sluiten

Laatste kans om te stemmen voor de Tweakers Awards 2019/2020!

Dit jaar organiseert Tweakers alweer voor de dertiende keer de Tweakers Awards, de publieksprijs voor de beste technologie- en elektronicaproducten. Laat je stem gelden en maak kans op een Google Stadia Premiere Edition, Nintendo Switch inclusief Mario Kart of een setje Sony WF-1000XM3 in-ear oordoppen.

Stemmen

Logitech G512 Special Edition (Qwerty US) Tactile Switch

Specificaties Bedraad Qwerty met Logitech Romer-G Tactile switches - Bekijk alle specificaties

Logitech G512 Special Edition (Qwerty US) Tactile Switch Review

macfreak1306 14 januari 2020, 71 views Product gekocht

Logitech G512 Special Edition (Qwerty US) Tactile Switch

Naar mijn mening een heel mooi toetsenbord dat lekker tikt, al heeft het voor mij persoonlijk wel een aantal kleine irrititaties. Een daarvan is makkelijk opgelost (polssteun), de andere twee (verlichting en numlock indicator) zal ik mee moeten leren leven, al is het natuurlijk niet het einde van de wereld.

Pluspunten

• Top design
  • Fijne switches
  • Redelijk compact voor een full-sized toetsenbord

Minpunten

• Speciale karakters (@, # etc.) niet verlicht
  • Geen numlock indicator
  • Polssteun niet inbegrepen.

Recentelijk dit toetsenbord aangeschaft. Persoonlijk ben ik fan van mechanische toetsenborden met voelbare feedback. Ik heb heel lang een toetsenbord gehad met Cherry MX Brown switches. Stiekem vond ik de Blue's met hun clicky geluid ook wel leuk.

Onlangs zag ik dit toetsenbord in de aanbieding bij Bol en ik had nog een cadeaubon liggen, dus ik dacht, waarom niet. Logitech beloofd met zijn GX Blue switches immers een soortgelijke ervaring als met andere clicky switches.

Tot nu toe ben ik zeker niet ontevreden. Het toetsenbord typt lekker en ik persoonlijk vind het klikgeluid heerlijk. Ook het design vind ik fantastich. Het toetsenbord is redelijk compact vergeleken met mijn vorige toetsenbord en het metaal geeft het een stevige indruk.

Toch zijn er ook een paar dingetjes die ik persoonlijk minder vind.
Ten eerste krijg je er geen polssteun bij, iets wat mijn vorige toetsenbord wel had. Als je dat bij dit toetsenbord wil, dan moet je de G513 kopen, maar die is niet beschikbaar met de GX Blue switches voor zover ik kan zien. Ik heb uiteindelijk een losse polssteun gekocht.

Ten tweede erger ik me aan het feit dat alleen de "hoofdkarakters" op de toetsen verlicht zijn, dus de speciale tekens zoals @, # etc. zijn niet verlicht. Als je de G513 met de Romer switches pakt, die verder exact dezelfde behuizing heeft, dan zijn deze tekens wel verlicht. In een wat donkerdere omgeving heb je totaal niks aan de toetsenbord verlichting om deze speciale karakters te zien. De functies die in combinatie met de fn toets gebruikt moeten worden zijn zelfs met verlichting lastig te zien, omdat deze in een vrij lichte print op de zijkant van de toets zijn gedrukt. De schaduw van de toetsen maakt deze vervolgens onmogelijk om te zien. Ook deze zijn wel verlicht bij de andere switch varianten.
Wat mij betreft is dit een onbegrijpelijke keuze van Logitech, aangezien de GX Blue duidelijk klonen zijn van de Cherry MX switches, en mijn vorige toetsenbord met de Cherry switches had alle speciale karakters wel netjes verlicht.

Ook vind ik het jammer dat er geen numlock indicator aanwezig is. Er is wel een capslock en een gaming mode indicator, maar numlock en scroll lock ontbreken, al vind ik die laatste geen gemis. Hier is echter wel overheen te komen voor mij persoonlijk. Omdat mijn laptop namelijk ook al een numlock indicator mist, heb ik hiervoor een klein programmatje in de taakbalk draaien.

Ondanks deze minpuntjes ben ik echter nog steeds van mening dat het een hartstikke prima toetsenbord is. Zou ik hem aanraden aan anderen? Zeker, maar ik noem er de persoonlijke minpunten ook zeker bij.
Zou ik hem zelf nog een keer kopen als ik weer zou moeten beslissen? Misschien. Er zijn genoeg andere toetsenborden met clicky/tactile switches op de markt die ook top zijn.

Conclusie: naar mijn mening een heel mooi toetsenbord dat lekker tikt, al heeft het voor mij persoonlijk wel een aantal kleine irrititaties. Een daarvan is makkelijk opgelost (polssteun), de andere twee (verlichting en numlock indicator) zal ik mee moeten leren leven, al is het natuurlijk niet het einde van de wereld.

Heb jij ook een Logitech G512 Special Edition (Qwerty US) Tactile Switch?