1 review

Nikon Z 50 + 16-50 VR + 50-250 VR-kit Zwart

Specificaties Kit met 2 lenzen • 21,51MP sensor • WiFi - Bekijk alle specificaties

Nikon Z 50 + 16-50 VR + 50-250 VR-kit Zwart Review

Wulffje 20 januari 2020, laatste update op 21 januari 2020, 841 views Product gekocht

Nikon Z 50 + 16-50 VR + 50-250 VR-kit Zwart

De camera voelt aan als degelijk met een hoge bouwkwaliteit. Verder zijn de foto's en video's die hieruit komen zeer mooi en van hoge kwaliteit. Daarnaast zijn de kitlenzen heel scherp met mooie kleuren. Al met al een heerlijke bundel voor beginnende en ervaren fotografen.

Pluspunten

• Robuust gebouwd
  • Compact (vooral met de 16-50mm)
  • Scherpe kitlenzen
  • Sterke autofocus, incl. oog detectie
  • Foto's hebben heerlijke kleuren
  • Groot lensaanbod met de FTZ adapter

Minpunten

• Kitlenzen niet lichtsterk
  • Wel wat prijzig
  • Op dit moment een beperkt lensaanbod (zonder FTZ adapter)

Snelheid en automatiek Score: 5
Batterijduur Score: 3
Uitbreidbaarheid Score: 3
Body & bediening
De body is een combinatie van magnesium en polycarbonaat en voelt als zeer degelijk, stevig, maar toch relatief compact voor een MILC aps-c (en een stuk kleiner dan de spiegelreflex varianten hiervan). De grip heeft een goede diepte (in tegenstelling tot bepaalde concurrenten) en ligt daardoor ook waarschijnlijk het beste in de hand in deze klasse. De bediening en de menu's zijn goed doordacht en wen je redelijk snel aan, wat bij bepaalde concurrenten toch vaak een minder punt is waardoor de Nikon zich toch wel onderscheid. Ergonomie en besturing zijn daarom uitstekend te noemen, eigenschappen die te vaak vergeten worden bij het vergelijken van specsheets op internet of in andere reviews. De batterij kun je verder eenvoudig opladen met de meegeleverde oplader of via de usb poort van de camera. Verder heb je twee draaiwieltjes om bijvoorbeeld sluitertijd, diafragma of iets anders te veranderen, voldoende functie toetsen om te programmeren en kun je bij beide kitlensen de draaidringen anders instellen indien dit gewenst is. Alle toetsen zitten aan de rechterkant van de body, waardoor je deze camera met alleen je rechterhand kunt besturen, en waarbij je je linkerhand alleen hoeft te gebruiken voor de draairingen op de lens. Op het draaibare scherm zelf zitten nog een aantal touch knoppen aan de rechterkant. Dit vind ik zelf een goed doordachte opzet en werkt in de praktijk heel goed.
Sensor en foto/video kwaliteit
De sensor heeft weliswaar geen BSI, geen IBIS (meeste concurrenten hebben dat ook niet in deze prijsklasse) en heeft slechts 21mp, maar ik merk dat ik me veilig genoeg voel om de ISO tot 12800 te verhogen en de lowlight performance zeer goed is (de lens keuze en je eigen instellingen hebben hier natuurlijk ook veel invloed op). De kleuren die hieruit komen zijn echt heerlijk, met mooie contrasten en kleurtonen. Verder is er veel dynamisch bereik en kun je extreem veel informatie uit schaduwen en donkere gebieden halen indien je in raw schiet. Dus iets minder resolutie dan de concurrenten, maar daardoor wel iets beter in donkere situaties. Uiteindelijk ontlopen ze elkaar weinig tot niets. De autofocus is heel snel (en kun je tweaken om nog sneller te reageren voor zowel video als foto) en de eye-detect werkt bij matig tot goed licht uitstekend, en maakt het soms bijna te gemakkelijk om scherpe foto's te maken. Het is gewoon heerlijk om te zien dat bijna elke portretachtige foto die je maakt haarscherp is bij de ogen. Ik merk dat de autofocus het wel moeilijker krijgt als er weinig licht is, maar dat is denk ik wel te verwachten. Qua video is deze camera ook een topper. 4k/30fps video waarbij de volledige sensor wordt gebruikt. Dat is echt indrukwekkend. Verder heb je natuurlijk veel meer opties, zoals het vertragen van video of het opnemen van 1080p in 120fps. Als leuke gimmick kun je ook filters kunt gebruiken bij video opnamen. Voor video is er de optie voor een flat profile, waardoor dit ook goed te gebruiken is voor als je video wilt bewerken.
Viewfinder
De oled viewfinder (die gelukkig in het midden is ingebouwd) is in de meeste situaties helder, scherp en reageerd snel zonder merkbare lag. Pas bij moeilijke (zoals donkere) situaties zie je dat het scherm korrelig kan worden wat volgens mij vrij normaal is bij een digitale viewfinder. De viewfinder heeft een goede afstand tot de body, waardoor je niet het gevoel krijgt je gezicht de camera in te moeten drukken. Dit is bij bepaalde concurrenten soms helaas wel het geval. Verder heeft de viewfinder een goede vergroting, dus al met al in deze klasse gewoon uitstekend.
Kitlenzen
De 16-50mm kitlens kun je bijna wel een pancake lens noemen, waarbij je gelukkig wel met een draairing kunt zoomen (wat bij pancakes niet vanzelfsprekend is). De lens is niet heel lichtsnel, maar heeft een hele goede stabilisatie en is voor wat het is gewoon heel scherp. De lens is dus heel scherp en compact, maar hierdoor niet heel lichtsterk (en je hebt dus minder dof mogelijkheden). Hier loop je vooral tegenaan in donkere situaties en compenseer ik meestal met een hogere iso, kortere sluitertijd en de belichtingcorrectie ergens tussen -0.3-1.0 ev in te stellen. De 50-250 kitlens heeft een heerlijk bereik, een nog betere stabilisatie dan de 16-50 en voelt ook een slag degelijker aan. Dit is voor wat het is een compacte lens, niet heel lichtsterk, maar wel echt heel scherp voor een kitlens. Bij beide lensen ben ik onder de indruk hoe compact en scherp ze zijn en wat voor nieuwe hoge standaard Nikon zet met deze kitlensen. De kitlensen van concurrenten komen niet in de buurt van deze lensen met betrekking tot scherpte en de mooie kleuren die hieruit komen. Enige nadeel is dat ze niet lichtsterk zijn, maar dat is bij kitlensen de norm. Voor een echte lichtsterke lens met veel dof moet je op dit moment nog bij de Full-frame lensen zijn van de Nikon Z zoals de 35mm of 50mm (op deze body wordt dat 47.5mm/75mm door de crop factor) met een optie tot 1.8f. Een andere optie is de FTZ adapter om de enorme collectie aan Nikon spiegelreflex lensen te gebruiken, maar ik ga in het geval van deze camera volledig native.

Nikon is bezig met twee nieuwe compacte primes, die hopelijk dit jaar nog gaan verschijnen en waarschijnlijk een betere combinatie zijn met de Z50 als je het compact wilt houden.
Al met al ben ik heel tevreden met de ergonomie, compactheid, degelijkheid en kwaliteit van deze camera en de bundel kitlensen, waar ik elke keer weer heel blij van word als ik foto's ga maken.

Heb jij ook een Nikon Z 50 + 16-50 VR + 50-250 VR-kit Zwart?