1 review

Lenovo ThinkPad E595 (20NF001HMH)

Specificaties 15,6" • 1920x1080 (Full HD) • 512GB • AMD Ryzen 5 - Bekijk alle specificaties

Lenovo ThinkPad E595 (20NF001HMH) Review

Stiegl 12 februari 2020, laatste update op 15 februari 2020, 161 views Product gekocht

Lenovo ThinkPad E595 (20NF001HMH)

Ik was op zoek naar een goede vervanging van mijn Asus N550LF, vooral om VM's te draaien en te werken. via eigen onderzoek en BBG bij deze uitgekomen. Redelijk tevreden maar toch wel een paar kritiekpunten.

Pluspunten

• Prima toetsenbord en trackpad
  • Fijne stevige behuizing
  • Windows 10 pro
  • USB-C laden
  • Stille fan

Minpunten

• CTRL en FN toets zitten nog steeds verkeerd om na al die jaren
  • Speakers naar beneden gericht
  • Geen toetstenbordverlichting
  • Micro-SD reader????
  • 1 jaar fabrieksgarantie
  • Helderheid scherm is laag
  • Snelheid valt tegen. Geheugen lijkt de bottleneck
  • Wifi drops

Ik heb deze laptop net, maar hierbij alvast mijn eerste bevindingen.

Algemeen

Ik was op zoek naar vervanging van mijn Asus N550LF. Veel plezier mee gehad, maar niet zo geschikt om meerdere VM's tegelijk te draaien.
De ThinkPad E595 doet het op dat gebied wat beter omdat hij over 2 maal zoveel cores beschikt.

Prestaties

De prestaties vallen mij eerlijkgezegd tegen. Voor het draaien van virtual machines is hij marginaal sneller dan mij 6 jaar oude Asus (i7-4500u). Ik heb een benchmark gedraaid en het geheugen van de Lenovo blijkt aanzienlijk slechter te presteren dan die van mijn oude laptop. Het lijkt erop dat dit de bottleneck van het ding is. Mij oude laptop heeft overigens wel dual channel geheugen wat deze niet heeft, dus er is mogelijk nog wel winst te behalen, alleen dan moet je meteen 16GB kopen. Ofwel 8+8 nieuw of 1x16 GB van hetzelfde type erbij.
Qua CPU benchmark is hij significant beter en ook de VEGA 8 GPU presteert iets beter dan mijn oude GeForce GT745.
Een clean install van Windows 10 pro verbetert de prestaties wel. Het lijkt erop dat de Lenovo configuratie de snelheid nogal beperkt.

Hoe dan ook, ik had in 6 jaar laptop ontwikkeling wel op wat meer snelheidswinst gehoopt.

Bouw

Vroeger jaren zakelijk met Thinkpads gewerkt en eigenlijk nooit laptops gehad die daar tegenop konden. Deze brengt goede herinneringen terug. Nog steeds stevig gebouwd en uitstekend toetsenbord. Het trackpad is stukken beter dan van de ThinkPad E's van een aantal jaar geleden.
Ook even een IdeaPad S340 in huis gehad, maar dat vond ik maar niks. Deze laptop zit veel beter in elkaar.

Scherm

Het scherm heeft een behoorlijk contrast. Maximale helderheid is niet bijzonder hoog, maar ok voor binnengebruik.
De kleuren zijn eigenlijk vrij beroerd. Standaard is mijn scherm veel te rood afgesteld. Dit is te verbeteren met calibratie, maar als je het naast een goed scherm legt ziet het er niet best uit.
Verder wordt mijn calibratie bij elke boot overschreven. Dit zal wel beter gaan als ik de Lenovo image eraf gooi.
Op een volledig zwarte achergrond zie je een klein beetje backlite bleeding en IPS glow. Zeker niet hinderlijk.
Helaas moet ik ook hier constateren dat 6 jaar ontwikkeling geen vooruitgang heeft gebracht. Mijn Asus scherm is simpelweg beter.

Geluid

Het geluid is niet slecht. Uiteraard zit er geen bas in, zoals met elke laptop. Op schoot wordt het geluid wel minder omdat de speakers naar beneden zijn gericht.

Features

Het is prettig dat hij via USB-C laadt waardoor ik niet aan speciale voedingen ben gebonden. Ook de bedraade netwerkaansluiting vind ik een pre.
Waarom de keuze voor een USB 2.0 poort en een micro SD kaartlezer zijn gemaakt blijft mij een raadsel.
Verder heeft deze in tegenstelling tot de S340 de bijzondere ontwerpkeuze om de de functietoets links van de CTRL toets te plaatsen waardoor je continue mis zit met copy pasten. Ja, ik weet dat je dat kan aanpassen in BIOS, maar dan heb je een klein CTRL knopje. Dit doet Lenovo trouwens al sinds jaar en dag. Kappen met die onzin!

Al met al geen slechte laptop. Kennelijk een van de betere die te koop is in de huidige markt.

Heb jij ook een Lenovo ThinkPad E595 (20NF001HMH)?