Asus A8V, K8T800 Pro (Sound, LAN, SATA-RAID) Review

Speedy67 9 november 2008, 1.363 views

Asus A8V, K8T800 Pro (Sound, LAN, SATA-RAID)

Pluspunten

• Stabiliteit, snelheid, kwaliteit, betrouwbaarheid

Minpunten

• Ongelukkige layout (floppy-connector)
  • Onstabiele onboard LAN

Layout Score: 2
Dit moederbord heeft met een Athlon64 3000+ processor van augustus 2005 tot oktober 2008 als webservertje gedraaid. 24 uur per dag, 7 dagen per week, en door distributed computing interesse al die tijd onder full CPU-load. Vanaf oktober 2008 als dagelijks-gebruik-pc weer onder Windows XP, met een upgrade van de grafische kaart naar een Radeon HD3650AGP en overklok van 2100MHz (standaard 1800MHz).

Van augustus 2005 tot januari 2006 onder windows XP professional, daarna Ubuntu Linux 5.10 en sinds medio 2007 Ubuntu 6.06LTS. Sinds oktober 2008 weer onder Windows XP Pro. Met deze besturingssystemen werkt dit moederbord zonder problemen, en uitermate stabiel, al worden op het moment nog niet alle opties door mij gebruikt.

Floppy-connector is ongelukkig geplaatst, wordt door mij niet gebruikt dus ik heb er geen problemen mee, maar in sommige atx kasten kan er geen floppy-drive op aangesloten worden.

Ingebouwde ethernet controller is geen hoogvlieger.. netwerkverbinding kan bij intensief gebruik onwerkbaar traag worden of geheel tot stilstand komen. Ik heb 'm uitgeschakeld en vervangen door een realtek 8139D kaartje, werkt stukken beter.

Heb jij ook een Asus A8V, K8T800 Pro (Sound, LAN, SATA-RAID)?

Ik heb de luxe versie maar ik ben er zeer tevereden mee.
af en toe een bios update maar verder geen enkel probleem mee.draait als een speer ;)
Het is inderdaad een degelijk en stabiel bord maar het enige wat ik als nadelig heb ervaren was het klooien om de S-ATA harddisks aan de gang te krijgen. De S-ATA aansluitingen zijn niet 'hotplug', dus de bios ziet je harde (s-ata)schijven niet. Windows XP moet je dus samen met een floppy voor je raid-controller installeren, ook al wil je maar 1 (s-ata) schijf gebruiken (JBOD). Mijn vorige systeem was gebasseerd op een P4C800-deluxe moederbord en daar waren mijn sata disks meteen te zien in de bios. Verder niets anders dan goeds over de A8V-deluxe met Q(fan) control voor zowel je kast als je CPU-fan, makkelijk de bios updaten met EZ flash en nog veel meer mooie AI snufjes. Bij mij wekrt de GIGAbit LAN onboard wel naar behoren, geen problemen mee gehad.
Ik heb nog nooit gehad dat ik in Windows XP niet de drivers van de raidcontroller eerst moest installeren, lijkt me dus gewoon normaal. In Vista zitten de drivers er wel in.
Ik heb mijn A8V nu een week en ik heb maar verzocht om een retourzending te doen naar de winkel waar ik hem heb gekocht. De reden hiervoor: niet stabiel te krijgen! :( Ik ben over het algemeen redelijk tevreden over Asus, maar ik heb nog nooit een moederbord zo graag door midden willen stampen als dit exemplaar.
Ik heb vanalles geprobeerd: verschillende versie chipset drivers geinstalleerd, drivers zorgvuldig geselecteerd (op basis van probleemposts op diverse internetfora), windows diverse malen schoon geinstalleerd, alle niet-basis componenten verwijderd, geheugenreepjes apart gebruikt, geheugen gewisseld met een andere PC (beide van de QVL), stress-test gedraaid. Klap op de vuurpijl was dat de machine na 10 uur stress test draaien 0 errors vond op elk onderdeel en groot "PASSED" in beeld liet knipperen en toen ik mijn muis aanraakte ik een BSOD kreeg.

Er lijkt dus nogal wat verschil te zitten in de 'reliability' waar ze het product mee promoten. Ik heb in tegenstelling tot wat jij in je survey schrijft namelijk geen problemen gehad met de netwerkinterface, maar de snelheid viel wel tegen, en ik had dus op de meest willekeurige momenten BSOD's waardoor ik het als hoogstens onstabiel kwalificeer.
Heb een a8v-vm gehad, prima ding.
Ligt hier nog ergens een variant van te kijken.