Microsoft Sculpt Ergonomic Desktop (Qwerty UK)

Specificaties Draadloos Qwerty met Standaard toetsen - Bekijk alle specificaties

Microsoft Sculpt Ergonomic Desktop (Qwerty UK) Review

sl4rtyb4rtf4st 24 januari 2020, 77 views Product gekocht

Microsoft Sculpt Ergonomic Desktop (Qwerty UK)

Dit is een heerlijk toetsenbord dat perfect werkt tot het dat niet meer doet

Pluspunten

• Aangename houding door ergonomisch ontwerp
  • Muis voelt prettig door gedraaide vouding bij het muizen
  • Ziet er exclusief uit
  • Batterij klepjes van muis en keyboord met magneet vast

Minpunten

• Switch schuifje voor de functie toetsen kwetsbaar
  • Batterij klepje van de num pad gaat irritant open
  • Muis reageert soms met vertraging
  • Erg duur

Ik heb naar mijn weten alle 3 de versies van de ergonomische keyboards van Microsoft gehad, vanaf de lelijke licht creme ding, de natural keyboard, dat donker grijze monster van een keyboard, de Natural Ergonomic Keyboard 4000 en nu de sculpt ergonomic keyboard. Ik moet zeggen deze ziet er bij verre weg het beste uit, het is ook de duurste. Ik heb hem gekregen toen die nog 130 euro was.

Eerst wat er allemaal goed aan is:
Het keyboard typet erg prettig, er is voldoende key travel voor een laptop stijl keyboard. Het is niet te vergelijken met een mechanisch toesenboard maar nog steeds erg prettig.
De houding bij het typen is ook een stuk aangenamer dan bij zeg een regulier keyboard, geen knik in de pols.
Het feit dat het keyboard lekker klein is door het losse numpad is aangenaam. Die Natural Ergonomic Keyboard 4000 nam altijd wel erg veel ruimte in beslag.
Het klepje voor de batterijen op het keyboard en de muis wordt vast gehouden met een magneetje, heerlijk. Waarom doet niet iedereen dat niet?

De houding bij het muizen voelt ook heel natuurlijk. Daarbij heeft de muis voldoende toetsen voor regulier computer gebruik. Ik heb er ook wel mee gegamed maar dan schiet 'ie toch een beetje te kort.

Dan wat er allemaal mis mee is:
Een aantal weken nadat ik de set had gekregen merkte ik al op dat de muis zo nu en dan vertragin leek te vertonen, wat heel irritant was als je bv op een specifiek plekje moest klikken op een pagina of een venster wilde verkleinen. Ik dacht dat het lag aan Linux waar ik toen in werkte, toen in windows dacht ik dat het misschien lag aan de oude hardware van de computer die ik toen gebruikte. Ik ben toen overgeschakeld op een bedrade gamer muis en ik gebruik deze muis heel sporadisch.

Er zit een schuifje op het keyboard om de functie toetsen te gebruiken, waarom dat niet gewoon met een fn toets kan is mij een raadsel. Ik weet niet meer hoe lang na aankoop dat knopje ermee ophield maar het zal vast in de buurt van de 2 jaar grens liggen. Het keyboard zit nu vast in de functie toets instelling, ik heb dus geen beschikking over de F toetsen. Je gebruikt de F toetsen misschien niet heel vaak maar vaak genoeg dat het heel irritant is als die er niet meer zijn.

De numpad gebruikt een CR2430 battery (uit mijn hoofd) die achter een klepje zit die via een heel irritant schroefje vast zit. Daarnaast gaan de batterijen er keihard doorheen. Als je hem niet gebruikt en dan weer eens wil gebruiken is dat ding altijd zoek.

Voor mij is dit keyboard op dit moment een dure 'paper weight' mooi maar niet in functie als keyboard, zonde geld.

Heb jij ook een Microsoft Sculpt Ergonomic Desktop (Qwerty UK)?

Goed om te lezen wat er mis mee is. Ik zal m links laten liggen.
Kom wel net een 2019 versie van de gewone ergonomic tegen, maar zie m niet in de pricewatch.
Dat lijkt me nog wel een aardige.
Oh wow dat model is helemaal aan me voorbij gegaan, dat ziet er eigenlijk uit als een veel prettiger keyboard als de curve, alle minpunten van de curve in ogenschouw genomen. Ook al ziet de curve er meer premium uit, terug kijkend zou mijn voorkeur uitgaan naar dit keyboard. En ook nog eens half zo duur...

Toch denk ik toch dat mijn volgende keyboard een ergonomisch mechanisch tobo gaat zijn, de x-bows ergonomic bijvoorbeeld.