Asus GeForce 7800 GT 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI, ViVo) EN7800GT/2DHTV Review

Mauro26 17 maart 2006, 1.033 views

Asus GeForce 7800 GT 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI, ViVo) EN7800GT/2DHTV

Pluspunten

• Single slot kaart
  • prestaties

Minpunten

• Geluids productie
  • niet mogelijk om de fansnelheid aan te passen

Drivers en compatibiliteit Score: 2
Na lang wikken en wegen besloten om deze kaart te kopen van ASUS. De eerste indruk van de doos is goed al is deze wel overdreven groot. De doos was zelf groter dan die van mijn nieuwe moederbord. De inhoud van de doos valt dan ook een beetje tegen. De kaart, blue led versie, en de accesoires hadden in een veel kleinere doos verpakt kunnen worden.
Over de accesiores gesproken, wat mij opvalt is dat dit een dual dvi kaart is, maar dat er maar 1 dvi to vga adapter bijzit. verder is de software bundel wel uitgebreid met 4 spellen (o.a. King Kong en expand ralley) en 3 softwaretitels (o.a Asus DVD en Power director). Verder zit er een kastje bij voor de vivo mogelijkheden.
Na de kaart in mijn pc te hebben geinstaleerd, de pc aangezet. Wat meteen opvalt is dat de fan volluit blijft draaaien en hierdoor flink wat herrie maakt. Na het installeren van de drivers blijkt helaas dat de fan nogsteeds volluit blijft draaien. Okee dan maar de hulp van tweakprogjes gebruiken. Als eertse Asus smart doctor, helaas geen mogelijkhied om de fan snelheid te verlagen. Dan maar Riva tuner, ook dit programma blijkt geen effect te hebben. Na 1 week testen, drivers erop drivers eraf, tweakprogjes erop en eraf blijft de fan nog steeds op volle snelheid te draaien. ik heb deze kaart toen omgeruild voor en ander exemplaar omdat ik dacht dat de fan dan wel defect zou zijn. Met de nieuwe kaart precies hetzelfde euvel. De fan blijft volluit draaien en maakt hierdoor echt een onaanvaardbare herrie. Inmiddels heb ik de kaart omgeruild voor een ander model, de ASUS X1900XT.
Ondanks de geluids problemen heb ik de kaart wel even gebenched met 3dmark. 7600 punten niet slecht voor een kaartje van 300 euro dat op stock snelheden werkt. nu met mijn x1900 xt (9500 punten) valt het wat tegen maar ala deze kaart is dan ook 200 euro duurder. Ik heb er ook nog even twee uur mee gegamed en ook toen was ik te spreken over de snelheid met alle settings op max.
Na wat research ben ik erachter gekomen dat meer mensen last hebben van dit euvel met de Kaart van ASUS. Zie ook het topic Asus 7800GT powermanagement/fan speed op het Got forum. Ook op het forum van ASUS zelf zijn er aardig wat klachten binnen gekomen over dieze kaart met hetzelfde euvel . ASUS Duitsland zegt dat fan altijd volluit moet draaien en dat deze niet in te stellen is op een lagere snelheid Dus let op bij het kopen van deze kaart.

Heb jij ook een Asus GeForce 7800 GT 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI, ViVo) EN7800GT/2DHTV?

3dmark '05 denk ik?
Wat bedoel je daarmee? Het is namelijk geen antwoord op een gestelde vraag hier en alleen "3d mark 05 " voegt weinig toe.
Heb je eventuele links naar deze topics zodat andere mensen (waaronder ikzelf) die last hebben van dezelfde problemen hier ook hun voordeel mee kunnen doen?