Synology DiskStation DS218

Synology DiskStation DS218 Review

Dr.156 26 februari 2020, laatste update op 26 februari 2020, 1.463 views Product gekocht

Synology DiskStation DS218

Vervanger voor mijn DS212j. Installeren was zo gedaan: 45min na ontvangst van het pakketje up & running. Het opzetten van gebruikers, mappen en services duurde wat langer omdat ik niks van de oude wilde migreren. Alleen jammer dat er nog geen opvolger is voor dit model van eind 2017.

Pluspunten

• Installatie gemak hardware
  • Software (installatie & gebruik)

Minpunten

• Geen 2020 model beschikbaar

Aangezien mijn DS212j niet meer mee kan naar DSM7.0, de schijven behoorlijk vol zitten en de processor regelmatig op 100% moet lopen, moest er nu maar een vervanger komen. Kon de caranavals vakantie mooi gebruikt worden om e.a. in te richten.

Hardware installeren was zo gedaan (zonder gereedschap) en ik had nog mooi een plekje in de patchkast naast de DS212j. Via de webinterface was de nieuwe snel gevonden, waarna het automatische installatie proces gestart kon worden. 45min na ontvangst van het pakketje, keek ik naar een verse DSM interface.

Het opzetten van gebruikers, mappen en services duurde wat langer omdat ik niks van de oude wilde migreren. De oude was een beetje een rommeltje na 8 jaar gebruik, dus ik wilde de DS218 netjes van de grond af weer opbouwen met alleen de spullen die ik nodig had. De DS218 is (gelukkig) merkbaar sneller als de DS212j, vooral qua interface en het overzetten van data. Als straks alles betrouwbaar loopt, moet alleen de Hypervault back-up nog ingeregeld worden waarmee de nieuwe NAS zijn back-up op de oude kan zetten.

Enige jammere is dat dit model al eind 2017 geïntroduceerd is. Als consument voelt het raar om een royaal 2 jaar oud ICT product te kopen. Maar er is nog niks bekend over een DS220 of iets dergelijks en uitval van de DS212j is een reeël gevaar, dus toch maar dit 2018 model gekocht.

Heb jij ook een Synology DiskStation DS218?

Bedankt, ik zit te twijfelen tussen deze DS218 en de DS220J aangezien ze dezelfde specs hebben behalve de RAM maar wel goedkoper en nieuwer is. Een aangezien het gewoon puur opslag gaat worden neig ik naar de DS220J. Wel heb ik een vraag over de hypervault Back up. Moet je een partitie maken op 2 schijven? of kan je ook 1 hele schijf dedicaten als hypervault back up?

Mijn vraag is namelijk omdat mijn broertje en ik een synology nas willen kopen. Waarbij ik twee identieke schijven koop, mijn broertje ook. Maar dan zet ik er 1 in zijn nas, en hij in mijn nas. Dus bijvoorbeeld ik heb 8TB voor persoonlijk gebruik en 4TB van mijn broertje als zijn back up. Vervolgens in de nas van mijn broertje 4TB voor persoonlijk gebruik en een 6TB back up hdd voor mij. Oftewel in plaats van lokale raid + externe back up, alleen 1 externe hypervault back up.

Is dat mogelijk? aan/af te raden?
Wat is jouw redundancy en back up strategie?

[Reactie gewijzigd door KoningSlakkie op 12 maart 2020 15:21]

Dat er een DS120J was wist ik, maar de DS220J heb ik over het hoofd gezien. De DS218play zit nog tussen beide, qua RAM en qua prijs, maar wat het prettigste werkt? Velen zijn tevreden met de play en zeggen dat de 2GB t.o.v. 1GB overkill is. Voor mij moet de Synology weer 5-7 jaar mee, dus speelden de ±€30 meerprijs voor de DS218 geen rol.

Hypervault back-up moet ik nog inrichten, dus dat hou je nog tegoed. Wat ik nog van de locale back-up weet is dat je gewoon een map kunt aanwijzen om naar te back-uppen - je hoeft dus niet een hele schijf op te offeren.

Tot die tijd vertrouw ik op Rsync, die mijn documenten en foto's tussen mijn laptop en beide Synologies synchroon houdt. Dit beschermt in ieder geval voor mechanische uitval.