Ubiquiti UniFi Switch 16-poorts 10Gbit

Ubiquiti UniFi Switch 16-poorts 10Gbit Review

r_bleumer 8 januari 2020, laatste update op 8 januari 2020, 4.913 views Product gekocht

Ubiquiti UniFi Switch 16-poorts 10Gbit

Uitstekende switch

Pluspunten

• Stabiel
  • Snel
  • Eenvoudig configureerbaar
  • Flexibel
  • Relatief goedkoop

Minpunten

• Geen

Features Score: 4
In onze onderneming liepen we tegen het probleem van snelheid van restore aan. De switch kon de tapedrive niet meer bijhouden, wat voor problemen zorgde. Dus op zoek naar een nieuwe switch.

Na eerdere goede ervaringen met Ubiquity op gebied van Access Points, was de stap dus gering om ook een switch van Ubiquity te nemen. Tevens was dit per poort een van de goedkoopste managed 10 Gbit switches.

Wij gebruiken 2 van deze apparaten nu als core-switches binnen ons netwerk. Geen spoortje van instabiliteit, ze doen het gewoon.

Heb ze met meerdere VLANs geconfigureerd, en er hangt ook nog een channel-bonded Synology NAS aan. De ethernet adapters die we gebruiken zijn Intel X520's met glas SFP's. Deze combinatie werkt absoluut probleemloos.

De configuratie is eenvoudig te doen via een goede duidelijk webinterface. Hier kun je zaken doen als channel bonding en VLANning. Voor ons bood dit voldoende mogelijkheden. Wij hebben m slechts op Layer 2 geconfigureerd. Volgens mij biedt ie geen Layer 3 functionaliteiten, maar goed, dat hadden we ook absoluut niet nodig omdat we goede routers hebben die dat voor ons afhandelen.

De snelheid valt binnen het netwerk direct te voelen. Zaken als een live-migration duren nu nog slechts secondes, waar het eerder richting de minuut (of langer) ging.

Heb jij ook een Ubiquiti UniFi Switch 16-poorts 10Gbit?

Ik gebruik de zwarte variant, (edgeswitch xg16 serie) en ik sluit me aan bij je verhaal. hoop bedrijven geloven niet dat je goede 10gbit kan hebben voor zo'n lage prijs en daarom kopen ze maar dure andere merken.

Maar dit product werkt fantastisch, t is simpel, snel en stabiel. absolute aanrader.
Exact dit. Wij hebben gelukkig onze moederonderneming wel zo ver gekregen om het complete rack in het datacenter te voorzien van Unifi. Werkt absoluut feilloos.
Ik heb er ook zo 2 gekocht, welke gbics gebruik je ?
Durf ik zo niet zeggen, een of ander merkloos ding. Werken iig prima. De kant van de MSA is wel origineel HP.
ik gebruik de sfp+ kabels van ubiquiti zelf. maar de cisco's of andere merken werken ook.
Ok, ik heb ondertussen fs gebruikt. Goedkoop en werkt goed :)
Als je geen L3 functies nodig hebt, dan heb je helemaal gelijk. Maar als je ook maar iets van dat wil, dan is een andere switch toch snel zijn geld waard.
Ook is het jammer dat MCLAG niet werkt. En hoewel het voor deze switch wat minder pregnant is, is de beperking dat je maar 6 LAGs kan opzetten per switch wel een beperking die mij in de weg zit. (de reden dat ik 2x 24p ga doen i.p.v. 1x48p)

[Reactie gewijzigd door ocf81 op 21 januari 2020 17:31]

helemaal mee eens. je denkt dat het te goedkoop is en nooit iets kan zijn. nou geloof me het netwerk is nu geen bottleneck meer. t super stabiel, 2x per jaar een rebootje, nooit geen wazige errors en t pompt altijd 10gbit als je moet.

Gewoon blind aanschaffen die handel. top product!
2x per jaar een rebootje is nog steeds veel.
Yup, hier lopen ze al 2 jaar zonder onderbrekingen.
Ik doe hardware preventief even een rebootje. schone memory, geen wazige issues, alle computer hardware vind een rebootje af en toe fijn :*)
Klopt, maar dat betekent voor mij dat ik de hele VM cluster down moet brengen, omdat die anders z'n storage kwijt is en daardoor servers crashen. Dat lijkt me niet gewenst. Overigens, niet alle hardware, Avaya IP Office 500's V1's vinden reboots helemaal niet leuk. Al meerdere malen meegemaakt dat de voeding een reboot niet overleefde.

[Reactie gewijzigd door r_bleumer op 16 januari 2020 10:40]

Klopt, heb ik ook, moet ook mn clusters wel is downbrengen, althans wat ik doe ik zet mn vm's gewoon uit, reboot ik mn switches en dan komen je storage paden vanzelf weer online. ik ben helemaal van iscsi afgestapt als je vmware gebruikt kan je beter NFS gebruiken, super stabiel minder overhead en doet t ALTIJD...nooit gezeik. Ik gebruik ze met synology Rackstation, De rackstations doen niks meer dan nfs. super snel, betrouwbaar stuk goedkoper als msa. (vroeger veel met msa gewerkt).

Soms moet je wel is rebooten, je zal ook is een keer een firmware moeten installeren en dan ontkom je niet aan een reboot. + je weet dan ook dat alles gewoon nog normaal werkt.
Je zou de VM's ook op pauze kunnen zetten. Dat doen wij hier wel eens met storage firmware upgrades.
Tijdens een pauze loopt er geen data verkeer, en gaat eigenlijk altijd wel goed.
Waarom sluit je de storage niet redundant aan ?
Dat is het, maar dan nog heb je de kans dat de boel onderuit gaat. Ook bv het toewijzen van een Vdisk aan een andere controller duurt bij de MSA2040 icm ISCSI vaak net te lang om je VM's het goed te laten overleven.

[Reactie gewijzigd door r_bleumer op 16 januari 2020 18:12]

Hyper-V 2012R2 in een 3 Node HA cluster

[Reactie gewijzigd door r_bleumer op 16 januari 2020 20:53]

oei...hyperV... les 1,...gebruik vmware. nooit issues. nooit geen problemen, nooit geen gezeik of iets dat het niet doet. (en ja ik snap wel al die licenties, maar t is t gezeik niet waard...maarja, zo denk ik ) :+

Ik weet niet hoe de hyperV van 2016/2019 is,...geen ervaring mee...maar de hyperv van 2012 was nog wel is een keer een dingetje....
2012 R2 is wat 2012 had moeten zijn.
Vind het wel kinderachting om maar meteen te roepen dat iemand vmware moet gebruiken.
VMware heeft ook genoeg problemen (gehad).
Hyper-V loopt hier behoorlijk stabiel. Stabiel genoeg iig om productie goed te doen.
Hier ook. 10+ clusters met 2012 (non R2 helaas).
De storage is dubieus, maar gezien de situatie is het warmhouden :-)
Hyper-V ansich is gewoon stabiel, op de 2012 quirks na.
Hier idem, kan er prima mee leven. Inderdaad storage warmhouden. Heb nu op onze fileserver de interessante situatie dat de storage af en toe wegvalt, en dat writes soms extreem lang duren.

Gelukkig hebben we meerdere replica's. Nu dus maar naar een andere replica verwezen. Maar fijn is anders.
hmm dat klinkt meer als een storage ding dan een Hyper-V ding.
In een KA omgeving waar ik eerder werkte had ik ook een fileserver met meerdere disken en nooit problemen, waar ik nu zit 50 tot 80 vm's per node in 9 node clusters.
Ook nooit problemen. Tenzij je een disk wisselt, firmware update van de storage... Maar dat is echt puur de storage.
Volgens mij is het dat ook. Heb m al stroomloos gemaakt, maar dat mocht niet baten. Nu maar eens de Intel drivers eens geupdate, stond een versie uit 2015 op. Wellicht dat die bijt met de laatste updates.
En dat de voedingen van je Avaya's brak zijn wil je op een gecontroleerd moment achterkomen, niet als mevrouw marketing een stekker uit het stopcontact trekt of er een stroomstoring is. Dan heb je downtime!
Yup, de ervaring leert dat na zoveel tijd V1 voedingen altijd brak zijn. Je kunt ze overigens gelukkig probleemloos door V2 voedingen vervangen.
Help me ff wat is een mclag?
Multi Chassis Link Aggregation Groups. Bandbreedte en redundancy verhogen door netwerkverbindingen te stapelen over meerdere switches heen.

Hier staat het aardig uitgelegd: https://support.hpe.com/h...7673en_us&docLocale=en_US

Kom je alleen in een behoorlijk andere categorie switches. Top of Rack switches. Ja, dat is deze bij mij ook, maar ik host geen sites.
Ah thnx. weer wat geleerd.

Ik vind 10gbit snel genoeg, er is geen disk, of server die dat bijhoudt,....en als er iets stuk gaat pak ik mn tweede switch, plug ik de kabels over op dezelfde plek maar dan op de nieuwe switch en dan draaien we gewoon weer door.... Scheelt een hoop poen en complexe config. en de kans dat het stuk gaat tegenwoordig is vrijwel nihil.
Als je bedrijfsbrede storage eraan hangt, wordt het wat kritischer.