Aiwa HZ-WS2000 1,5GB (USB 2.0) Review

Nofuturekid 19 april 2005, 1.193 views

Aiwa HZ-WS2000 1,5GB (USB 2.0)

Pluspunten

• Design ->Klein, licht, erg mooi
  • Capaciteit/opslag ratio
  • Goede afstandsbediening
  • Geluidskwaliteit
  • Snel opladen batterijen

Minpunten

• Beperkte batterijduur (>5 uur)
  • Zeer spartaanse software
  • Geen map structuur, navigatie op basis van ID3- tags
  • Slechts optie tot aanmaken 1 playlist

Geluidskwaliteit Score: 4
Hoewel de pricewatch nogal grote deviaties weergeeft met betrekking tot de prijs van de ze MP3-speler heb ik hem bij de Paradigit als aanbieding gekocht. Dat betekent dat ik deze speler voor 99,- Euro in mijn bezit heb gekregen.

In aanloop naar de aanschaf van deze MP3-speler wilde ik eigenlijk een flashspeler in dezelfde prijscategorie aanschaffen, maar de capaciteit van 1,5GB heeft me uiteindelijk toch over de streep getrokken in de richting van een microdive-based player.

Tot dusverre bevalt hij redelijk. Pluspunten zijn het uitgebreide display op de afstandsbediening (speler zelf heeft geen display), het design (erg dun en stylish), de capaciteit van 1,5 GB, en de geluidskwaliteit. Hoewel ik de afstandsbediening uitstekend vind moest ik er in het begin wel aan wennen dat de reactiesnelheid niet altijd even goed is. Ik ben gewend om snel door lijsten en dergelijke te scrollen en deze speler kan dat niet altijd even goed bijhouden.

Nadelen vind ik de zeer beperkte batterijduur (er wordt 8 uur geclaimd, in werkelijkheid is dit tot 5 uur) en de software die benodigd is om muziek over te zitten. Er was in eerste instantie discussie of deze software de muziek zou converteren naar Atrac3, maar na nadere beschouwing blijkt dat de software uitsluitend een database management tool is voor de indeling van de verschillende bestanden op de microdrive. Dit kun je vergelijken met de conversie die plaatsvindt op de hdd-spelers van bijvoorbeeld Philips. De software an sich is wel erg intuitief, wat op zich ook komt door de extreem spartaanse uitvoering. Er zit niet eens een player in waar je nummers in kunt previewen voordat je ze overzet. Aan de andere kant, mijn ervaring is dat je hiervoor beter externe programma's zoals Foobar of Winamp voor kunt gebruiken. Het overzetten van de muziek zelf gaat redelijk snel, zeg maar tussen de snelheid van USB 1.1 en 2.0 HiSpeed in. Zoals gezegd, er wordt een database gecreeerd en dat kost meer tijd dan gewoon lomp bestanden overpompen. Ikzelf vind de tijdsduur hiervan niet storend.

De navigatie op de speler is gebaseerd op basis van ID3-tags. Je moet er dus voor zorgen dat je deze op orde hebt. Dit is niet anders dan bij andere mainstream spelers zoals de iPods. Het is even irritant werk, maar als je het voor elkaar hebt dan heb je ook wel wat. Wat wel een tekortkoming is in de navigatie is de beperkte mogelijkheid tot het creeeren van playlists. Je kunt slechts 1 lijst van favorieten aanmaken wat niet bepaald uitgebreid is. Aan de andere kant, je hebt slechts 1,5 GB aan data tot je beschikking, dus je zult niet zo snel de weg kwijtraken.

Al met al wel een redelijke speler, zeker als je de prijs in aanmerking neemt die ik ervoor betaalt heb. Overweeg je deze speler, hou dan wel in gedachten dat als je er meer dan 99,- Euro voor moet betalen dat er misschien wel betere alternatieven voorhanden zijn. Er loopt ook een draad over deze speler op GOT: KLIK

Achter Aiwa gaat tegenwoordig Sony schuil, iets wat terugkomt in bijvoorbeeld de jack-plug voor de koptelefoon, of de adapter voor het opladen van de speler.

Heb jij ook een Aiwa HZ-WS2000 1,5GB (USB 2.0)?