Synology DS120j (zonder harde schijven)

Synology DS120j (zonder harde schijven) Review

Mogenblue 9 februari 2020, laatste update op 6 mei 2021, 839 views Product gekocht

Synology DS120j (zonder harde schijven)

Mijn eerste nas. Leuk apparaat, maar je moet wel opletten om een aparte bracket meteen mee te bestellen voor een 2,5" drive. Die zit er niet standaard bij. Hij dectecteert de snelheid van je netwerk en geeft een melding als het op 100Mb of minder draait. Erg handig.

Pluspunten

• Makkelijke installatie
  • Meteen zichtbaar in het netwerk
  • Melding bij lage netwerksnelheid
  • Netwerk printer

Minpunten

• Iets traag
  • overal @eaDir mappen

Kwaliteit voeding Score: 4
Mijn eerste nas. Leuk apparaat, maar je moet wel opletten om een aparte bracket meteen mee te bestellen voor een 2,5" drive. Die zit er niet standaard bij. Hij detecteert de snelheid van je netwerk en geeft een melding als het op 100Mb of minder draait. Erg handig.

Controleer dus je apparatuur want als je een wifi routertje hebt van 30 euro kon het wel eens zijn dat die maar tot 100Mbit/s over het bekabelde netwerk gaat. En dan haal je echt niet alles eruit wat er in zit.

---

Dit is mijn eerste nas dus ik moest het allemaal nog even onder de knie krijgen.
Op internet is veel informatie te vinden over het opnemen van een nas in je netwerk en de online documentatie van Synology helpt ook goed. Die is er ook in het Nederlands.

Er wordt veel software meegeleverd, maar het meeste daarvan zal ik niet gebruiken.
Dit apparaat biedt alle mogelijkheden om hem normaal in een netwerk op te nemen: samba, afp, nfs, dlna (media streamen naar je 4k televisie) en ook diverse vormen van ftp. En zeker niet te vergeten een deamon voor rsync.

Ik werk zelf met Linux. Als je samba, afp of ftp activeert kun je hem direct in je netwerk zien.
Via ftp kun je flink snelle overdrachtsnelheden halen, maar je router, switch en kabels moeten dan wel gigabit ethernet ondersteunen. Ik heb snelheden gezien rond 90 MByte/sec met pieken boven de 100. Soms zakt het ook weer naar 60 of zelfs 25 MB/s. Dat is allemaal met 1 actieve user dus als je met meer gebruikers tegelijk er op gaat zou het wel eens kunnen tegenvallen. Zo daverend is die processor nou ook weer niet.

Uiteindelijk heb ik hem via nfs gemount als een extra schijf in fstab. Ik heb nu ook een paar scripts gemaakt voor synchronisatie met rsync. Push en pull, heen en terug updaten. Het kwartje is voor mij wel gevallen.
Ik laat mijn computers synchroniseren op 2 momenten:
- wanneer ze uit de slaapstand komen, zodra het netwerk up is, lezen van de nas;
- en wanneer ze naar de slaapstand toe gaan, schrijven naar de nas en dan de slaap mode aanroepen. Dat script heb ik aan de pauze toets verbonden.
Ik werk meestal maar op 1 computer tegelijk dus dan werkt dat.

Op de nas moet je voor nfs per gedeelde map machtigingen verlenen om je computers via nfs toegang tot die mappen te geven.
In de router heb ik ip-adressen aan mac adressen gekoppeld zodat mijn computers en smartphones altijd hetzelfde ip adres hebben.

Met dlna kan ik de media content op mijn 4k tv afspelen. Via ftp bekijk ik hem op mijn smartphone. Voor android zijn ook apps beschikbaar om bestanden vanaf je smartphone periodiek via ftp over te zetten. Mijn nas doet het daar heel goed mee.
Op mijn smartphone heb ik CX explorer voor bestandsbeheer en die heeft uitgebreide mogelijkheden om externe apparaten te benaderen: cloud, ftp, samba, etc. De nas is daarmee heel gemakkelijk te bekijken. Je kan zelfs een snelkoppeling op je home scherm zetten.
Voor periodieke file transfer, per dag of per uur, gebruik ik weer een andere app.

Via de usb poort kan je ook je printer erop aansluiten zodat ie voor alle computers in het netwerk beschikbaar is.
Aansluiten ging vrij gemakkelijk omdat ik in de router een vast adres aan de nas heb gegeven. Bij het invoeren van de hostname was hij niet te vinden, maar toen ik het ip-adres van de nas invoerde had hij hem zo te pakken.

Er zit een backup en herstelfunctie op om de settings van je nas naar een bestand te schrijven. Dat is handig als je eens een nieuwe ssd er in wil zetten, dan hoef je niet alle machtigingen opnieuw in te voeren, hoop ik. Ik ben nu begonnen met een ssd van 250 GB. Als de behoefte toeneemt zou ik tzt een grotere opslag er in kunnen zetten van 1 of 2 TB.

Het is wel storend dat overal in de foto mappen @eaDir mappen worden aangemaakt met thumbnails van de afbeeldingen. Dat kan je niet zomaar uitzetten via het configuratiescherm. Ik heb in het thumbs.conf bestand de resolutie waarden aangepast en nu worden die bestandjes niet meer aangemaakt. Je ziet nog wel de mappen, maar zo vind ik het wel goed. Dat bestand staat in de map /usr/syno/etc.defaults en daar ben ik via ssh als root in gekomen.
Bij het synchroniseren zorg ik ervoor dat die mappen niet naar de desktop worden gedownload via de exclude optie.
Dat is dus wel een verbeterpuntje.

Alles bij elkaar ben ik erg tevreden. Mijn flexibiliteit waar en wanneer ik wil werken is duidelijk toegenomen. Synchronisatie is veel sneller dan via een cloud van dropbox oid. De nas staat altijd gereed om content van je smartphone of andere apparaten op te vangen. Door de uitgekiende synchronisatie momenten heb ik nauwelijks oponthoud.
Hier ga ik nog veel plezier van beleven.

Edit 17 januari 2021 / 18 maart 2021 / 6 mei 2021

Na bijna een jaar ervaring ben ik er toch wel achter gekomen dat dit een instapmodel is. Het was een leerzame ervaring, maar ik vond hem op den duur toch wel traag worden.

Ik heb gekeken naar alternatieven voor een snellere nas, of een zelfbouw nas, maar op een gegeven moment realiseerde ik mij dat ik alleen een beetje file-sharing en synchronisatie van mappen nodig heb. Al die toeters en bellen van een nas zijn voor mij overbodig.

Voor backups heb ik een externe ssd en in elke computer een extra interne ssd waar om de paar uur automatisch een backup op wordt geschreven. Merk je niks van.

Ik werk met Linux Mint en heb onlangs een ssh server geïnstalleerd op de ene computer. Vanaf de andere computer kan ik nu met rsync al mijn mappen en bestanden synchroniseren. Scripts een beetje aangepast.
Dat is wel een verschil hoor. Synchronisatie is nu meestal binnen 5 seconden gebeurd met snelheden van 110-120MB/s. Tijden worden gelogd. Veel sneller wordt het niet op een 1Gb netwerk. Met die nas mocht ik blij zijn als ik 60MB/s haalde. En het duurde ook zo lang eer hij begon.

Op de smartphone kan ik ook gewoon verbinding maken met de ssh server. Of ftp, heb ik ook. Daarvoor gebruik ik CX Explorer. Werkt als een speer. Ik kan de hele schijf bekijken.

De nas staat nu dus in de kast. Voor mij is dat hoofdstuk voorlopig afgesloten. Waarschijnlijk voorgoed.

De computer waar de ssh service op draait heeft een Intel Core i3-8100 Boxed cpu met 4 cores op 3,6GHz. De client is nog sneller.

Heb jij ook een Synology DS120j (zonder harde schijven)?

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite