Belkin Pre-N Router Review

batavier 18 januari 2008, 2.360 views

Belkin Pre-N Router

Pluspunten

• Eenvoudig in te stellen
  • Indien niet te ver (1 2 verdiepingen) van de router verwijderd, is de snelheid inderdaad een stuk hoger dan met b/g routers

Minpunten

• Tijdens installatie geen aandacht voor beveiliging
  • Geen USB-poort (voor printer)
  • Prijzig (geldt ook voor andere N-producten)
  • Bereik valt tegen (ook met N-netwerkkaart)

Beheerbaarheid Score: 4
WLAN-bereik Score: 2
Het bereik op mijn laptop (Dell) met ingebouwde antenne is niet optimaal. Modem staat op zolder (4e woonlaag) en op de begane grond is er een minimale ontvangst. Regelmatig valt het signaal weg. En woonlaag hoger en de ontvangst is stukken beter en stabieler. Misschien dat ik moet investeren in een (pre-)n netwerkkaart. Waarschijnlijk is het geadverteerde grote bereik alleen te bereiken (haha) in combinatie met de juiste netwerkkaart.

<update>
Heb nu een pre-N-kaart erbij gekocht, maar ook dat helpt niet echt om de ontvangst te verbeteren. Het wordt er wel beter van, maar de snelheid had ik toch hoger verwacht. In een rechte lijn gemeten zit er minder dan 10 meter tussen, maar wel drie verdiepingsvloeren.
</update

Instellen van de router via webinterface gaat gemakkelijk, alle standaardopties zitten erop: beveiliging, instellen (en verbergen) van SSID etc. Jammer alleen dat tijdens de standaard installatiewizard je geen wachtwoord hoeft op te geven, is niet zo veilig. Ook is het blijkbaar nog steeds geen standaard om dergelijke wizards direct een beveiliging te laten instellen. Gemiste kans, zeker omdat veel mensen dit niet goed zelf kunnen en hun netwerk dus wagenwijd openstaat.

De laatste paar weken (april 2007) valt de verbinding van de router regelmatig weg. Het "internet" lampje knippert dan snel en de enige manier om weer verbinding te krijgen is het uit en weer aanzetten van de router.
<update>
De laatste tijd gebeurt dit een stuk minder, maar valt de verbinding wel eventjes weg, alsof het signaal heel zwak wordt en dan weer sterk genoeg om data te verzenden.
</update

Heb jij ook een Belkin Pre-N Router?

Dat internet-val-weg-probleem had ik ook met Belkin routers, oplossing was een ander merk kopen ;) Geen geschikte oplossing bij Belkin gevonden iig
komt wel eens voor ja, lang niet alleen bij belkin die van mij heeft er bijvoorbeeld geen last van, heb m nu zo'n 5 maanden, G+ MIMO versie.
Maar hij zegt dat hij de modem uit en weer aan moet doen voor het opgelost is, dan heeft het dus niets met de router te maken maar met de modem ;)
Sorry, bedoelde de router. :)

Had ook problemen met het modem, maar dat bleek te liggen aan de afstand tot de ADSL-centrale. Daardoor viel de ADSL-verbinding weg, maar dit stond los van het routerprobleem. Dat is nu wat minder, maar komt nog steeds voor.
Probleem heb ik hier ook, geprobeerd op te lossen door een andere Belkin te kopen, zelfde probleem. Binnenkort dan maar een ander merk kopen. Enige is dan dat ik hier 4 routers heb liggen.
Inderdaad, ik heb ook al diverse modems en nu al twee routers liggen. Misschien moet ik maar eens een museum beginnen ofzo. :)
Hey, ik zoek nog een fatsoenlijke -b of -g router met pcmcia kaartje voor de laptop van m'n vriendin..... wonen op 1 verdieping, dus bereik zal niet zo'n probleem zijn, verbinding moet echter liever niet wegvallen..... :P !
Het grote bereik benut je idd het beste met een pre-N netwerkkaart erbij, anders maakt het niet zo heel veel uit, omdat hij nog steeds maar 1 van de verzonden signalen oppikt.

Ik snap eigenlijk ook niet wat je internet wat op je modem niet meer werkt met je router te maken heeft?
Je hebt gelijk, ik bedoelde de router zelf. :P
FIRMWARE update(router en laptop!) zorgt er bij iedereen die ik ken voor dat deze problemen bijna altijd minder worden en zelfs niet meer voorkomen.