Tagan TG480-U22, 480W (ATX, PCI-e) Review

aramdin 16 maart 2006, 2.898 views

Tagan TG480-U22, 480W (ATX, PCI-e)

Pluspunten

• Afwerking
  • Stabiel
  • Erg stil
  • Veel aansluitingen
  • Relatief lage prijs

Minpunten

• Dikke kabelboom
  • Warmteproductie

Prestaties en stabiliteit Score: 5
Aansluitingen Score: 5
Uitrusting Score: 5
Koelvermogen Score: 3
Ik heb deze voeding nu al een geruime tijd in gebruik, dit met volle tevredenheid (afgezien van wat minieme puntjes die ik hieronder zal aanstippen)

Specificaties
-New 12V rail Split (ATX 2.x) and Combined (ATX 1.3) Technology can easily be switched manually
-Two independent EMI shielded PCI-Express VGA connectors
-Four integrated Serial ATA power connectors for SATA hard disks
-Universal connectors 20 or 24 and 4 or 8pin for all kind of motherboards
-Extra quiet-cooling design (22dB-27dB) with an additional metal-net on top, reduces temperature inside by 10C-15C
-Active PFC for more perfomance and less degrading radiation
-Gold plated contacts long life and less transition resistance
-Twisted cables for better EMI and easier handling
-Additional ground connector for better safety and trouble-free audio transmission
-OVP, OCP, SCP and OT (over-load/-voltage/-temperature and shortcut-protection) to protect your power supply and components
-Universal wide range input for all countries (100-250 Vac)
-PS/2 Dimensions (WxHxD): 150mmx86mmx160mm
-True 480w (580w peak for 60 seconds)
-36 Months Warranty

Uitrusting en afwerking
Het eerste wat opvalt is het gewicht, dit is zeker geen lichtgewicht. Hij is gevoelsmatig 4x zwaarder dan een gemiddelde voeding van bv Qtec of ander D-merk.
Je krijgt er een aantal velcro wrap bij, daarnaast ook een geshielde powerkabel die niet goedkoop aandoet :)

De voeding zelf is mat zwart uitgevoerd, met een verflaag erop die vingerafdrukken achterlaat als je hem aanraakt. Voor de casemodders onder ons raad ik aan vetvrije handschoenen te gebruiken als je hem installeert ;)

Aansluitmogelijkheden
Je komt werkelijk om in de kabelboom! Zelfs in mijn grotere Antec P180 had ik een beetje moeite om alles weg te werken. Je hebt daarentegen wel meer dan genoeg aansluitmogelijkheden. De ATX stekker is gemesht (helaas niet alle kabels) en is zowel ATX 2.0 compatible (dmv een handig schuifstekkertje). Er zitten 2 PCI express connectoren op die apart uit de voeding komen en daarbij ook nog eens geshield zijn, dit om een zo schoon mogelijke voeding aan grafische kaarten te geven. De normale molexen zijn getwist om overspraak zoveel mogelijk te verminderen.

Prestaties en stabiliteit
Niets anders dan lof over deze voeding, ik heb nu best een stroomslurpende setup die hij/zij met gemak aankan. De voeding heeft zelfs nog wat overhead, als Tagan zegt dat hij/zij SLI ready is. Via Smart Guardian blijven alle voltages netjes binnen de grenzen (heb die data niet bij de hand).

Geluidsproductie
De voeding is werkelijk onhoorbaar! Je twijfelt (vooral in het begin) of hij wel aanstaat. De fans worden aangestuurd dmv de Load die er op de voeding staat. Dus hoe meer Load hoe harder de fans gaan draaien. De meeste voedingen zijn Temperatuur gestuurd, hoe hoger de temperatuur binnen de voeding, hoe harder de fans gaan spinnen. Tagan noemt dit het zogenaamde TSCT aka Tagan Silence Control Technology. Dit brengt een groot voordeel maar ook ene belangrijk nadeel met zich mee.

Voordeel: de voeding is onhoorbaar
Nadeel: de warmteproductie loopt op

Warmteproductie
In een kleine kast met weinig airflow kan ik deze voeding niet aanraden. De stille fans verplaatsen weinig warmte, wat een flinke warmteproductie met zich meebrengt (in kleine kasten). In een grotere kast die al van zichzelf een aardige airflow heeft is dit geen probleem. In kleinere kasten dient de voeding meestal ook als een soort casefan, daar is de Tagan dus geen goede kandidaat voor.

Koelvermogen
Zoals hierboven gelezen kan worden levert de Tagan door zn stille aanpak hier in. Niet geschikt als "case fan".

De Tagan is een echte prijsvechter, hij kost niet al teveel, maar is elke euro hard waard. Ik heb hem toendertijds voor rond de 100euro gekocht, tegenwoordig is hij rond de 80euro beschikbaar. Als ik een voeding op dit moment moest aanraden zou ik een Tagan voeding uit de U15 serie aanraden. Je krijgt dan een enkele 12cm fan + modulariteit ipv een dikke kabelboom + 2x 8cm fans.

Data Sheet

Pricewatch

Heb jij ook een Tagan TG480-U22, 480W (ATX, PCI-e)?

Uhhm veel aansluitingen een negatief punt?
Is eerder een positief punt lijtk me zo, ik heb zelf ook deze voeding en ik ben er zeer over te spreken!
Echt een goede prijs/kwaliteit verhouding. Verder heb je je best gedaan en is het een mooie review geworden, bedankt!
Ik bedoelde daar eigenlijk de dikke kabelboom mee :) Inmiddels aangepast!

Thx voor je comment :7
Ik vind het wel een negatief punt... Ik heb hem ook, maar door de hoeveelheid aansluitingen paste hij niet in mijn oude kast: de kabels haalde de bocht naar beneden niet in de ruimte tussen de voeding en de CD-rom drive...
ook zijn erg veel aansluitingen en zijn de kabels erg lang. Dit zit allemaal in de weg voor de airflow en niet er niet mooi uit met casemods.
Je zou dan voor de U15 kunnen gaan, waar de kabels via connectoren op de voeding te prikken zijn. Die connectoren vormen echter weer een extra ohmse last wat weer wat warmte en wat inzakken van de spanning (minimaal hoor) tot gevolg heeft.
Ik heb zelf de voeding opengeschroeft en de kabels ingekort/overtollige kabels verwijdert :+ (weg garantie :D)

ik begrijp eerder de negative eigenschap 'wamteproductie' niet...als ik zo lees is de term verkeerd geinterpreteerd door de schrijver. warmteafvoer is wat anders dan warmteproductie. De voeding zelf produceert geen extra warmte in de kast, hij voert de warmte van andere componenten alleen minder goed af.

Verder is de 20+4 pins ATX kabel niet geschield, maar gemeshed. Dus wel goedkoop. De 2 6-pins PCI-e kabels en de speciale molex voor vidkaarten hebben we een geshielde kabel en zijn verder nog ontstoord met een magneet en 4 condensatoren (10uF en 100nF over 12V/GND en 5V/GND).

Ik ben zelf erg te spreken over de voeding... ik heb een goed ge-OCed systeem en de spanningen blijven redelijk stabiel!
-Ik heb deze voeding ook in een kleinere Antec SLK3000B gehad, waar hij zn warmte niet goed kwijtkon. Dat versta ik onder warmteproductie van de voeding :)

-De bijgeleverde powerkabel is geshield, ik heb "ATX" ertussen uit gehaald om verwarringe te voorkomen, jij begreep mijn tekst verkeerd (kan ik wel inkomen toen ik er net nog een keer overheen las)

Thx voor je commentaar 8-)
Ik heb deze voeding ook.

Dat ding is echt geweldig! en hij is inderdaad behoorlijk zwaar denk zo van 6 a 7 kilo.

Zelf zou ik toch voro de U22 gaan die heeft enkele functies die met de tegenwoordige hardware toch wel handig zijn, waaronder de 6Pins VGA connector(s)
Die 6pins vga connectors hebben de U15 series ook :)
Ik heb deze voeding ook. de Tagan.
Alleen een iest andere serie.

Toendertijd bij Yorcom gekocht.
In het begin erg veel problemen mee gehad.
Iedere keer als ik met de voeding thuis kwam deed hij het niet of ging kapot na een week gedraaid te hebben.

Later bleek het een Maandagmorgen serie te zijn geweest.
Zelf had ik daar wel mijn twijfels bij want heb er in een week 3 gehad.
Maar nu draaid hij pak em beet bijna 1 jaar,en moet zeggen een geweldige voeding.

Ik hoor hier verschillende mensen commentaar geven op de te lange kabels.
Ik denk dat dat komt omdat hij meestal ingebouwd word in een standaar kast hoog 45cm
Zelf heb ik hem in een toren van 55cm en moet zeggen heb echt weinig problemen.

Je krijgt klitteband erbij om de kabels goed bij elkaar te binden.
Bij mij heb ik dat gedaan tussen de ruimte van de DVDrom/DVDbrander.
En alles is zo goed als wel weggewerkt.

Maar ik kan mezelf wel voorstellen dat als je een wat lagere kast heb dat je dan flink in de knoop komt met die kluwe van draden.

Voor de rest gewoon een hele erge goede stabiele voeding.
Het enige minpunt van mijn voeding was de geluidsproductie die was toen wel wat hoger dan die je nu heb. ;)
Aangezien mijn AOpen 300 watt voeding was overleden in mijn AOpen HQ-08 kast, waarschijnlijk door een warmte probleem omdat de airflow in deze kast verre van goed is, had ik meteen maar een andere kast (Antec P160) naast een nieuwe voeding aangeschaft. De verkoper raadde mij deze Tagan aan.

Ik heb deze voeding nu sinds een aantal maanden werkt perfect alleen 2x gehad dat me scherm zwart bleef bij het aanzetten van mijn pc, maar wat de precieze oorzaak hiervan was.. geen idee.

De power kabels voor mijn SATA schijven zijn qua lengte aan de krappe kant in mijn Antec P160 kast. Het aansluiten hiervan ging hierdoor knap klote iig.

Verder erg tevreden met deze stabiele en relatief stille voeding.
Even voor de goede orde: Net Weight 2,65 kg niet 6 of 7... |:(