mist.
Kan jij dat bevestigen ontkennen?
Sry, late reactie, maar heb ik idd niet kunnen vinden - best jammer.
Pas ook een start 2 gekocht...
Hij mist 1 belangrijke basis functie... namelijk:
Er is geen mogelijkheid om te navigeren met een 2D kaart met de rijrichting boven. Alleen het noorden boven in de 2D kaart.
Dit is vreselijk irritant als je dit niet gewend bent..
Dus als je een ander navigatie systeem gewend bent dan is de start 2 geen aanrader.

Tomtom kon me melden dat ze alle functies er uit gehaald hebben om het het simpel te houden.... ( maar ze hebben wel de mogelijkheid om het auto symbool aan te passen er in laten zitten....... lekker belangrijk.....)

Wat ook een nadeel is dat als je flits meldingen wil krijgen dat er dan constant een knop in beeld is waarmee je nieuwe flitsers kunt melden. Deze knop is gaat alleen weg als je flitsmeldingen uitzet...

Ik stuur hem terug...
Of gewoon even andere aplicatie software erop zetten en/of met andee kaart.
Zoek op internet, staat genoeg op hoe dit zeer simpel gaat