Tweakers zegt: 7,5

Specificaties 6,55" • 2400x1080 • 128GB - Bekijk alle specificaties

OnePlus 7T Blauw Review

Deathchant 13 januari 2020, 1.678 views Product gekocht

OnePlus 7T Blauw

Op een quality issue van het scherm na, is dit eigenlijk dé telefoon die je wilt hebben: razendsnel, megavloeiend. Niet door de 90Hz, maar door de OxygenOS+SD855+ combi, geen bloatware en OxygenOS is prettig customizable. Scherm kan superhelder! De camera's zijn middelmatig-goed. Native-apps zoals Music ontbreken. Ook 3,5mm plug ontbreekt.

Pluspunten

• Snelheid en vloeiendheid OxygenOS
  • Plat scherm, geen afgeronde schermranden
  • Helderheid scherm: zeer hoge brightness mogelijk
  • Diversiteit camera setup voor de gestelde prijs
  • Meegeleverde hoesje perfecte fit

Minpunten

• Quality control: groentint bij grijs-weergave in scherm in dark mode bij 20-50% helderheid
  • Ontbreken 3,5mm plug, en geen converter meegeleverd
  • Camerakwaliteit én autofocus van alle camera's is middelmatig. Ontbreken van OIS op telecamera is een gemis
  • Automatische helderheid krijgt niet de juiste helderheid onder verschillende lichtomstandigheden onder de knie
  • Oneplus community is niet meer wat het geweest is

1: Voorwoord

Even een disclaimer van te voren: ik vertel hier puur over mijn korte ervaringen met de Oneplus 7T en ik ga geen uitgebreide spec-lijstjes opnoemen of grafiekjes hoe snel de telefoon is. Die zijn prima in overvloed te vinden in de pricewatch, youtube, allerlei tech review websites of op de website van Oneplus zelf: https://www.oneplus.com/nl/7t/specs?from=7t.
Ik ga verder ook geen vergelijken trekken met tig telefoons. Dit is puur mijn beleving van de telefoon. Ik zal mijn vorige telefoon, de HTC10, qua ervaring zeker erbij betrekken.

Ik heb de Oneplus 7T getest in de korte tijd dat ik em had, want na 3x hetzelfde issue te hebben gehad, die ik verder op uitvoerig beschrijf, heb ik besloten om geen 7T meer te kopen. Er zit namelijk een vervelende groentint in het scherm wanneer je de dark mode gebruikt bij een helderheid van 20-50%. Wanneer de telefoon dan grijs moet weergeven (lees: niet pikzwart), dan wordt het overwegend groen in de bovenste helft van het scherm. Verderop meer. Ik vond het toch wel "nodig" om hier wat aandacht aan te besteden, want de telefoon is verder wel een solide telefoon, vandaar de review.
Ik ben me ervan bewust dat ik echt niet alle aspecten, zoals laadtijden e.d.; dat kan ook niet als ik een telefoon zo kort in gebruik heb. Ik heb dan ook niet veel foto's gemaakt, omdat ik dat niet juist vond. Lees deze review dan ook zo.

2: Referentiekader

Om mijn ervaringen met de Oneplus 7T in perspectief te kunnen zetten, is het wel belangrijk om wat inzicht te krijgen in welke smartphones ik voorheen gebruikt heb, hoe ik ze gebruikt heb, wat mijn eisen en wensen waren en wat voor soort gebruiker ik ben.
Na jarenlang op de hoogte te zijn van Oneplus, is dit is pas mijn eerste Oneplus telefoon. Je zou kunnen zeggen dat ik al jaren een supporter ben zonder een Oneplus telefoon te hebben gehad. Ik heb het oneplus forum jaren in de gaten gehouden, maar nooit aangemeld/gepost, tot recent. Ik ben dus ook op de hoogte van de 3,5mm-plug wel/niet polls die Oneplus gedaan heeft en ook de materiaalkeuze polls, waarbij ze eigenlijk de wensen van de klant niet ingewilligd hebben.

Je kunt mij beschouwen als een lichte gebruiker, in het opzicht dat ik:
- zo min mogelijk apps en widgets gebruik; ik doe zoveel mogelijk met mobiele websites
- geen social media gebruik (ik heb geen facebook, twitter, instagram, whatsapp, snapchat e.d.) die mogelijk veel data en accuduur slurpen
- geen NFC, vingerafdrukscanners, faceunlocks gebruik: ik gebruik nog gewoon ouderwets een pincode die welgeteld 1 seconde langer duurt om in te toetsen dan een vingerafdrukscan

Mijn instelling neigt meer naar zoveel mogelijk privacy, alhoewel ik echt wel snap dat ook ik niet 100% onvindbaar/afgezekerd ben, maar ik probeer te doen wat ik kan (en wil). Zo is voor mij persoonlijk nog niet ontkracht dat een vingerafdruk, die weliswaar op een secure gedeelte in je telefoon wordt bewaard, veilig is. Ik weet niet wat een telefoon allemaal doet buiten mijn controle om. Biometrische gegevens zijn me gewoon nog te gevoelig. Common sense, of paranoide...Je mag daar natuurlijk van vinden wat je wilt, maar that's how I roll :)
Toepassingen waarvoor ik apps gebruik:
- Privé email (HTC mail)
- Fotografie: Lightroom, HTC Gallery
- Internet: Firefox Focus/Firefox (Ik google niet, ik laat het eendje zoeken)
- Filmpjes: YouTube Vanced

Mijn vorige smartphones:
- 2012-2014: HTC One X
- 2014-2016: HTC One M8
- 2016-2020: HTC10

De reden waarom ik altijd HTC telefoons heb gehad:
- HTC sense skin: minimalistisch, snel, nooit haperingen
- Behuizing: altijd stevig materiaal (meestal aluminium)
- Audio: frontfacing stereospeakers + HQ DAC

Dingen die me altijd gestoord hebben aan HTC telefoons:
- te klein notificatieLEDje, tot de HTC10
- camera's altijd sub-par, tot de HTC10

Voor de rest heb ik altijd met plezier mijn HTC's gehad...Mijn HTC10 is oud en ik haal nog geen 2 uur screen-on-time meer. Rebooten moet ik met een soft-reset doen, want regulier rebooten lukt niet (geen idee waarom). Zo nu en dan (1x/week) trekt de accu ineens 26% leeg tijdens de nacht...kortom: ik ben aan vervanging toe.
Enerzijds logisch, anderzijds onrealistisch waren mijn eisen voor een nieuwe telefoon dat het een stevige, metalen behuizing moest hebben en een 3,5mm plug, terwijl dit nu juist allemaal veranderd is naar 3,5mm-loos en overal glas als premium materiaal. Ik luister veel muziek in het OV onderweg naar het werk, dus goed muziek kunnen luisteren is een pré, waarbij ik bedrading gewend ben.

Ik had bijna een Sony XZ2 Compact gekocht vanwege de handzaamheid, cleane skin en non-glazen achterkant, maar de slechte camera heeft me doen besluiten dit niet te doen.
Mijn telefoons heb ik tot nu toe altijd wel in een hoesje gebruikt, dus de verwachting is dat ik dit met een glazen telefoon zeer zeker ga doen.
Verder schuw ik geen bezels, druppelnotches of iets dergelijks. De iPhone-sized notch vind ik dan wel "zonde". Het design van een telefoon is wat mij betreft ondergeschikt. Dus de ronde camera setup vind ik niet perse mooi of lelijk.

Model:
Ik heb het volgende Oneplus 7T model getest:
- Model HD1903 (EU-model)
- OxygenOS 10.0.7.HD65BA
- Security patch: November 2019
- Manufactured date: 2019.10.12
- Quality Control number: 0306N
- Android 10

3: Oneplus 7T algemeen schermissue

Vóórdat ik de Oneplus 7T aanschafte, was ik op de hoogte van het algemene schermissue dat bijna alle exemplaren in meer of mindere mate last van hebben.
Wanneer je de duistere modus gebruikt, zie je een groene waas op een deel van het scherm daar waar grijstinten weergegeven moeten worden in het geval de brightness tussen de 20-50% zit.
Op het oneplus forum staat een inmiddels 41 pagina tellende thread die het probleem aandachtig omschrijft. Oneplus doet het in één van de eerste posts af als een klantprobleem: het zou de werking van de telefoon niet beinvloeden. Sindsdien is er door een Oneplus gezegd via de chat dat er een nieuwe batch zou komen vóór eind 2019 die het probleem niet zou hebben. Dit is nog steeds niet gebeurd en voor de rest is er aan Oneplus zijde complete radiostilte omtrent dit issue.
Er zijn verschillende posts geweest waarin gebruikers hun manufactured date + quality control number gepost hebben, maar hier lijkt geen consistentie in te zitten of een andere aanwijzing waaruit zou blijken dat een bepaalde batch het niet zou hebben.

Arnoud Wokke heeft er ook 2 artikels aan gewijd, waarbij Oneplus hetzelfde aangaf: het is een amoled eigenschap dat het scherm onder bepaalde omstandigheden een lichte kleurschift heeft.
Dit probleem zit er al in sinds de launch en het lijkt er niet op dat Oneplus hier iets aan gaat veranderen. Omdat de Realme X2 Pro exact hetzelfde paneel heeft, zou ook deze telefoon er last van hebben.

Zo ziet het er ongeveer uit, maar het kan varieren. De een heeft het nog erger, de ander iets gelijkmatiger, maar dan heb je een idee: Groentint in scherm

De redenen dat ik toch voor de 3e keer een Oneplus 7T heb besteld:
- hopen op geluk dat er toch een exemplaar tussenzit die het niet heeft (helaas)
- ik wilde graag na al die jaren toch een Oneplus proberen
- plat scherm, geen afgebogen randen
- onder de 600 euro

4: Pluspunten

+ OxygenOS; HTC sense vond ik al zeer prettig, maar OxygenOS is wat mij betreft hét grootste punt om voor een Oneplus telefoon te kiezen. Je kunt zoveel customizen wat écht wat toevoegt in de ervaring, maar het zijn ook de kleine dingetjes die 't em doen. De tijd weergeven mét secondes, de icoontjes aanpassen en zelfs uitschakelen in de statusbalk, up/downloadsnelheid zien. Ik gebruik zelf overigens geen gestures, maar de klassieke back/home/recentapps "buttons". Je kunt icoontjes op homescreen e.d. customizen, de Oneplus launcher is gewoon fijn. Het Never Settle board links van je homescreen is veel functioneler dan Bixby of andere productivity-tools (én, je kunt em uitzetten!). Notities, afspraken, shortcuts naar contacten, messaging of bellen plus een datadashboard allemaal overzichtelijk in 1 widget.

+ Alert slider: dit heb ik nooit gehad bij de HTC telefoons en ik moet zeggen dat dit wel een erg fijne schuifknop is om te hebben; gewoon in 1x silent zonder eerst het menu in te duiken of je volumeknoppen helemaal naar beneden te drukken.

+ (Super)macro toevoeging aan ultrawide camera: je kunt echt heel dichtbij gaan en ondanks ik nooit macro heb gehad vond ik het toch wel leuk om te hebben. Flink scherp ook, maar dat effect zie je al sneller als je héél erg closeup gaat en dat vervolgens op je telefoonschermpje bekijkt.

Details van een ikea kussen in super macro mode:

Details van mijn HTC10 flitser in super macro mode:
Je ziet nog een haartje zitten op de flitser, die ik zo 1,2,3 niet zag met 't blote oog.

+ Helderheid van het scherm: jemig, deze gaat echt door 't dak qua brightness. Mijn HTC10 was één van de minst goeie qua brightness, maar deze 7T doet pijn aan de ogen :) Zeer goed afleesbaar in de zon. Echt top! Wat daarbij ook nog eens is, is dat de helderheid ook zeer laag kan, dusdanig laag dat je zelfs in bed het nog amper kunt lezen. Top!!

+ Kleurweergave in de Natural stand is mooi neutraal, en niet zo oververzadigd. Ik zie alleen weinig verschil tussen Natural en sRGB...

+ Plat scherm. Qua design maken curved edges me niks uit, maar het verprutst gewoon toch wat functionaliteit: altijd aanwezige glare aan de randen, en ook kleurschifting, accidental touches...Nee qua functionaliteit is dat voor mij echt bagger, vandaar dat een plat scherm voor mij in de pluspunten belandt.

+ Diversiteit camera's: van ultra wide angle tot 2x zoom; het vergroot toch je mogelijkheden tot perspectief wat meer dan wanneer je maar 1 camera hebt.
In de juiste lichtomstandigheden, wanneer de camera ook besluit om goed te focussen, komen er behoorlijk acceptabele plaatjes uit:

Ultra wide:

Main cam:

Tele:

Super macro (met ultra wide cam):

5: Neutrale punten

0 Ontbreken van notificatieLED: ik heb het altijd gehad op al mijn telefoons, maar om eerlijk te zijn heeft dit wel makkelijk gewend; ik blijk toch iemand te zijn die ook hiermee het liefst zelf in-control wil zijn en niet door de telefoon verteld wil worden dat ik erop moet kijken. Niet dat het me voorheen stoorde, maar nu ik het LEDje niet meer heb, vind ik het toch wel fijn zo.
Daarnaast is er een kleine workaround: er is een ambient display waarbij je een soort lockscreen ziet bij het 1x tikken op het scherm om te kijken of je notificaties hebt (of gewoon die mooie, rooie 1 ziet als eerste cijfer van de tijd, met een beetje geluk kijk je tussen 11 en 12 uur en dan heb je zelfs 2 rooie eentjes).

0 90Hz: ik ben echt wel een pietje-precies, maar ik merk de oeh en ah rondom de vloeiendheid van 90Hz niet. Ik wijd de vloeiendheid toch echt eerder toe aan de SD855+ processor i.c.m. OxygenOS + animation scale op 0,5. Het lukt me zelfs niet om het waar te nemen als ik switch tussen 60Hz<>90Hz in splitscreen en dan door een pagina van een website heen en weer scrollen. Bij mijn monitoroverstap van 60Hz->144Hz merkte ik wel degelijk een groot verschil, dus mijn vermoeden is dat het bij de 120Hz schermen die nu gaan komen meer merkbaar zal zijn. Dus voor mij is de 90Hz feature een pluspunt noch minpunt.

0 Vingerafdrukscanner: aangezien ik deze niet gebruik, kan ik er geen ervaringen over delen. Bij overige reviews zou hij dan ook bij de pluspunten belanden, vanwege snelheid en accuraatheid.

0 Luidsprekers: volgens alle reviews één van de beste luidsprekers tegenwoordig. Ze gaan best hard en klinken gewoon prima, maar het is bij lange na niet de kwaliteit van de HTC speakers. Die waren toch een stuk dieper en voller. Bij de speaker aan de onderkant moet ik nu zo'n kommetje met mijn hand maken om het wat voller te laten klinken.

0 Positionering knoppen: ik ben altijd gewend om de powerknop en de volumeknoppen aan de rechterzijde te hebben, waar ik nu de volumeknoppen links heb. Op zich heb ik er niet zo'n problemen mee, maar nu zijn wel beide kanten van de telefoon gevoelig voor drukken. Maar dit went wel aangezien de knoppen vrij hoog zitten.

0 Waterdichtheid is niet iets wat in mijn eisenlijst voorkomt. Ik gebruik mijn telefoon niet wanneer ik met mijn handen boven de WC zweef of in de douche. Mijn HTC10 is ook niet waterdicht en wordt wel eens nat in de regen (hoesje erom). Nooit een issue geweest, dus ik hecht weinig waarde aan IP68 certificaten, maar de Oneplus 7T zou in de praktijk waterdicht moeten zijn.

0 Ontbreken van always-on-display: dit hangt een beetje samen met het eerste puntje: ik heb nooit een AOD gehad, dus ik mis niks. En aangezien ik een persoon ben die zelf wilt bepalen wanneer ie op z'n telefoon wilt kijken, is het niet zo erg dat deze 7T het niet heeft. Als ie het wel zou hebben dan zou ik het niet erg vinden.

0 OLED scherm: waar iedereen altijd lyrisch is over OLED schermen ben ik dat in iets mindere mate. OLED heeft voor mij nog een belangrijk nadeel (nu nog niet ervaren op de Oneplus, behalve hét schermissue wat ik hierboven in een apart kopje aanstip) dat kan gebeuren: inbranding van icoontjes en andere statische content. Ja, zwartwaardes zijn superieur, maar goeie LCD's hebben ook mooie zwartwaardes. Mijn HTC10...ik heb werkelijk nooit een issue ervaren met het scherm of slechte zwartwaardes. Een klein beetje grijs vind ik dan niet zo erg, maar volledig zwart is natuurlijk beter. Voor mij weegt dat niet echt op tegen de grote kans op mogelijk inbranden. Ik heb het gezien in levende lijve bij een SGS6, SGS8, SGS9 en het is echt oerlelijk om zo'n licht roze vlekken te hebben op een witte/grijze achtergrond van de inbranding. Als ik moest kiezen tussen een kwalitatief goed LCD scherm of OLED, ging ik voor LCD. Begrijp me niet verkeerd, het OLED scherm ziet er prachtig uit...maar ik vraag me dan af voor hoe lang nog...Daar hoef ik me bij LCD niet druk om te maken. De felle, oververzadigde, van het scherm afspattende kleuren hoeft voor mij niet. Ik ben een fotograaf en ik kijk sowieso liever naar kleurechte beelden, vandaar dat ik mijn telefoons altijd op de natural of sRGB stand instel. Dus voor mij is er nog niet perse noodzaak om OLED te verkiezen boven LCD. Als je ook kijkt naar de LCD schermen van de iPhone 8 of iPhone 11...die vind ik gewoon echt goed. Dus ik snap niet zo goed waarom OLED automatisch staat voor top high end en LCD voor niet-high end...

0 Ontbreken van draadloos laden: net zoals ik voor NFC en de vingerafdrukscanner geen enkele toepassing zie/gebruik, heb ik dit bij draadloos laden evenmin. Nooit gehad, nooit gemist, en nu ook geen behoefte aan, terwijl dit wel hét argument van iedere fabrikant is waarom er glas gebruikt wordt.

0 Zenmode, game/fnaticmode...leuk dat in OxygenOS zit, maar ik game niet op de telefoon en ik kan mezelf heel goed opleggen om de telefoon aan de kant te leggen, daar heb ik geen antiverslavingsmodus voor nodig :) Dus ik zie het niet echt als een plus- of minpunt.

6: Aandachtspunten

- Hét schermissue zoals besproken in het aparte kopje.

- Erg glad. Heb nu al een paar keer gehad dat ie me bijna uit de handen viel. Hoesje is sowieso aan te raden. Gelukkig is het meegeleverde hoesje uitstekend.

- Ontbreken 3,5mm plug voor bedrade koptelefoon; ik spendeer veel tijd in het OV met muziek aan. Ik heb het bluetooth gebeuren geprobeerd, maar ze matchen niet mijn bedrade Shure SE215 in-ears. Misschien heb ik de juiste bluetooth in-ears nog niet gevonden, maar de muziekkwaliteit is in ieder geval slechter dan hoe ik het gewend was, daarom toch een minpunt.

- Ontbreken USB-C->3,5mm converter: dat mag er echt wel bij zitten voor deze prijs

- Oneplus community van vroeger is niet meer: ik vind dat ik het toch als minpunt mag noemen: al járen wordt Oneplus geroemd vanwege de actieve, luisterende, "thriving" community. Elk merk heeft wel zijn eigen forum, maar daar heb je het dan ook eigenlijk wel mee gehad. Ik heb 3x een Oneplus 7T besteld die alledrie last hadden van de welbekende groentint in grijze delen bij een lage helderheid en de informatie (en vooral het gebrek ervan) die via verschillende kanalen verspreid wordt is verschrikkelijk. Op het is er een 41 pagina tellende thread over het issue, wat in 1 post afgedaan wordt als een klantprobleem door een Oneplus community member, terwijl er via de chat gezegd wordt dat het probleem gefixed gaat worden met een nieuwe batch. Intussen niks anders dan complete radiostilte en géén nieuwe batch. Er wordt niet gereageerd op tags, persoonlijke conversations met community members, en aan de telefoon en chat wordt mixed-info gedeeld.

- Telefoon- en schermgrootte: ik ben rond de 5"+bezels gewend, dus een Galaxy S10e of iets groter zou ik als ideaal beschouwen. Deze Oneplus 7T is wel echt erg groot, wellicht komt dat doordat ik geen "tussenstap" tussendoor heb gehad, maar ik vind de telefoon eigenlijk net iets te groot. Ik heb grote handen verder, maar de spijkerbroek zit toch een stuk strakker nu daardoor, zeker met de meegeleverde hoes, die overigens wel echt een goed hoesje is.

- Ultra wide camera in lowlight indoor produceert mijns inziens onbruikbare plaatjes. De ruisreductiealgoritmes zijn dusdanig agressief dat het cartoonig wordt en smudgy, althans bij ISO6400 foto's. Bij mijn Canon 6D gebruik ik al nooit ISO6400 dus wat moet je dan eigenlijk verwachten? De plaatjes van een S10e (vriendin) heeft wel betere kwaliteit. Maar goed, als de UWA camera onbruikbaar wordt in een hele specifieke situatie (indoor+lowlight), kun je nog altijd naar de maincam switchen.
Hier een voorbeeld,, klik onderaan de review op de betreffende foto om em groter te zien. Let op de "details" in de kattenharen. Die is gewoon slecht:
Kijk ook op het hoofd van de siamees: dat is gewoon 1 vlek geworden.

- Maincam + ulra wide camera autofocus issues: in ietsje mindere lichtomstandigheden, en dan niet eens slecht licht, heb ik met enige regelmaat dat de autofocus ernaast zit, ook na tikken op het scherm lockt de focus niet goed. Daarnaast zijn de processing-algoritms ook bij de maincam soms dubieus te noemen; bij zeer goed licht trekt ie gewoon goeie kiekjes, maar soms in een slechte lichtomstandigheid produceert ie ook wat slechte details. Haren van katten die bijvoorbeeld niet meer uit elkaar te houden zijn, maar 1 groot vlak worden.

Hier een voorbeeld van de maincam in iets minder goeie lichtomstandigheden:
Details worden toch minder en de autofocus heeft zijn werk niet goed gedaan, want het scherptevlak ligt vóór de kat (zie scherptevlak in de handdoek).

- Native oneplus apps: ik ben zeker vóór een zo clean mogelijke skin zonder bloatware en/of dubbele apps, maar ik wil zeker ook geen google-apps opgedrongen krijgen. Wat ik mis zijn Oneplus-apps voor o.a. muziek te luisteren, filmpjes bekijken, mail client, Calender etc. Nu ben ik aangewezen op Google Calendar, GMail en Google Play Music waar ik had gehoopt de Oneplus alternatieven te kunnen gebruiken. Maar wellicht zijn die te sideloaden. Ik zal for the time being the HTC mail en Calender app + widget sideloaden.

- Automatische brightness krijgt niet de juiste brightness onder de knie lijkt 't...Volgens mij moet ie het nog leren, maar dit kon echt wel wat intelligenter. Mijn HTC10 heeft er 0 problemen mee in ieder geval.

- Ontbreken van optische stabilisatie op de telecam is een gemis. Oneplus verklaart dat door te zeggen dat deze telecam lichtsterker is dan de OP7(T)Pro, maar in de praktijk scheelt dit nog geen 1/3e stop, waar optische stabilisatie toch wel iets meer scheelt. Dus ik had liever OIS gehad ipv de lichtsterkte, ook vanwege het minder wiebelige zoekerbeed.

7: Conclusie

Voor mijn gevoel heb ik toch veel ingeleverd t.o.v. mijn HTC's:
- 3,5mm plug kwijt: niet meer muziek luisteren én opladen tegelijk
- notificatieLED kwijt
- aluminium body kwijt
- de kwaliteit van de HTC-stereospeakers kwijt

Maar zoals eerder genoemd, heb ik het meeste toch wat kunnen relativeren. Aluminium eisen terwijl alles glas is tegenwoordig is gewoon wat onrealistisch. De enige optie zou nog een Pixel 3a kunnen zien, die ik ook overwogen heb, maar ik wilde toch wat vlotters en iets wat 4 jaar zou meegaan (ik hoop het op zijn minst 3,5 jaar vol te houden met 1 telefoon). Het notificatieLEDje bleek ik achteraf toch niet zo nodig te hebben, dus dat is geluk :)
De speakers van de OP7T worden als zeer goed omschreven, maar gekeken naar waar ik vandaan kom, zijn ze dat in mijn ogen niet. Ze gaan best hard, maar de HTC's klinken veel dieper en voller. Maar goed, ook hier kan ik wel aan wennen.
Waar ik echt niet aan kan wennen is het ontbreken van de 3,5mm plug; zowel bluetooth, als bedraad met een converter (los gekocht, niet meegeleverd) is het toch wel minder qua geluidskwaliteit, maar goed. Ik zal de next-best-thing moeten aanvaarden: met convertertje (die van oneplus zelf).

Tja, deze Oneplus komt wat mij betreft niet zo denderend uit de verf qua camerakwaliteit. Qua hardware gewoon highend als de rest, maar foto's zien er bij toch wel wat omstandigheden wat smudgy uit, vooral in scenes met bladeren, takken, gras...Dus ik weet niet precies wat het is want bij lage iso's zou je verwachten dat er geen (agressieve) ruisreductie plaatsvindt, maar toch gebeurt er iets waardoor details smudgy worden. Het gevolg: foto's met (scene-afhankelijk) cartoon-achtige look, met name in struikgewas en gras enzo. Maar niet altijd. Op kantoor bijvoorbeeld, indoor met goed licht, stralende dagen maakt ie gewoon goeie foto's. Ook de telecamera produceert goeie foto's dan. De UWA camera is eigenlijk alleen bruikbaar als er voldoende licht is. Foto's zien er ok uit, maar in echt lowlight ben je aangewezen op de maincam, die dan af en toe eens ernaast zit qua focus.
Maar goed, onder het mom van "echte foto's maak ik wel met mijn 6D" wilde ik de camerakwaliteit op de koop toenemen. Dus ik zal ermee moeten leren leven dat het gewoon nog niet goed genoeg is bij Oneplus. Ik zou ook een S10e kunnen nemen waarbij de camera wél goed is (maar een telecam ontbreekt). Wat ik al eerder noemde, moet je er geen rekening mee houden dat er écht een camerafix in de software gaat komen. Dat is iets waar de community al sinds de OP3 om vraagt: minder aquarel-effect, minder smudgy en iets minder agressief in noise reduction, maar dat hebben we nog steeds niet gezien. Elke keer wanneer er een upate komt met camera enhancements blijkt dan toch dat de hoofdissues niet verbeterd zijn. Dus de argumenten "thriving community" en "een software update kan dat fixen" moet je eigenlijk niet meer meenemen in het kopen van een Oneplus telefoon. Mede hierdoor is mijn vertrouwen wat gedaald dat ze de "default flagship but camera sub-par" status niet kunnen overstijgen. Als je een flagship-killer bent zoals ze dat voorheen waren, dan kun je dat permitteren, maar het lijkt ze niet te lukken als ze hun prijzen verhogen en daarmee onderdeel worden van de gevestigde orde highends. Maar goed, ik heb geen glazen bol en ik kan er volledig naastzitten voor de toekomst, maar dat gevoel dat ik heb vind ik wel jammer.

Ik snap dat de ervaring tot nu toe lijkt alsof die met name negatief is; gevoelsmatig heb ik veel moeten inleveren, maar niet alles is onwennig. Je krijgt gewoon een goeie telefoon, en volgens mij is er weinig te krijgen in dit prijssegment wat slecht is. Het zijn ook niet echt vreselijk negatieve punten en het is echt niet zo dat de camera volledig onbruikbaar is, maar ik vind dat je inmiddels toch iets meer mag verwachten van een fabrikant als Oneplus. Op zijn minst dat de basics van de camera gewoon goed voelen en dat je niet regelmatig te maken krijg met onhandigheidjes. Een telefooncamera is er juist om te point-and-shooten en dat moet gewoon in de basis goed zijn, en niet dat je elke keer "bang" bent of ie wel juist gefocust heeft of dat struikgewas er te tekenfilmachtig uitziet. Verder zien foto's gewoon goed uit als je met deze onhandigheidjes kunt leven. Note 10 kwaliteit moet je echter niet verwachten. Eigenlijk moet er bij de plus- en minpunten sectie van een review schrijven een wegingsfactor meegenomen worden om de zwaarte van het punt te relativeren.

De telefoon doet verder veel goed. Het scrollen, swipen, apps starten, websites...noem het maar op: je krijgt gewoon NOOIT een hapering. Het is megavloeiend en de telefoon vliegt door alles heen. Het geluid is goed, belkwaliteit is uitstekend, speakers zijn gewoon erg goed en de kleurweergave is ook uitstekend. Hij kan flink helder, en ook heel donker, wat em in alle situaties een goed afleesbare telefoon maakt. Als je een exemplaar hebt die bovengenoemd schermissue niet heeft, heb je mijns inziens toch wel één van de betere schermen die je je kunt wensen op een telefoon. Dan OxygenOS...HTC Sense was goed, maar OxygenOS voelt nog minder bloated, nog sneller en ook met die animationscale op 0,5 krijg je echt een megavloeiende ervaring. De customizability van OxygenOS voegt écht wat toe. Qua accuduur kan ik helaas niet veel over zeggen. Ik voelde me er ook niet goed bij om de telefoon tot in den treure te gebruiken als ik wist dat ik em toch moest terugsturen vanwege dat schermissue.

Alles is natuurlijk beter dan mijn HTC; ik heb zeker 4,5 uur achter elkaar ermeer gespeeld zonder dat ik de accu moest opladen (kwam uit de doos met 47%). Nou moet ik zeggen dat ik opladen ook niet zo erg vind; als half uur laden voordat ik naar het werk ga ervoor zorgt dat ik de hele dag uitkom ben ik tevreden. Alleen om OxygenOS al vind ik een Oneplus telefoon het wel waard. Ik word dan uiteindelijk vrolijk van een razendsnelle Oneplus telefoon met OxygenOS. Ik sta open voor high refresh rates, maar de 90Hz merkte ik gewoon niet veel van.
Ik ben dan ook erg benieuwd welke keuzes we krijgen bij de 8 serie, waarbij er dus 120Hz schermen gaan komen die waarschijnlijk een direct verschil zullen zijn vanaf 60Hz. Ik hoop echt heel erg dat Oneplus weer iets meer gaat luisteren naar wat de klanten willen en zo dat communitygevoel weer terugpakken. Behalve OxygenOS, was dát één unique selling point, wat voor mijn gevoel deels weg is.

Soms vraag ik me wel eens af wat een Oneplus 7T nou écht aantrekkelijker maakt dan een Mi 9T Pro of een S10e, zeker omdat het de duurste van de 3 is; ze hebben alledrie een plat scherm, fullHD+, een ultra wide angle en wide angle cam. Ze zijn wel allen ongeveer even snel, tuurlijk zal de 7T het snelste zijn, maar als je alles zo nagaat wat er écht toe doet, dan kom ik eigenlijk uit bij OxygenOS. Ik heb niet al teveel ervaring met MIUI van Xiaomi, maar wat ik van de Mi 9T Pro weet is dat de foto's ook wisselvallig zijn in kwaliteit. Maar goed, de keerzijde is er natuurlijk ook: als je bereid zou zijn om OxygenOS los te laten gaan, kom je al heel snel niet bij Oneplus uit, maar bij Xiaomi die verder soortgelijke snelheden en ervaringen te hebben, plus een 3,5mm plug. Dan moet je misschien nóg ietsje meer inleveren op selfie en maincamkwaliteit, maar het kost dan ook bijna de helft. Oneplus heeft zondermeer wel goeie, snelle telefoons, maar wat mij betreft moeten ze nog een behoorlijke kwaliteitsslag maken nu ze afgestapt zijn van het label flagshipkiller.

Zou ik de telefoon aan anderen aanbevelen? Dat antwoord is eigenlijk zeer subjectief, omdat ik andere eisen stel dan iemand anders. Wanneer de 7T niet het schermissue had wat ik in hoofdstuk 3 omschreef, dan had ik de camera's voor lief genomen en het toestel voor de komende 3 of 4 jaar gehouden, alhoewel ik de camera's dan op het randje acceptabel genoeg vind, omdat er beter te krijgen is. Het schermissue, de matige camera's, plus het feit dat ik toch "achteruit" ben gegaan op dingetjes die ik veel gebruik, zoals speakers en koptelefoon maken dat ik op een voldoende uitkom voor de eindbeoordeling. Er zit helaas niks tussenin, maar ik zou de telefoon een 7 geven en geen zesje, maar ook geen 8.

Ik heb nu besloten eventjes niet bezig te zijn met een telefoon kopen en lief te zijn voor mijn HTC10, zodat die nog even wat langer volhoudt. Ik heb de Oneplus 7T Pro nog in gedachte, maar de afgeronde schermranden houden me tegen om te kopen. De aankomende Xperia 5 Plus, Mi 10 (Pro) of S20 lijken me in eerste instantie ook wel wat....maar OxygenOS blijft een aantrekkingskracht hebben...

Heb jij ook een OnePlus 7T Blauw?

Reviews door de redactie

Mooie review!

Ik heb deze telefoon geroot om een fatsoenlijke adblocker te kunnen gebruiken en om gcam met alle camera's te laten werken. Maar ik mis wel echt de HTC Gallery app aangezien ik ook een HTC gebruiker was vanaf de HD2.
Heb je de HTC Gallery app ook gesideload en werkt dit dan goed samen met de camera?
Zoals je wellicht hebt kunnen lezen, heb ik de OP7T teruggestuurd (staat meerdere keren in de review geloof ik). Maar ik had de gallery app al gesideloaded op mijn HTC10 omdat de Gallery app sinds de M9 out of support is (en je die dus niet meer via de play store kunt binnen harken, althans toen niet). Dus met het overzetten van de gegevens naar de OP7T heb ik dat met de OP-app "Switch" gedaan, en hij had de HTC Gallery meegenomen. Werkte gewoon prima.

Maar de Oneplus Gallery vond ik in principe ook wel goed. Google photo's is ook wel prettig, maar de HTC Gallery app vond ik de fijnste. En nee, dat werkte niet met de camera. Als je plaatjes schiet met de camera, dan zie je rechtsonder toch een mini preview...als je daarop drukt gaat ie naar de OP-gallery app en niet naar de HTC gallery app.
Dat je hem hebt teruggestuurd 3x heb ik inderdaad gelezen in de review en in het forum topic dus daar kan niemand omheen ;)

Ik vroeg me gewoon af hoe je dat had gedaan. Ik heb inmiddels de HTC Gallery app gedownload en geïnstalleerd.